Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin meitä huijataan! Tässä 10 likaista kikkaa, joihin saatat törmätä shoppaillessasi

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.
Julkaistu 30.11.2017 08:49

MTV LIFESTYLE

Reddit-yhteisöpalvelun käyttäjä prokachu halusi koota yhteen likaiset taktiikat, joita erilaiset yritykset käyttävät asiakkaita huijatakseen. Hän kysyi muilta käyttäjiltä,  millaisia huijaustaktiikoita he olivat kohdanneet. Tällaisia vastaukset olivat!

"Aina, kun meillä oli myynnissä paitoja, jotka olivat todella rumia eivätkä myyneet hyvin, panimme tämän ruman tuotteen mallinuken ylle, ja se myi loppuun nopeasti. Se ei välttämättä ole kaikista likaisin temppu, mutta se toimi melko hyvin rumien vaatteiden myymisessä."
​​​​​​​– nimimerkki ThirdAmbiguousColor

1. Katso, millä nettisivulla olet! Jos yritys ei ole varannut nettisivua omalla nimellään, kilpailija voi hankkia sen itselleen, lisätä sivulle oman puhelinnumeronsa ja varastaa yrityksen bisnekset.

2. Ovatko suositukset nettisivulla aitoja? ”Suosituksia” voi myös väärentää tai ostaa. Jos suurin osa kommenteista on itseään toistavia kehuja, ole varuillasi.

3. Jos yrityksen tuotteessa on jonkinlainen leima tai sertifikaatti, varmistu, että kyseinen leima merkitsee oikeasti jotakin. Luontoystävällisyys voi tosiasiassa olla pelkkä kaunis kuva, joka on lätkäisty pakettiin.

hintalappu
Photography by THEERAPOL

"'Joka kuukausi' ja 'neljän viikon välein' kuulostavat samalta, mutta ovat eri asioita. Kun maksat joka kuukausi, maksat 12 maksua, neljän viikon välein (maksat) 13."
– Nimimerkki access547

4. Jos tuotteen mainostetaan olevan esimerkiksi "sokeriton", vaikka sokeri ei muutenkaan kuulu sen valmistusaineisiin, kyseessä ei ole parannus, vaan ovela myyntitaktiikka.

5. Kaupassa halvin tai rahalle eniten vastinetta antava tuote voi olla vaikeassa paikassa, kuten alahyllyllä.

6. Jos tuotteessa lukee esimerkiksi "valmistettu täysjyvästä", lue ainesosaluettelo. Saatat yllättyä! Se, että hyvä on "täyttä", ei tarkoita, että tuote on kokonaan täysjyvää.

"Se, että tarjoaa vakuutusta mille tahansa, millä ei ole potentiaalia heikentää talouttasi. 'Haluatko vakuuttaa vuokraamasi DVD:n?' Haista nyt..."
– Nimimerkki dogfish83

7. Jos ostat käytettyä autoa ja se on pysäköity lätäkköön, joku ei halua sinun polvistuvan ja katsovan auton alle.

8. Jos kaupassa on aina sama "tarjous", se ei enää ole tarjous, vaan pysyvä hinta.

9. Kun iso tuote maksaa 5,50 euroa, mutta pienempi 4,00 euroa, tarjous voi saada sinut ostamaan enemmän tuotteita kuin haluaisit, koska "isompihan on melkein saman hintainen". Samaa sarjaa ovat sentin hintaerot: 4,99 vaikuttaa paljon halvemmalta kuin 5,00, vaikka ero on minimaalinen.

"Olin töissä tarjoilijana ravintolassa, ja kerran päätin kaataa kupillisen keittoa tyhjään kulhoon (kulhollinen keittoa maksaa paljon enemmän kuin kuppi keittoa ravintolassa). Kuppi täytti kulhon reunaa myöten".
– Nimimerki JoeyZasaa

10. Painostavat lauseet, kuten "monet muut asiakkaamme ovat kiinnostuneita tästä upeasta tarjouksesta, joka on voimassa vain rajoitetun ajan...", eivät oikeasti kerro tarjouksen erinomaisuudesta, vaan myyjän epätoivosta.

Kerro meille kokemuksistasi asiakaspalvelun suhteen!

kysely asiakaspalvelusta

Lähde: Boredpanda.com, Reddit.com

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tunnistatko lemmikkisi tästä? "Koiramatikka" huvittaa somessaYritys myy käytettyjä nenäliinoja, joiden avulla voi "sairastua itselleen sopivaan aikaan" – kyseenalainen idea ei vakuuta: "Tästä ei voi seurata mitään positiivista"Mieheltä osuvia oivalluksia kahden naisen kanssa asumisesta: ”Kukaan ei ole turvassa”Oletko huomannut? Näin ravintolat saavat sinut tuhlaamaan enemmän rahaa"Tarjousmerkintä saa asiakkaat hamstraamaan" – näitä asioita ruokakaupat eivät halua sinun tietävänTOP 10: Ravintoloiden ärsyttävimmät asiakkaat – et kai ole yksi heistä?
ShoppailuTyöelämäVinkitLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut