Tommin tilaama uunivuoka saapui jättilaatikossa – miksi pienet tuotteet pakataan niin suuriin paketteihin?

paketit
Oletko saanut joskus verkkokaupasta tilatun tuotteen oletettua suuremmassa paketissa?Shutterstock
Julkaistu 06.08.2025 17:01
Toimittajan kuva

Wenla Wallin

wenla.wallin@mtv.fi

Oletko tilannut netistä tavaraa ja saanut tuotteen valtavassa paketissa? Siihen on syy, suurista verkkokaupoista kerrotaan. 

Toisinaan netistä tilatun tuotteen pakkauksen koko voi yllättää. Niin kävi muun muassa Tommille, jonka tilaama pieni uunivuoka saapui nojatuolin istuinosan kokoisessa paketissa. 

Vähän samanlaista tuntuu tapahtuvan melko usein verkkokaupoissa, että pienen esineen takia käytetään aivan mielettömästi laatikkotilaa, ja sitten sitä laatikon liiallista tyhjää tilaa täytetään jollain materiaalilla vielä lisää, Tommi ihmettelee.

vuoan pakettiTommin 2,7 litran vetoinen vuoka saapui suuressa laatikossa, jonka sisällä vuoka oli toiseen pienempään laatikkoon pakattuna.MTV

Lue myös: Sheiniä syytetään kuluttajien syyllistämisestä ja manipuloinnista

Prosessit ovat pitkälti automatisoituja

Sekä Sokokselta että Verkkokauppa.comilta kerrotaan keräys- ja pakkausprosessien olevan pitkälti automatisoituja. 

– Keräys- ja pakkausprosessi on pitkälle automatisoitu, mutta työntekijät pakkaavat tuotteet ja niitä suojaavat pakkausmateriaalit laatikkoon, Sokoksen verkkokaupan kehitysvastaava Mikko Lehtoniemi kertoo MTV Uutisille.

Lue myös: Myyjä ei hyväksynyt hiustenpidennysten palautusta – kuluttajariitalautakunta kiinnitti huomiota tilausehtoihin

Työntekijä arvioi tuotteen särkyvyyden

Verkkokauppa.comin brändi- ja viestintäpäällikkö Lauri Kutila sanoo heidän pakettiensa olevan joko työntekijän pakkaamia tai automaatiolla pakattuja. Työntekijä arvioi aina tuotteen särkyvyyden, ja pakkaa tuotteen sen mukaisesti. Esimerkiksi keramiikka- ja elektroniikkatuotteet pakataan hyvin suojaisasti.

Pakettiautomaatio alkaa tuotteiden keräämisestä koneellisesti, jonka jälkeen ne menevät automaatissa muutaman eri vaiheen läpi, ja lopulta paketti siirretään lavalle tai rullakkoon, josta se lähtee kuljetukseen. 

pakkausautomaatti 2Tältä näyttää Verkkokauppa.comin pakkausautomaatti.Lauri Kutila/Verkkokauppa.com

pakkausautomaattiPaketit kulkevat muutaman eri vaiheen läpi.Lauri Kutila/Verkkokauppa.com

Lue myös: Nuorten yrittäjien suosimassa dropshippingissä piilee ongelmia

Paketin tulee olla riittävän suojaisa

Toisinaan asiakas voi kokea pakkausmateriaalin määrän suureksi tuotteen kokoon nähden. Kutila kuitenkin sanoo kuljetuksessa hajonneen tuotteen kulujen olevan suuria, jonka takia tuotteet halutaan pakata riittävän suojaaviin pakkauksiin. 

– Se [kuljetuksessa hajoaminen] on myös iso miinus kuluttajalle, ympäristölle ja itse yritykselle, hän sanoo. 

Sekä Verkkokauppa.comissa että Sokoksella pakkausmateriaalien ekologisuuteen kiinnitetään huomiota. Suuri pakkausmateriaalin määrä voi yllättää etenkin kuluttajat, jotka ovat tottuneet tilaamaan tavaraa ulkomailta, jolloin ne voivat saapua esimerkiksi muoviin käärittynä. 

Lue myös: Verkkokauppa.com listasi vuoden palautetuimmat tuotteet

Myös pakkausmateriaalin tulee mahtua laatikkoon

Suurempia pakkauskokoja käytetään siis enimmäkseen siksi, että tuote saadaan suojattua kunnolla.

– Ajoittain tilauksia pakataan isompaan pakkaukseen ennen kaikkea siksi, että myös tuotteen ehjänä kuljetuksen ajan pitävä suojaava pakkausmateriaali mahtuu laatikkoon, Lehtoniemi sanoo. 

Lue myös: Temu ja Shein ovat Pohjoismaiden huonomaineisimmat yritykset, paljastaa tutkimus

Katso myös: Verkkokauppahuijaukset ovat kasvussa

1:46imgVerkkokauppahuijauksista kärsivät myös suomalaiset käsityöyritykset.

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa