Toyota yhä mystisenä kuskitilanteestaan – salaisuuden verhoa raotetaan myöhemmin

Toyotan rallitiimi ei paljasta ainakaan muutamaan viikkoon lopullista kuljettajakokoonpanoaan kaudelle 2023.

Kuljettajien mestaruus ratkesi viime viikonloppuna Kalle Rovanperälle Uuden-Seelannin MM-rallissa, mutta Toyotalla on vielä panoksia sarjassa. Valmistajien mestaruus on yhä jaossa, vaikkakin Toyota on tukevasti kiinni toisessa perättäisessä tuplassaan.

Toyota on ilmoittanut, että talli ei kerro ensi kautta koskevia kuljettajauutisia ennen kuin molemmat mestaruudet ovat ratkenneet. MTV Urheilu on kuullut saman viestin sekä tiimin tiedottajalta että tallipäällikkö Jari-Matti Latvalalta.

Tämä tarkoittaa sitä, että uutisia voidaan saada aikaisintaan kahden viikon kuluttua käynnistyvän Katalonian MM-rallin jälkeen. Toyotalla on tilaisuus ratkaista merkkimestaruus hyväkseen Espanjassa jo ennen kauden päättävää Japanin osakilpailua, joka ajetaan marraskuun puolella.

Se on varmaa, että rallin tuoreet maailmanmestarit Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen jatkavat Toyotan ohjaamossa myös ensi vuonna. Rovanperän tavoin myös walesilaiskuljettaja Elfyn Evansilla on Toyotan kanssa sopimus kaudesta 2023.

Tällä kaudella Toyota on ajattanut kolmosautossaan Esapekka Lappia ja Sebastien Ogieria, joka ajaa tämän vuoden kahdessa viimeisessä rallissa. Lapille kertyi tällä kaudella yhteensä seitsemän osakilpailua, ja Ogierille niitä tulee kaikkiaan kuusi.

Lappi on kertonut, että hän voisi jatkaa tallissa puolipäiväisenä kuljettajana. Pieksämäkeläinen pitää sitä todennäköisenä ratkaisuna.

– Uskoisin, että sopimukseen varmasti päästään. Näyttäisi siltä, että molemmat osapuolet, niin minä kuin Toyotakin, haluavat, että tällainen sopimus syntyy, Lappi arvioi pari viikkoa sitten.

Vaikuttaa myös siltä, että kahdeksan kertaa maailmanmestaruuden valloittanut Ogier haluaa ajaa osittaisen kauden myös ensi vuoden puolella.

– Arvostan todella paljon sitä, minkälainen kilpailurytmi minulla on nyt ollut. Olen ajanut joitakin ralleja ja sen myötä olen pystynyt olemaan enemmän kotona. Jos pystyisin jatkamaan samalla tavalla, se voisi olla hyvä järjestely, Ogier paljasti MTV Urheilulle syyskuun puolella.

Saman viestin Ogier toisti myös Uuden-Seelannin MM-rallin jälkeen.

– Minulla ei ole kiinnostusta palata kokoaikaisesti rallin MM-sarjaan. Olen tyytyväinen, jos voin nautiskella muutamissa kisoissa ja näyttää, että pystyn vielä ajamaan hyvistä sijoituksista ja tuomaan hyviä pisteitä tallille, Ogier sanoi.

Hurjimmissa huhuissa Hyundain Ott Tänakia on tuotu takaisin Toyotalle. Virolaisen paluu vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä, sillä näyttää vahvasti siltä, ettei tallissa ole yksinkertaisesti tilaa.

Ja miksi vaihtaa voitokasta kokoonpanoa? Juuri tätä kysymystä tallipomo Latvalakin on pohtinut.

– Mun mielestä meillä on maailman parhaat kuljettajat. En näkisi, että tässä yhtäkkiä tarvitsisi tehdä mitään kuljettajamuutoksia, Latvala sanoi jo elokuun puolella MTV Urheilulle.

Jos isompia yllätyksiä ei tapahdu, myös japanilainen Takamoto Katsuta on saamassa jatkoa Toyotan neljännessä autossa tehdastiimin ulkopuolella.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja