Anttila oli jäänyt ajastaan jälkeen, ketjun hinnat olivat kalliita ja kauppapaikat keskustassa maksoivat liikaa. Näin suorasukaisesti arvioi Anttilan konkurssia halpaketju Tokmannin perustaja, liikemies Kyösti Kakkonen.
Anttilan liikkeet ovat toistaiseksi auki, mutta yhtiön omaisuus on nyt konkurssipesän hallussa. Yhtiön liiketoiminta voisi jatkua, jos sille löytyy kiinnostunut ostaja.
Liikemies Kyösti Kakkonen ei Anttilan hankkimiselle lämpene. Ketju tunnettiin alun perin halpakauppana, mutta vuosien mittaan suunta muuttui ja hinnat nousivat. Hinta-laatusuhde meni pieleen eikä Anttila enää houkutellut ostoksille.
– Hinnat olivat nousseet aika huikeasti. Tuotevalikoima oli suppea, ei mielenkiintoinen ja asiakasystävällinen. Valikoiman kehittäminen on äärimmäisen tärkeää kaikille kaupparyhmille. Sitä perustyötä ei oltu tehty enää vuosiin oikein kunnolla. Anttilan liikeidea oli tavallaan turmeltu.
"Valikoima pitäisi uudistaa täysin"
Menneinä vuosikymmeninä Anttila eli loistonsa aikoja ja yhtiö tunnettiin muun muassa paksuista postimyyntiluetteloistaan. Viime vuosina yhtiön brändi väljähti. Anttila ei enää houkutellut uskollisia asiakkaita.
– Anttila oli aikanaan hyvin kiinnostava brändi. Sen nostaminen uudestaan kärkeen on hiton iso homma. Pitäisi lähteä ihan uudestaan, tuotevalikoima pitäisi uudistaa täysin.
Lisäksi uusi valikoima pitäisi tehdä kuluttajille tutuksi massiivisella markkinoinnilla, Kakkonen muistuttaa. Anttilaa riivaa myös kauppapaikkojen hinta: isot marketit kaupunkien keskustoissa käyvät kalliiksi. Myös henkilökunnan suhtautumisessa työhönsä olisi parantamista, Kakkonen sanoo.

