Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Onko mitään järkeä ottaa autoonsa erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kun ne eivät tunnu toimivan kelin ollessa huono – siis juuri silloin, kun niitä eniten tarvitsisi?
Vastaus: Suomen talviset keliolosuhteet tuovat tiettyjä haasteita kuljettajaa avustavien ja turvallisuutta lisäävien järjestelmien toiminnalle – järjestelmien hyödyt ovat kuitenkin haittoja suuremmat.
Tällä viikolla olemme saaneet nauttia lumisateiden ihanuudesta suuressa osassa maata. Valtaosa autoilijoista puhdistaa auton esimerkillisesti lumesta ja jäästä. Siitä huolimatta joka aamu liikennevirrassa näkyy myös liikkuvia lumikinoksia, jotka ovat turvallisuusriski paitsi itselleen – myös muille.
Auton kokonaisvaltainen puhdistaminen lumesta ja jäästä on ensiarvoisen tärkeää näkemisen ja näkymisen vuoksi. Nämä molemmat ovat turvallisen ajamisen keskeisiä peruskiviä. Lisäksi on huomioitava, että auton päällä oleva lumi vaikuttaa olennaisesti myös auton nykyaikaisen turvatekniikan toimintamahdollisuuksiin.
Pysäköintitutkat ja -kamerat
Pysäköintitutkat ovat nimensä mukaisesti tutkia, jotka hyödyntävät tutkalle tyypillisten radio- ja mikroaaltojen sijaan ultraääntä. Niiden toiminta on hyvin kaikuluotainmaista eli anturit lähettävät ultraääni-impulsseja, jotka osuessaan esteeseen heijastuvat takaisin ja kertovat näin esteen etäisyyden.
Lumisella kelillä pysäköintitutkien sensorit ja -kameroiden linssit on puhdistettava säännöllisesti, mikäli järjestelmiä halutaan hyödyntää. Lumiset tutkasensorit aiheuttavat jatkuvan hälytysäänen autoon sisälle, jolloin oikea varoitus esteen läheisyydestä jää saamatta.


