Mainos

Toteutuuko tässä autoihmisen unelma? Suomen ensimmäisessä DS-liikkeessä vastassa lämmin kädenpuristus ja nimellä varattu parkkipaikka

Suomen ensimmäiseen DS-autoliikkeeseen sisään astuvaa tervehtii tunnelmallinen musiikki. Taustalla tuoksukone tuo ilmaan juuri DS:lle suunnitellun tuoksun. Kaiken tämän tarkoituksena on johdatella lempeästi utelias autonostaja peremmälle tutustumaan premium-luokan DS-autoon.

DS-automerkin ensimmäisen myymälän avajaisia juhlitaan tänä viikonloppuna 11.–13. tammikuuta Vantaan Petikossa, jossa asiakas saa astua Suomen talvisohjosta pariisilaiseen tunnelmaan.

DS:n Brand Manager Petri Karppinen kertoo kokonaisvaltaisen palvelun olevan yksi DS:n ydinarvoista, ja palvelussa pyritään ensiluokkaisuuteen joka käänteessä.

– Hyvä asiakaspalvelu lähtee siitä, että asiakasta tervehditään heti ovella kätellen. Jos asiakas haluaa aluksi katsoa autoja rauhassa, hänelle suodaan se mahdollisuus.

– DS Automobiles on määritellyt tarkasti palvelun tason, jossa on otettu huomioon kaikki mahdollinen tyylikkäistä yksityiskohdista sujuvaan kokonaispalveluun. Saman palvelun saa jokaisessa maassa, Karppinen kertoo.

– Haemme tarvittaessa asiakkaan vaikka kotoa. Jos hän tulee omalla autolla, ja aika on sovittu etukäteen, varataan hänen nimellään parkkipaikka liikkeen eteen.

Kun asiakas pääsee sisälle, saa hän halutessaan kupillisen Nespresso-kahvia astetta hienostuneemmasta kahvikoneesta. Ennen kuin asiakas on päässyt edes avaamaan auton ovea, on häntä jo hemmoteltu monin tavoin.

Autoon tutustuminen ei vielä tässäkään vaiheessa vaadi välttämättä kosketusta autoon, sillä myymälässä pääsee tuoliin istumalla ja VR-lasit päähän laittamalla tutustumaan myymälässä tällä hetkellä olevaan DS 7 Crossbackiin.

– Virtuaalitodellisuuden avulla voi tutustua muun muassa erilaisiin sisustusvaihtoehtoihin sekä kojelaudan ulkonäköön ja ominaisuuksiin. Sen avulla asiakas pääsee myös tutustumaan uutuusmalleihin jo ennen kuin uutuudet ovat rantautuneet Suomeen. 

Omat spottivalot korostavat autojen tarkoin valittuja värejä

Auton värejä, kuten bysantin kultaa ja kirkkaanpunaista, esitellään liikkeessä tarkkaan suunnitellussa valaistuksessa. 

– Meillä ei ole lainkaan yleisvalaistusta, vaan käytämme spottivaloja. Liikkeessä on tumma lattia ja tummat seinät, ja spottivaloilla saadaan korostettua autojen sävyä aivan toisella tavalla kuin kirkkailla valoilla.

Karppinen kertoo, että useissa DS:n mainoskuvissakin näkyvä bysantin kulta -väri on yksi esimerkki hienostuneesta ranskalaistyöstä.

– Pariisin iltavalaistus on kellertävä, eikä kirkas, ja auton suunnittelijat etsivät puolitoista vuotta löytääkseen värin, joka muistuttaisi Pariisin valoja parhaimmillaan.

Karppinen kertoo ylellisyyden ja hemmottelun jatkuvan myös auton ostamisen jälkeen.

– Auton ostajalle on tarjolla esimerkiksi DS Privilege -klubi, jonka jäsenille on tarkoitus järjestää muutamia laadukkaita tapahtumia joka vuosi. Tapahtuma voi olla vaikkapa taidenäyttely, ooppera tai ranskalaisten viinien maisteluilta, Karppinen kertoo.

Kekseliäitä yksityiskohtia

Autosta löytyy lukuisia ylellisiä ja kekseliäitä yksityiskohtia alkaen sisustusmateriaaleista aina viimeisintä teknologiaa hyödyntäviin turvateknisiin ratkaisuihin.

– Panostamme materiaaleihin ja viimeistelyyn. Käsityötaito on suuressa osassa ja sen aistii heti materiaaleista, että ne ovat korkealuokkaisia. Emme käytä kovia muoveja.

Karppinen esittelee istuimien nahkavalintaa, joka henkii laatua.

– Istuimet ovat nappanahkaa, joka tulee Itävallan Saksan alppialueelta niin korkealta, ettei siellä ole hyttysiä – eli nahka on virheetöntä.

Teknisiä yksityiskohtia riittää. Istuimessa on muun muassa hierova toiminto nimeltään "Cat Paw", jonka päälle napsauttaessa tuntuu kuin pehmeät kissantassut hieroisivat selkää. Hieronta tekee pitkistäkin automatkoista miellyttävämpiä.

– Yksi tämän DS 7 Crossback -mallin muista premium-tason autoista erottava tekijä on erityisen mukava ajettavuus. Auto on hiljainen ja jousitus on miellyttävää – ei nitise, eikä natise. Alusta ei myöskään ole kova, kuten saksalaismalleissa tahtoo olla.​​​​​​​

Turvaominaisuuksia joka lähtöön

Estetiikan ja ajomukavuuden lisäksi mallista löytyy lukuisia turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia. Muun muassa hämäränäkö on erinomainen Suomen suurilta osin vähävaloisissa ajo-olosuhteissa.

– Autossa on hämäränäköominaisuus, joka tunnistaa esimerkiksi lapset, pyöräilijät, hirvet tai porot. Lisäksi auto määrittelee kuljettajan näkökenttään värisignaalilla sen, onko kohde vasta lähestymässä vai onko se jo tiellä.

– Ajettaessa auton kamera seuraa kaistoja ja ohjaa kuljettajaa pysymään tasaisesti kaistaviivojen välissä. Lisäksi kamera seuraa edessä ajavia ja tekee tarvittaessa itse hätäjarrutuksen, jos auto ajautuu liian lähelle edellä ajavia, Karppinen kertoo.

– Autossa on myös yhteydenottopainike hätätilanteita varten. Puhelinta ei tarvita, vaan painikkeen kautta saa yhteyden joko Autopalveluun tai hätänumeroon. Kolaritilanteissa auto ottaa automaattisesti yhteyden hätäkeskukseen.

Uusia malleja tulossa tiuhaan tahtiin

Nyt avattava DS Store Helsinki on lippulaivamyymälä, jonne mahtuu kahdeksan autoa esittelyyn. Tällä hetkellä DS-malleja on liikkeessä myynnissä yksi eli DS7 Crossback. Karppinen kertoo, että mallisto kasvaa lähivuosina tiuhaan tahtiin.

– Tänä keväänä liikkeeseen tulee myyntiin uusi malli, DS 3 Crossback. Loppuvuodesta mallisto täydentyy täyssähköisellä ja lataushybridiversioilla. Sen jälkeen tulee joka vuosi uusi malli.

Karppinen kehottaa ranskalaisiin autoihin epäluuloisesti suhtautuvia tutustumaan DS:ään avoimin mielin.

– Tämä on auto ennakkoluulottomille ihmisille, jotka arvostavat huipputeknologiaa sekä ranskalaisten kykyä tehdä niin muotia, autoja kuin ruokaakin viimeisen päälle. Lisäisin vielä sen, että auton pitkä takuu – viisi vuotta ilman kilometrirajaa – antaa hyvän turvan.

Historia lyhyesti:


  • DS on PSA Groupin premium-luokan automerkki.
  • Vuonna 1955 Citroën esitteli Pariisin autonäyttelyssä edistyksellisen DS-mallinsa, jota myytiin heti näyttelyviikonlopun aikana seuraavan viiden vuoden tuotantoa vastaava määrä. Vastaavaa suosiota ei päästy näkemään minkään automerkin kohdalla seuraavaan kuuteenkymmeneen vuoteen.
  • Citroën jatkoi DS-malliston kehittelyä ja loi astetta ylellisemmän Citroën DS-malliston.
  • Vuonna 2014 PSA Group erotti DS:n täysin omaksi yksikökseen, joka ei enää ole kytköksissä Citroëniin.
  • Vuodesta 2014 DS on ollut PSA Groupin lippulaivatuote, jolla yhtiö haluaa tuoda ranskalaisen autoteollisuuden takaisin premium-luokkaan. DS tarjoaa myös autoilijalle mahdollisuuden nauttia muissa yhteyksissä hyvin tunnetusta ranskalaisesta käsityötaidosta sekä ylellisyydestä.
  • Nyt myytävä DS 7 Crossback edustaa DS:n uutta sukupolvea. Tämän jälkeen tullaan mallistossa näkemään joka vuosi uusi avantgardistinen uutuusmalli. Tutustu DS 7 Crossbackin ominaisuuksiin. 

Lue myös:

    Uusimmat