Tele ja Radiolinja hintasodassa

GSM-matkapuhelinliittymiä myyvät Tele ja Radiolinja ovat aloittaneet hintasodan joulumarkkinoilla. Viikonloppuna sekä Telen että Radiolinjan liittymäpaketteja tarjottiin satojen markkojen alennuksilla tai kylkiäisillä.

Hintasodan taustalla on taistelu markkinaosuuksista. GSM-puhelin on yksi joulun suosikkilahjoista, joten markkinaosuutta on tarjolla runsaasti. Suomalaiset saattavat hankkia tänä vuonna jopa puoli miljoonaa uutta GSM-liittymää. Merkittävä osa kaupasta keskittyy joulun alle.

Suuri markkinaosuus takaa operaattorille tuhdin kassavirran kahta reittiä. Rahaa kilisee kassaan sekä matkapuhelimen käyttäjiltä että niiltä puhelimenkäyttäjiltä, jotka soittavat kiinteästä puhelinverkosta matkapuhelimiin.

Valtion omistama Tele on markkinajohtaja matkapuhelinliittymissä. Pääasiassa yksityisten puhelinlaitosten omistama Radiolinja on selvästi pienempi. Viime vuonna Telen matkapuhelintoiminnan liikevaihto oli lähes kaksi miljardia markkaa ja Radiolinjan noin 250 miljoonaa.

Marraskuussa Tele ilmoitti markkinaosuutensa olevan GSM-puhelinten liittymissä 68 prosenttia. Vanhempaa tekniikkaa edustavissa NMT-puhelimissa Telen markkinaosuus on täydet sata prosenttia.

Eri liikkeissä tarjoukset voivat vaihdella paljonkin, koska vähittäismyyjät saattavat liittää niihin omia lisukkeitaan.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat