Tokmannin perustajaa ei Anttilan bisnes kiinnosta: "Brändi vanheni, liikeidea oli turmeltu"

Anttila oli jäänyt ajastaan jälkeen, ketjun hinnat olivat kalliita ja kauppapaikat keskustassa maksoivat liikaa.  Näin suorasukaisesti arvioi Anttilan konkurssia halpaketju Tokmannin perustaja, liikemies Kyösti Kakkonen.

Anttilan liikkeet ovat toistaiseksi auki, mutta yhtiön omaisuus on nyt konkurssipesän hallussa. Yhtiön liiketoiminta voisi jatkua, jos sille löytyy kiinnostunut ostaja.

Liikemies Kyösti Kakkonen ei Anttilan hankkimiselle lämpene. Ketju tunnettiin alun perin halpakauppana, mutta vuosien mittaan suunta muuttui ja hinnat nousivat. Hinta-laatusuhde meni pieleen eikä Anttila enää houkutellut ostoksille.

– Hinnat olivat nousseet aika huikeasti. Tuotevalikoima oli suppea, ei mielenkiintoinen ja asiakasystävällinen. Valikoiman kehittäminen on äärimmäisen tärkeää kaikille kaupparyhmille. Sitä perustyötä ei oltu tehty enää vuosiin oikein kunnolla. Anttilan liikeidea oli tavallaan turmeltu. 

"Valikoima pitäisi uudistaa täysin"

Menneinä vuosikymmeninä Anttila eli loistonsa aikoja ja yhtiö tunnettiin muun muassa paksuista postimyyntiluetteloistaan. Viime vuosina yhtiön brändi väljähti. Anttila ei enää houkutellut uskollisia asiakkaita. 

– Anttila oli aikanaan hyvin kiinnostava brändi. Sen nostaminen uudestaan kärkeen on hiton iso homma. Pitäisi lähteä ihan uudestaan, tuotevalikoima pitäisi uudistaa täysin. 

Lisäksi uusi valikoima pitäisi tehdä kuluttajille tutuksi massiivisella markkinoinnilla, Kakkonen muistuttaa. Anttilaa riivaa myös kauppapaikkojen hinta: isot marketit kaupunkien keskustoissa käyvät kalliiksi. Myös henkilökunnan suhtautumisessa työhönsä olisi parantamista, Kakkonen sanoo.

– Henkilökunnasta tuli vähän virkamiehiä. Kun tullaan isoon taloon, työtä ei tehdä sielukkaasti, sydämellä ja asenteella. Kyllä se sitten näkyy. En oikein osaa löytää mitään osa-aluetta, mistä antaisin pisteitä tämän hetkiselle Anttilalle.

Vaikka Kakkosesta ei Anttilan uutta isäntää tulee, toivoo hän silti, että yhtiön toiminnalle löytyisi jatkaja. 

– Toivoisin, että Anttila olisi ja tarjoisi kuluttajalle vaihtoehtoja. Mitä enemmän on vaihtoehtoja, se palvelee suomalaista kuluttajaa parhaiten.

Anttila putosi kisasta kauan sitten

Kakkonen perusti Tokmannin vuonna 1989 nimellä Okman Oy. Yhtiö lähti kasvuun 1990- ja 2000-luvuilla. Tokmanni tunnetaan edullisista tuotteista. Samoja asiakkaita tavoitteli aikanaan Anttila. Siinä kisassa Anttila ei ole pärjännyt enää vuosiin, Kakkonen sanoo.

– Tuotevalikoima oli ontto. Anttila ei ole aikoihin ollut kiinnostava ostopaikka. Yli kymmeneen vuoteen ei ole tarvinnut siellä käydä katsomassa, että he olisivat potentiaalinen uhka tai iso kilpailija.

Anttilan konkurssi ei tullut Kakkoselle yllätyksenä. Heikko kehitys oli jatkunut jo vuosia. Kurssi olisi pitänyt kääntää silloin, kun Kesko vielä omisti Anttila-ketjun. Kesko hankki Anttilat 1990-luvun lopulla, lopullisesti kaupat hyväksyttiin vuonna 1997. Viime vuonna Anttiloiden uudeksi isännäksi tuli saksalainen saksalainen pääomasijoittaja 4K INVEST. 

– Uudet omistajat toimivat lyhytjänteisesti ja päätyivät nopeasti lopettamiseen.

Kyösti Kakkosen suhtautumisesta Anttilan konkurssiin kertoi ensimmäisenä Yle.

Lue myös:

    Uusimmat