Sain kutsun tulla juttelemaan ruoasta ja ruokakaupasta Stockmann Herkun tilaisuuteen. Aihe on päivänpolttava ketjun siirryttyä juuri S-ryhmän omistukseen. Valmistauduin iltaan miettimällä suomalaista ruokakauppaa, omia kaupassakäyntitapojani sekä Stockmann Herkun brändiä, historiaa ja mahdollisia tulevaisuuden näkymiä.
Kävin myös muutaman lyhyen, mutta mielenkiintoisen keskustelun ruoka-alan ihmisten kanssa ja sain rutkasti ajateltavaa. Tässä hiukan ajatuksiani, toiveitani ja uhkakuvia.
Olen liian ahkera ruokakaupassakävijä. Kun asuu Tampereen keskustassa, kaupat ovat vieressä eikä niissä käynti aiheuta kuin pienen mutkan kävelymatkaan. Olen erittäin huono suunnittelemaan viikon ruokia etukäteen, koska haluan valita ruokani juuri kyseisen hetken mielitekojen ja käytettävissä olevan ajan ja energian mukaan. En yleensä tiedä, mitä haluan syödä huomenna.
Olen myös jonkinasteinen raaka-ainenörtti. Valitsen usein kauppani yhden raaka-aineen perusteella. Jos tiedän, ettei lähikaupassani ole esim. luomupekonia, mutta tarvitsen pekonia, kävelen kauempana olevaan kauppaan. Perus bulkkipekoni on yksinkertaisesti huonoa, melkein pahaa. Olen joskus kiertänyt liki pari tuntia Tampereen keskustan kauppoja etsien linguine-pastaa, joka on littanampi kuin spaghetti, mutta ohuempi kuin tagliatelle. Tunsin linguinen suutuntuman mielessäni katkarapupastassa enkä suostunut tekemään kompromissia. Överiksi kiertely meni, tunnustan. Vastaavaa tulee tapahtumaan varmasti vielä useamman kerran. Tiedän varsin hyvin, mitä lihoja ja ruhonosia kannattaa lähteä etsimään mistäkin keskustan lihatiskistä. Kullakin niistä on vahvuutensa.
Stockmann Herkun konseptiin ja brändiin miellän, että saan sieltä yhdellä käynnillä kaiken. Tähän mennessä en ole kuitenkaan saanut. Stockan Herkku ei ole tarjonnut vuosikausiin sitä lisäarvoa, jonka perässä ylittäisin Tammerkosken ja kävelisin suuntaansa ylimääräiset 400 m. Viime vuosituhanteen kaupungin ylivoimaisesti paras ruokakauppa jämähti paikoilleen muiden nostaessa tasoaan ruokakulttuurin kehittymisen myötä. Ei Herkku huonoksi muuttunut, mutta taika katosi. Siksi Herkun omistaa nyt SOK.
