Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kommentti: Ott Tänak on mestarisuosikki – Portugalissa nähtiin jotain täysin poikkeuksellista

2:30Rujo käänne: Ott Tänakin ohjaustehostin rikki lauantain viimeisellä metsäpätkälläOhjaustehostin hajoaa! Ott Tänakille karmea pettymys kärkipaikalta
Julkaistu 18.05.2025 18:19
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ott Tänak järjesti Portugalin MM-rallissa sellaisen pohja-aikanäytöksen, jota ei häneltä ole kovin usein nähty. Kauden tähänastiset näytöt tekevät Tänakista pitkän sorakesän kynnyksellä vahvan mestarisuosikin, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Pelkästään vauhtinsa perusteella Tänak olisi hyvinkin ansainnut Portugalista voiton, mutta kuten virolaistähden kohdalla on niin monta kertaa aiemminkin nähty, tekniikkamurheet veivät mahdollisuudet korkeimmalle korokkeelle.

Yhtä kaikki Tänak latasi viikonloppuna huimat 12 pohja-aikaa. Kyseessä oli hänen uransa 167. MM-ralli ja vasta kolmas kerta, kun hän ajaa yhteen kisaan 12 pohja-aikaa. Kaksi edellistä olivat Suomen MM-ralli 2018 ja Walesin MM-ralli 2016.

Tämä historiavertailu on sikäli vieläpä täysin reilu, että Tänak ei ajanut sunnuntaina Portugalissa pelkästään lisäpisteiden ilosta, vaan hän taisteli myös yleiskilpailusijoituksesta.

Mestaruuskaudellaan 2019 Tänakilta nähtiin tämän tästä kisoja, jotka hän otti komentoonsa heti perjantaiaamuna ja hallitsi niitä sitten loppuun saakka.

Portugalissa Tänak nousi kärkeen perjantain ensimmäisellä pätkällä ja viihtyi piikkipaikalla yhtäjaksoisesti 15 peräkkäisen erikoiskokeen ajan, kunnes ohjaustehostimen hajoaminen lauantain toiseksi viimeisellä pätkällä pudotti hänet kolmanneksi.

Edellisen kerran Tänak oli viihtynyt näin pitkään kisan kärjessä heti perjantaiaamusta lukien vuonna 2022, kun hän saavutti kolmannen voittonsa Jyväskylässä. Tänak on kertonut pitävänsä kyseistä ykkössijaa jopa uransa parhaana; voitto irtosi, vaikka auto ei tuntunut millään istuvan käteen.

Tänä viikonloppuna tilanne oli päinvastainen.

– Minä todella nautin autolla ajamisesta. Kontrolloin vauhtia, ja pito oli hyvä, Tänak sanoi tallinsa tiedotteessa lauantaipäivän päätteeksi.

Tällainen teksti Tänakin suusta on todella harvinaista – ja vieläpä kärkipaikan vieneen tekniikkamurheen jälkeen. Kontrasti on melkoinen Hyundailta kuultuihin tuskaisiin lausuntoihin huhtikuussa Kanarialla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

2025PORTUGAL _FD_  289Ott Tänak jaksoi lauantai-iltana hymyillä ja kirjoittaa nimikirjoituksia rajusta takaiskusta huolimatta. Aina näin ei ole ollut.Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport GmbH / Fabien Dufour

Tänak on viiden osakilpailun jälkeen MM-sarjassa neljäntenä, 34 pisteen päässä Elfyn Evansin miehittämästä kärkipaikasta. Häntä voi kuitenkin hyvällä syyllä pitää tässä kohtaa jopa suurimpana mestarisuosikkina.

Portugalin jälkeen edessä on vielä kuusi peräkkäistä sorakisaa, ja Tänakilla voisi hyvin olla voitot kauden molemmista jo ajetuista sorakisoista. Jossittelu on sikäli huomionarvoista, että tällä kaudella ajetaan uusilla Hankookin renkailla, ja Tänak on kiistatta päässyt sinuiksi ainakin sorarenkaiden kanssa.

Maaliskuussa Keniassa hänen autostaan hajosi vetoakseli perjantaina iltapäivällä ylivoimaisesta 46,1 sekunnin johtoasemasta, ja Portugalissa siis ohjaustehostin petti 13,9 sekunnin johtoasemassa.

Lisäksi helmikuussa Ruotsissa Tänak putosi voittotaistelusta lauantaiaamuna, kun hänen autonsa tuulilasille suihkusi konepellin alta öljyistä nestettä, joka vei näkyvyyden ja maksoi lähes kymmenen sekuntia kisan voittaneeseen Evansiin nähden.

Tekniikkamurheet eivät vielä toistaiseksi ole johtaneet täyteen katastrofiin – Tänak on ajanut läpi kauden kaikki erikoiskokeet – mutta kuten hän itse Portugalin rallin päätteeksi huomautti, Hyundain luotettavuus on isoin kysymysmerkki hänen mestaruustaistelunsa yllä.

Vauhdin puolesta ei ole valitettavaa.

Tänakin keskimääräinen tappio pohja-aikaan verrattuna on täyden kauden kuljettajista kolmanneksi pienin, ja erot kuljettajien välillä ovat lähes olemattomia.

Viime kaudella Tänak oli näin mitattuna nopein täyden kauden kuljettaja. Hän jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,20 sekuntia kilometrillä, kun mestaruuden voittaneen tallikaveri Thierry Neuvillen vastaava lukema oli 0,29.

Ratkaiseva ero syntyi siitä, että Neuville ajoi kauden 238 erikoiskokeesta läpi 233, Tänak vain 200.

Juttu jatkuu taulukon jälkeen.

Mestarikandidaattien keskimäärinen ero pohja-aikaan kaudella 2025:

kuljettaja:talli:ero s/km:
Kalle RovanperäToyota0,28
Thierry NeuvilleHyundai0,32
Ott TänakHyundai0,33
Elfyn EvansToyota0,35

Kun kausi jatkuu 5.–8. kesäkuuta Sardiniassa, Tänakilla on hyvin pullat uunissa. Perjantain neljäs lähtöpaikka on kohdallaan, ja kyseessä on yksi hänen menestyksekkäimmistä kisoistaan.

Tänak on voittanut Sardiniassa kolmesti, ja palkintokorokesijoituksia on koossa kaikkiaan neljä (3–0–1). Tätä parempi saldo Tänakilla on vain Suomesta (3–1–0). 

Toki Sardiniasta voisi hyvin olla neljäskin voitto, mutta vuonna 2019 Tänak putosi ylivoimaisesta johtoasemasta viidenneksi, kun – kuinka ollakaan – ohjaustehostin petti viimeisellä pätkällä.

Pohja-aikoja Tänakilla on Sardiniasta kolmanneksi eniten (36). Portugalista niitä on 38 ja Suomesta 41.

Yhdeksästä edellisestä Sardinian MM-rallista Hyundai on voittanut seitsemän, niistä kolme viimeisintä putkeen kolmena viime vuotena.

Kesäkuussa odottavasta Kreikasta Tänakilla on neljältä viime vuodelta koossa sijat kaksi, kaksi, kolme ja neljä, ja heinä-elokuussa odottavissa Viron ja Suomen osakilpailuissa hänen potentiaaliaan tuskin tarvitsee erikseen korostaa.

Lisää aiheesta:

Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"Kommentti: Jälleensyntynyt Toyota-tähti tekee poikkeuksellista jälkeä – ratkaiseva kysymys odottaa yhä vastaustaanJari-Matti Latvalan maalailuille täystyrmäys – "Nyt pitäisi ymmärtää realiteetit"Kalle Rovanperän alkukauteen kätkeytyy kilpailijoiden kannalta pelottava yksityiskohta – onko paljon parjattu tallikaverikaan sittenkään niin hukassa? Näkökulma: Ott Tänakin ja Kalle Rovanperän suorituksiin kätkeytyi hätkähdyttäviä yksityiskohtia – Ruotsin ralli tarjosi poikkeuksellisen näytöksenNäkökulma: Ott Tänak maalasi Montessa petollisen kangastuksen – vanha sanonta voi hyvin käydä toteen jo Ruotsissa
MM-ralliOtt TänakHyundaiRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperästä kutkuttava väite – "Ei parempaa tapaa"

  • Eilen07:21
    Sami Pajari

    Sami Pajarille varoitus MM-rallin sudenkuopasta: "Sitten ei varmasti tule menestystä"

  • 15.11.08:50
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä otti kynän käteen – unelma-autoon huipputärkeä elementti: "Ai että!"

  • 13.11.14:13
    Oliver Solberg

    Kalle Rovanperän korvaaja avautuu huippudiilistään

  • 12.11.09:14
    Verot

    Jari-Matti Latvalan raha-asioissa käänne