Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, miksi laivan runko on alaosastaan usein punainen? Kyse ei ole sattumasta

0:45Hyundain odotetut sähköautot saapuivat Suomeen rahtilaivallaHyundain sähköautot saapuivat Hangon satamaan lokakuussa.
Julkaistu 18.08.2019 09:57

Ville Järveläinen

Et ole ehkä koskaan edes kiinnittänyt tähän huomiota, mutta nyt kun sen tiedät, et voi muuta enää ajatellakaan laivoja katsoessasi.

Hyvin monien risteily- ja rahtialusten rungot ovat alaosastaan punaisia. Et ole välttämättä ajatellut asiaa juurikaan, mutta asia on joka tapauksessa niin.

Tyypillisesti punaisena on vesilinjan alapuoli eli kohta, joka jää kuorman ollessa kyydissä vedenpinnan alapuolelle.

Punainen väri rungon tässä osassa juontaa juurensa historiasta. Nykypäivänä, moderneissa aluksissa, punaisella värillä ei ole käytännön merkitystä, vaan kyse on perinteistä.

Aikoinaan laivojen runkojen alaosat maalattiin kuparia sisältävällä maalilla, jotta kasvillisuus ja eliöt pysyisivät poissa laivan pohjasta eivätkä lisäisi vastusta. Lisääntynyt vastus hidastaisi laivan vauhtia ja nostaisi polttoaineen kulutusta. Kupari antoi maalille punaisen sävyn. Nykyisin vastaavia ominaisuuksia saadaan käytännössä mihin tahansa sävyyn.

Käytännössä punainen oli siis nopein väri laivoihin.

Lähde: Jalopnik

Lue myös: Mika sai Ifiltä poskettoman tarjouksen Teslan täyskaskosta – halvemmalla ei kuulemma irtoa: "Tiedättekö te, millainen määrä rahaa on 21 000 euroa?"

Lisää aiheesta:

BMW esitteli väriä vaihtavan autonMiksi Teslan katto voi näyttää syysaamuisin kirkkaan oranssilta? Tästä erikoinen ilmiö johtuu Sähköauton paras ominaisuus voi olla se pahin, jos esimerkiksi fysiikan lait eivät ole tuttujaTiesitkö? Tästä syystä autojen renkaat ovat mustiaKuvottava syy: Tästä syystä bussien penkeissä käytetään niin järkyttäviä kuosejaTästä syystä lentokoneet ovat yleensä valkoisia – taustalla sekä turvallisuus että kustannukset
Veneet ja laivatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 14.10.07:21
    Mark Rutte

    Venäläinen sukellusvene joutui ongelmiin Ranskan rannikolla – Natolta ivaileva kuitti

  • 12.10.17:43
    Israelin ja Hamasin sota

    Viimeinen Gazaan avustuslaivueen mukana pyrkinyt, kiinni otettu suomalainen on poistunut Israelista

  • 12.10.14:25
    Historia

    Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915

  • 10.10.18:21
    Työtapaturmat

    Porkkalanselällä tapahtui sunnuntaina onnettomuus, jossa mikään ei lopulta ollut sitä, miltä näytti