Auton varaosien tilaaminen ja maahantuominen EU:n ulkopuolelta ei välttämättä jatkossa ole enää hintansa tai vaivansa väärti. Jatkossa EU nimittäin pyrkii ehkäisemään alueen päästötaakan ohjautumista EU:n ulkopuolelle uudella hiilirajamekanismilla. Lue, mitä se tarkoittaa suomalaiselle auton rassaajalle.
Jatkossa kaikki 150 euron summan ylittävät EU:n ulkopuolelta tilatut, esimerkiksi alumiinista, raudasta tai teräksestä valmistetut, auton varaosat on raportoitava komissiolle, Tulli kertoo tiedotteessaan.
Taustalla on EU:n lainsäädännön uusi hiilirajamekanismi, jolla pyritään ehkäisemään CBAM-tavaroiden valmistuksesta syntyvien päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle, matalamman ympäristösääntelyn maihin.
Lue myös: Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jos tuo käytetyn auton ulkomailta?
CBAM-tavaroita ovat esimerkiksi jotkut rauta- ja terästavarat sekä niistä valmistetut tavarat, kuten ruuvit ja mutterit, mutta myös sementtitavara, tietyt lannoitteet, sähkö ja vety. Tarkemmat tiedot hiilirajamekanismin raportointia vaativista tuotteista löytyy
