Huonekalukauppiaat takoivat koronavuosina ennätysmyyntejä, mutta sen jälkeen alan myyntikäyrät ovat pudonneet reippaasti alaspäin.
Huonekalukauppa on käynyt viimeiset pari vuotta verkkaisesti.
Sen myötä Indoor Group keskittää Asko- ja Sotka-myymälänsä entistä selkeämmin saman katon alle ja vähentää samalla väkeä.
Isku Koti hakeutui tammikuussa yrityssaneeraukseen ja markkinajohtaja Ikea on haudannut Helsingin Lauttasaaren myymäläsuunnitelmansa.
Myös monet pienemmät kalustekaupat eri puolilla Suomea ovat laittaneet lappuja luukuille, kun myynti on hiipunut, yrittäjä eläköitynyt eikä toiminnalle ole löytynyt enää jatkajaa.
Suomen huonekalukaupan liiton toiminnanjohtaja Walter Ihanderin mukaan alamäen taustalla on kohmeessa oleva asuntokauppa ja kuluttajien heikko luottamus omaan talouteensa.
– Jos näköpiirissä ei ole muuttoa tai asunnonvaihtoa, silloin ei hankita kalusteitakaan. Toimistokalusteiden kauppaa puolestaan jarruttaa yritysten vähentyvä henkilöstö- ja tilantarve. Etätyökalusteet on hankittu jo koronan alussa, Ihander toteaa.
Kauppiaskanta harvenee edelleen
Kaupan liitto on ennustanut vähittäiskaupan myynnin kääntyvän tänä vuonna noin puolen prosentin kasvuun. Vuoden 2026 kasvuennuste on noin 1–1,5 prosenttia.
