Autoliitto muistuttaa, että Euroopan maiden talvirengassäännöissä on merkittäviä eroja. Ulkomaille autolla lähtevän on syytä selvittää vierailumaidensa määräykset ikävien – ja mahdollisesti kalliiden – yllätysten välttämiseksi. Tämä koskee myös auton reissua varten vuokraavia.
Autoliiton mukaan neljä viidestä suomalaisesta autoilijasta suosii talvisin nastarenkaita. Mikäli talvella aikoo matkustaa autolla ulkomaille, on eri maiden rengasmääräyksiin kuitenkin syytä perehtyä. Suhtautuminen nastarenkaisiin ei nimittäin ole kaikkialla yhtä suopeaa kuin Suomessa. Esimerkiksi Puolassa ja Saksassa niitä ei Autoliiton mukaan saa käyttää lainkaan.
Ensimmäiset rajoitukset tulevat vastaan hieman yllättäen jo naapurimaissa. Ruotsissa on nastarenkailta kiellettyjä katuja niin Tukholmassa, Göteborgissa kuin Uppsalassakin. Autoliiton tietojen mukaan niistä ei kuitenkaan ole juuri koitunut suomalaisautoilijoille harmia. Norjassa sen sijaan saa olla tarkempana.
– Norjassa nastarenkaat on sallittu autossa marraskuun alusta alkaen, mutta Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissa on käytössä ulkomaisillekin autoille pakollinen nastarengasmaksu. Autoon on lunastettava joko fyysinen tai virtuaalinen tarra, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo Autoliiton tiedotteessa.
Vaikka nastoilla saa ajaa esimerkiksi Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Ranskassa, on niiden käyttäjille asetettu muita rajoituksia.
– Useimmiten nastarenkaille on asetettu nopeusrajoituksia, minkä lisäksi niiden käytöstä on kerrottava autoon laitettavalla merkillä, joka voi maasta riippuen olla nopeusrajoitusmerkki tai nastamerkki. Esimerkiksi Venäjällä nastamerkin olemassaoloa on alettu valvoa tarkemmin, mikä on tuonut suomalaisautoilijoille sakkoja, hän toteaa.
