Perinteiset autoissa käytetyt parkkitutkat ja etäisyysmittarit ovat toimineet epäluotettavasti, jos esimerkiksi Suomen olosuhteissa niiden päälle on muodostunut jäätä tai satanut lunta. Teslan uusi tutka poistaa nämä ongelmat.
Tesla julkisti Elon Muskin kirjoittamassa blogissaan, että sen autoihin on ladattavissa uusi ohjelmistopäivitys. Tuo päivitys ottaa laajempaan käyttöön autoihin asennetun tutkan, joka alun perin oli tarkoitettu tukemaan perinteisten ultraäänitutkien toimintaa. Tätä tutkaa on asennettu autoihin lokakuusta 2014 lähtien.
Tutka kykenee näkemään perinteisistä nykyautojen sensoreista poiketen näköesteiden läpi ja mittaamaan eteen sattuvia esineitä kolmiulotteisesti.
Se siis ei ole moksiskaan esimerkiksi lumesta ja jäästä, jotka aiheuttavat suomalaisautoilijoille päänvaivaa talvisaikaan peruutellessa – tällä hetkellä käytössä olevat sensorit aiheuttavat hälytyksen, kun parkkitutkan eteen muodostuu jäätä tai sataa lunta.
Elon Musk kertoo, että uuden tutkan tukena tulee toimimaan autojen välillä toimiva pilvipalvelu. Vaaranpaikat välitetään autojen kesken tietoverkon kautta reaaliajassa, näin onnettomuuden riski vähenee.
Tesla kertoo, että järjestelmä siis oppii ajan myötä lisää tiestöstä. Tällä vältetään myös väärät hälytykset, eli tilanteet, joissa auton oma tutka tulkitsee jonkin objektin esteenä ja tekee äkkijarrutuksen syyttä suotta.
Blogissa esimerkkinä on limonaditölkki, jonka pohja on tunnetusti tutkalle hankalan muotoinen ja aiheuttaa järjestelmään heijasteen, joka vastaa suurta ja kovaa estettä tiellä.
Teslan tutka osaa mallintaa esineen useammasta kulmasta, käytännössä kolmiulotteisena, jolloin väärän hälytyksen mahdollisuus pienenee.

