Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teknavi Genevessä: Audi halusi palauttaa TT:n hengen

Julkaistu 05.03.2014 01:57

Audi marssitti Geneven autonäyttelyssä lavalle odotetun TT:n. Audin tuoteryhmäpäällikkö Vesa Rinne kommentoi Teknaville uutuutta.

Vuonna 1998 esitelty ensimmäinen TT on designikoni ja sittemmin Kialle siirtyneen Peter Schreyerin käsialaa. Kuinka vaikea tällaista ikonia on uudistaa?
– Tähän TT:hen Audi teki hienon strategian. Toinen sukupolvi oli paljon tekniikkaan ja suorituskykyyn perustuva, eikä design-puolella ikonin asemaa hyödynnetty. Tämän kolmannen sukupolven kohdalla strategian lähtökohta oli se, että palautetaan TT:n henki. Nyt autossa näkyy paljon vanhoja TT-juttuja. On tuotu lisää tehoa, kulutus on pienempi, ajettuvuuden lähtökohdat entistä paremmat, auto kevyempi ja akseliväli on pitempi. Lisäksi sisäpuolella on uusinta uutta oleva uusi näyttökonsepti ja multimediajärjestelmä.

Tiivistä vielä TT:n kolme kovinta juttua.
– Muotokieli, on hemmetin makea auto. Toinen on ajamisen hauskuus, uusi TT on urheiluauto. Kolmanneksi nostan moderniuden informaatioteknologian osalta. Se osio ei ainakaan laahaa jäljessä.

Näyttelyauton keulaa komistavat Matrix-tekniikalla toteutetut LED-valot. Ne ovat A8:ssa vakiona, tulevatko ne vakiovarusteeksi myös TT:hen?
– Ei tule vakiona. Vakiona on ksenon-ajovalot.

Perusrakenteena on sama modulaarinen pohjalevy kuin A3:ssa. Onko tekniikoissa kuitenkin myös eroa?
– On. TT periaatteessa jakaa tietyllä tavalla pohjalevyn. Tässä on kuitenkin teräsalumiinen kori. Alumiinia on käytetty esimerkiksi paljon enemmän kuin A3:ssa. Pelkkä alusta on lähempänä A3:sta.

Kolme moottorivaihtoehtoa: 2-litrainen diesel (184 hv) sekä kaksi eritehoista (230 ja 300 hv) kakslitraista bensaturboa. Miten myynti jakautuu?
– Luulen, että TT S on yllättävän on suosittu TT-mallistossa ylipäätänsä, mutta varmaan bensamoottorit tulee olemaan suosituimpia.

Ohjaamo on rajusti erilainen kuin ennen. Keskipisteessä on kuljettaja, ja digitaalinen mittaristo kääntää varmasti eniten päitä. Seuraavatko muut Audi-mallit perässä virtuaalisen ohjaamon kanssa?
– Varmasti seuraavat.

Teksti: Jussi Ojala, Geneve (Twitter: @ojalajus)
Kuva: Vesa Eskola, Geneve

Lisää aiheesta:

”Ford etenee autoyhtiöstä kohti auto- ja mobiliteettiyhtiötä”Tämän "Lamborghinin" perä hätkähdyttääQ2 esiteltiin Genevessä – Audin pääjohtaja lupaa vielä lisää Q-mallejaMitä tekevät BMW ja Mercedes? Audi avasi pikkumaasturikisan Q2:llaSkoda VisionS: katumaasturi tsekkiläisellä luonteellaKuvat: Detroitin aasialaiset tähdet – kauneusleikkauksia ja macho-miehiä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"