Tiedätkö, miksi laivan runko on alaosastaan usein punainen? Kyse ei ole sattumasta

0:45
Hyundain sähköautot saapuivat Hangon satamaan lokakuussa.

Et ole ehkä koskaan edes kiinnittänyt tähän huomiota, mutta nyt kun sen tiedät, et voi muuta enää ajatellakaan laivoja katsoessasi.

Hyvin monien risteily- ja rahtialusten rungot ovat alaosastaan punaisia. Et ole välttämättä ajatellut asiaa juurikaan, mutta asia on joka tapauksessa niin.

Tyypillisesti punaisena on vesilinjan alapuoli eli kohta, joka jää kuorman ollessa kyydissä vedenpinnan alapuolelle.

Punainen väri rungon tässä osassa juontaa juurensa historiasta. Nykypäivänä, moderneissa aluksissa, punaisella värillä ei ole käytännön merkitystä, vaan kyse on perinteistä.

Aikoinaan laivojen runkojen alaosat maalattiin kuparia sisältävällä maalilla, jotta kasvillisuus ja eliöt pysyisivät poissa laivan pohjasta eivätkä lisäisi vastusta. Lisääntynyt vastus hidastaisi laivan vauhtia ja nostaisi polttoaineen kulutusta. Kupari antoi maalille punaisen sävyn. Nykyisin vastaavia ominaisuuksia saadaan käytännössä mihin tahansa sävyyn.

Käytännössä punainen oli siis nopein väri laivoihin.

Lähde: Jalopnik

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja