Tienpinnan pahoista vaurioista on tärkeää ilmoittaa tienpitäjälle – myös korvaushakemukset osoitetaan heille. Koska korvauksen saaminen on kaikkea muuta kuin varmaa, tarvitaan routakuoppien kyllästämillä teillä ajellessa hyvää ennakointitaitoa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mitä pitää tehdä, jos auto vaurioituu routakuoppaan ajon seurauksena? Entä mihin pahoista tienpinnan vaurioista pitää ilmoittaa?
Vastaus: Routakuoppaan ajaminen aiheuttaa helposti rengas- tai vannevaurion. Myös pyöräntuennan osia saattaa hajota.
Koska mahdollisen vaurion synnyttyä korvauksenhakurumba on työläs eikä tienpitäjän korvausvastuu ole mitenkään itsestään selvää, kannattaa routakuoppaan ajamista pyrkiä viimeiseen asti välttämään. Tämä onnistuu parhaiten pitämällä ajatukset olennaisessa, ajamisessa. Keskittymällä havainnointiin – siis myös tien pinnan havainnointiin – ja pitämällä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, olisi monttuun ajo usein vältettävissä. Kun edellä ajavan alta paljastuva routakuoppa huomataan neljän sekunnin päässä, jää vielä aikaa valita ajolinja rauhallisella ohjausliikkeellä niin, ettei pyörä osu kuoppaan. Jos taas ajetaan liian lähellä edellä menevää, kolahtaa pyörä monttuun lähes heti sen jälkeen, kun se on ollut havaittavissa, ilman, että kuljettaja ehtii reagoida siihen mitenkään.
Turvavälin ansiosta myös nopeusrajoitus- ja varoitusmerkit on mahdollista havaita aiemmin, jolloin niihin myös ehtii reagoimaan paremmin. Usein vaurioituneissa tienkohdissa asiasta varoitetaan ja nopeusrajoitusta alennetaan väliaikaisesti, tulevaan korjaukseen saakka.

