Tiesitkö? Nämä virheet voivat tuhota startup-yrityksesi

Startup-yrityksellä tarkoitetaan yleensä nuorta yritystä, jonka tavoitteena on nopea kasvu. Sen perustamisessa on kuitenkin aina riskinsä. Lue yleisimmät virheet, jotka voivat koitua nuoren yrityksen kohtaloksi.

Harkitsetko startup-yrityksen perustamista? Lue ensin, mitkä virheet saattavat estää yrityksen menestyksen.

Startup-yrityksenä aloittaneen Y Combinatorin perustajan Paul Grahamin mielestä nämä ovat yleisimmät startup-yritystään perustavien virheet. Oletko samaa mieltä?

1. Yksi perustaja: Jos perustat yrityksesi yksin, saat epätodennäköisemmin rahoitusta yrityksellesi. Miksi? Ei ole sattumaa, että parhaiten menestyvät ne tiimit, joihin kuuluu ainakin kaksi henkilöä.

2. Huono sijainti: Voit muuttaa talosta kaiken paitsi sijainnin. Jos yrityksesi sijaitsee huonossa paikassa, et voi asialle mitään.

3. Marginaalinen markkinarako: Valitsemalla liian kapean markkinaraon, maalat itsesi nurkkaan. Jos pelkäät kilpailua, tämä ei ole oikea tapa välttää sitä.

"Startup on yritys, jonka tavoitteena on kasvaa nopeasti."
– Paul Graham

4. Persoonaton idea: Samaa ideaa on turha toistaa. Perussääntönä kannattaakin pitää vaikkapa sitä, ettei tulevaisuuden Google ole lainkaan kuin Google.

5. Itsepäisyys: Mukautumattomuus tuhoaa sellaisiakin startup-yrityksiä, jotka olisivat selvinneet, jos itsepäisyys ei olisi estänyt näkemästä sitä, mitä asiakkaat yrittivät kertoa.

6. Palkkaat huonoja ohjelmoijia: Se, että erotat huonon ohjelmoijan hyvästä, tarkoittaa, että sinun pitää itse olla hyvä tai tiimistäsi täytyy löytyä sellainen. Erityisen hyviä ohjelmoijia ei kasva puussa, joten tässä kannattaa olla tarkkana.

7. Väärä alusta: Väärällä alustalla skaalautuvuus – eli mahdollisuus kasvattaa teknistä ympäristöä ilman, että toiminta toiminta häiriintyy – voi koitua ongelmaksi eivätkä käyttäjät jää odottelemaan ratkaisua.

"Monet ilmiömäiset startup-tiimit epäonnistuvat lopulta. Miksi? Koska he kehittivät jotain, mitä kukaan ei halunnut."
Eric Ries, yrittäjä ja kirjailija

8. Hidas lanseeraus: Ennen kuin lanseeraat yrityksesi, et voi tietää, onko tuotteellesi edes tilausta. Mitä pidempään venytät lanseerausta, sitä kauemmin odotat vastausta. Jos vastaus pelottaa, kannattaa miettiä, miksi.

9. Liian aikainen lanseeraus: Jos puolestaan lanseeraat yrityksesi liian aikaisin, olet ehkä valmistautumaton yrityksen mahdolliseen kasvuun tai pahempaa – esittelet käyttökelvottoman tuotteen.

10. Käyttäjäryhmä ei ole tiedossa: Joku jossain on taatusti kiinnostunut tuotteestasi, mutta tiedätkö kuka? Kannattaa varmistaa, että potentiaalisia asiakkaita on oikeasti olemassa. 

11. Keräät liian vähän rahaa: Jos sinulla on käytössäsi liian vähän rahaa, et ehkä saa tuotettasi kasvamaan täyteen potentiaaliinsa.

12. Tuhlaat liikaa: Jos tuhlaat liikaa ennen kuin yrityksesi on kasvanut tarpeeksi, huomaat pian olevasi rahaton.

13. Keräät liikaa rahaa: Jos saat rahoittajilta hirmuläjän rahaa, luulet pian, että yrityksesi on jo suuri menestys, vaikket olisi vielä tehnytkään mitään hyödyllistä. Loppupeleissä haluat kuitenkin vakuuttaa ennemmin asiakkaat kuin rahoittajat.

14. Huono sijoittajien käsittely: Jos sinun pitää valita, teetkö asiakkaat vai sijoittajat onnelliseksi, valitse aina asiakkaat. Jos asiakkaat ovat tyytyväisiä, sijoittajatkin saavat lopulta rahansa.

15. Uhraat asiakkaat saadaksesi tuottoa: Voit aina tienata myöhemmin. Et kuitenkaan voi jättää asiakkaiden miellyttämistä myöhemmäksi. Sinun täytyy tarjota heille jotain, mitä he haluavat heti.

16. Et halua liata käsiäsi: Et voi ratkaista kaikkia ongelmia koodaamalla. Yritykset perustuvat suhteille. Tapaa ihmisiä!

17. Tappelut yrityksen perustaneiden kesken: Perustajat voivat liiankin usein olla eri mieltä keskenään. Kunnianhimoisten ihmisten mielipiteet törmäävät väkisinkin välillä keskenään. 

18. Et anna kaikkeasi: Päättäväisyyden puute ei ole harvinainen ongelma. Jos sinusta tuntuu, että elämässäsi on muitakin vaihtoehtoja kuin oman startup-yrityksen perustaminen ja kehittäminen, roikut noissa suunnitelmissa kenties henkisesti etkä anna kaikkeasi yrityksen kehittymiselle.

Lue myös:

    Uusimmat