Tiesitkö? Näin verkkokaupat saavat sinut ostamaan

Oletko joskus kerännyt verkkokaupassa tuotteita ostoskoriin, mutta jättänytkin ne ostamatta? Et ole ainoa. Mainstreet.comin jutussa kerrotaan, millaisilla keinoilla verkkokaupat pyrkivät saamaan asiakkaat suorittamaan ostoksensa loppuun.

Isot ja selkeät painikkeet

Ostaminen pitää tehdä niin helpoksi kuin mahdollista. Jättimäinen painike, joka sanoo ”osta”, todella toimii. Myös painikkeen sijoituspaikka ja jopa sanajärjestys vaikuttavat: kun ensimmäinen sana painikkeessa on ”osta” (esimerkiksi ”osta nyt”), kauppa käy paremmin kuin jos osta-sana on myöhemmin lauseessa (esimerkiksi ”täältä ostamaan”) tai sitä ei näy ollenkaan. Painikkeen kannattaa myös olla suhteellisen ylhäällä ja lähellä tuotteen kuvaa. Asiakkaan ei pidä joutua etsimään kassaa.

Nopea kassa

Osta-painikkeen klikkaamisen jälkeen edetään kassalle. Tämä on vaihe, jossa monet verkkokaupat kompuroivat: yhtä lailla kuin asiakas saattaa tavallisessa kaupassa jonottaessaan turhautua ja jättää tavarat ostamatta, häipyy hän verkkokaupasta, jossa ostosten tekeminen on vaikeaa.

Yksinkertaisuus on pelin henki. Jo se, että verkkokaupan asiakkaaksi joutuu rekisteröitymään, voi torpata ostopäätöksen. Tämän takia monissa verkkokaupoissa on mahdollisuus tehdä ostoksia luomatta omaa tiliä kyseiseen paikkaan.

Jos kirjautumista vaaditaan, asiakas ei ehkä muista, onko hän jo rekisteröitynyt kyseiseen kauppaan, joten hänen on kokeiltava useita sähköposti- ja salasanayhdistelmiä, klikattava ”unohdin salasanani”-nappulaa ja monissa tapauksissa lopulta luotava uusi tili. Prosessi turhauttaa ja karsii ostajia.

Käyttäjäystävälliset sivut

Ostamisen helpoksi tekemisessä on kyse muustakin kuin yhdellä klikkauksella tapahtuvasta ostotapahtumasta tai rekisteröitymisen vapaaehtoisuudesta. Tarpeellisen informaation on oltava helposti löydettävissä. Monet verkkokaupat käyttävät ”henkilökohtaisena kosketuksena” mahdollisuutta käydä reaaliaikaista chat-keskustelua asiakaspalvelijan kanssa ostotapahtuman aikana. Tällöin mahdollisesti askarruttaviin kysymyksiin vaikka tuotteeseen tai postitukseen liittyen saa heti vastauksen.

Verkkokauppojen kannattaa huomioida myös pienet yksityiskohdat: jos asiakas hyväksyy ostokset ja näytölle pomppaa virheilmoitus, hän saattaa pelästyä ja lähteä. Viestin muotoilulla on väliä. Sen sijaan, että virheilmoituksessa lukisi liian teknisesti vaikka ”kenttä 3 vaaditaan”, on hyvä valita ”tarkista ystävällisesti postinumerosi”.

Ilmainen kuljetus

Vaikka nettisivujen käytettävyys on tärkeää, loppujen lopuksi kaikkein ratkaisevin tekijä on raha. Verkkokaupassa asioitaessa peli puhalletaan usein poikki odottamattomien kulujen takia: kun asiakas etenee viimeiseen ostovaiheeseen ja huomaa, että 30 euron kattila maksaakin postikulut mukaan lukien 35 euroa, hän saattaa hyvinkin jättää tavaran sikseen. Yhä useammat alan toimijat tarjoavat ilmaista toimitusta ja palautusta, joka tekee ostamisesta asiakkaalle mahdollisimman riskitöntä.

Alan toimijoiden on mietittävä myös sitä, että verkossa ostoksia tekevät shoppailevat useamman firman sivuilla ja näkevät kyllä, mitä tuote missäkin maksaa. Jos yritys ei kiinnitä huomiota siihen, että muut myyvät samaa tuotetta halvemmalla, ostajat vievät rahansa muualle.

Seuranta

Jopa verkkokaupalla, joka tekee kaiken oikein, on ostokset kesken jättäviä asiakkaita. Siinä, missä asiakkaan ostoskori ennen tyhjentyi tyypillisesti heti hänen hylättyään sen, nykyään hylätyt ostokset odottavat asiakasta korissa merkittävästi pidempään. Ne saattavat hyvinkin olla siellä vielä silloin, kun asiakas tulee ostoksille seuraavan kerran. Jos asiakas on rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään ostoskorin keruun aikana, kauppa saattaa myös lähettää hänellä muistutusviestejä ostoskorissa odottavista tavaroista.

On niin ikään tavallista, että verkkokaupat jäljittävät asiakkaitaan kolmansien osapuolten seurantaohjelmilla, tavoitteenaan kohdistetumpi mainonta. Kun yritys saa tietoonsa, että olet viettänyt aikaa heidän sivullaan, se voi ”seurata” sinua ympäri internetiä omilla mainoksillaan, jotka houkuttelevat palaamaan ostoksille. Joskus mainoksissa on jopa täsmälleen samat tuotteet kuin joita asiakas on verkkokaupassa katsellut.

Lähde: Mainstreet.com

Kuva: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat