Oletko tilannut netistä tavaraa ja saanut tuotteen valtavassa paketissa? Siihen on syy, suurista verkkokaupoista kerrotaan.
Toisinaan netistä tilatun tuotteen pakkauksen koko voi yllättää. Niin kävi muun muassa Tommille, jonka tilaama pieni uunivuoka saapui nojatuolin istuinosan kokoisessa paketissa.
– Vähän samanlaista tuntuu tapahtuvan melko usein verkkokaupoissa, että pienen esineen takia käytetään aivan mielettömästi laatikkotilaa, ja sitten sitä laatikon liiallista tyhjää tilaa täytetään jollain materiaalilla vielä lisää, Tommi ihmettelee.
Tommin 2,7 litran vetoinen vuoka saapui suuressa laatikossa, jonka sisällä vuoka oli toiseen pienempään laatikkoon pakattuna.MTV
Lue myös: Sheiniä syytetään kuluttajien syyllistämisestä ja manipuloinnista
Prosessit ovat pitkälti automatisoituja
Sekä Sokokselta että Verkkokauppa.comilta kerrotaan keräys- ja pakkausprosessien olevan pitkälti automatisoituja.
– Keräys- ja pakkausprosessi on pitkälle automatisoitu, mutta työntekijät pakkaavat tuotteet ja niitä suojaavat pakkausmateriaalit laatikkoon, Sokoksen verkkokaupan kehitysvastaava Mikko Lehtoniemi kertoo MTV Uutisille.
Lue myös: Myyjä ei hyväksynyt hiustenpidennysten palautusta – kuluttajariitalautakunta kiinnitti huomiota tilausehtoihin
Työntekijä arvioi tuotteen särkyvyyden
Verkkokauppa.comin brändi- ja viestintäpäällikkö Lauri Kutila sanoo heidän pakettiensa olevan joko työntekijän pakkaamia tai automaatiolla pakattuja. Työntekijä arvioi aina tuotteen särkyvyyden, ja pakkaa tuotteen sen mukaisesti. Esimerkiksi keramiikka- ja elektroniikkatuotteet pakataan hyvin suojaisasti.
Pakettiautomaatio alkaa tuotteiden keräämisestä koneellisesti, jonka jälkeen ne menevät automaatissa muutaman eri vaiheen läpi, ja lopulta paketti siirretään lavalle tai rullakkoon, josta se lähtee kuljetukseen.
Lue myös: Nuorten yrittäjien suosimassa dropshippingissä piilee ongelmia
Paketin tulee olla riittävän suojaisa
Toisinaan asiakas voi kokea pakkausmateriaalin määrän suureksi tuotteen kokoon nähden. Kutila kuitenkin sanoo kuljetuksessa hajonneen tuotteen kulujen olevan suuria, jonka takia tuotteet halutaan pakata riittävän suojaaviin pakkauksiin.
– Se [kuljetuksessa hajoaminen] on myös iso miinus kuluttajalle, ympäristölle ja itse yritykselle, hän sanoo.
Sekä Verkkokauppa.comissa että Sokoksella pakkausmateriaalien ekologisuuteen kiinnitetään huomiota. Suuri pakkausmateriaalin määrä voi yllättää etenkin kuluttajat, jotka ovat tottuneet tilaamaan tavaraa ulkomailta, jolloin ne voivat saapua esimerkiksi muoviin käärittynä.
Lue myös: Verkkokauppa.com listasi vuoden palautetuimmat tuotteet
Myös pakkausmateriaalin tulee mahtua laatikkoon
Suurempia pakkauskokoja käytetään siis enimmäkseen siksi, että tuote saadaan suojattua kunnolla.
– Ajoittain tilauksia pakataan isompaan pakkaukseen ennen kaikkea siksi, että myös tuotteen ehjänä kuljetuksen ajan pitävä suojaava pakkausmateriaali mahtuu laatikkoon, Lehtoniemi sanoo.
Lue myös: Temu ja Shein ovat Pohjoismaiden huonomaineisimmat yritykset, paljastaa tutkimus
Katso myös: Verkkokauppahuijaukset ovat kasvussa
1:46Verkkokauppahuijauksista kärsivät myös suomalaiset käsityöyritykset.