Tekeekö neliveto kuljettajasta vaarallisen itsevarman? Onnettomuuksia jopa 30 prosenttia enemmän

Tilastojen mukaan 19 prosenttia kaikista Suomessa viime vuonna myydyistä uusista autoista oli nelivetoisia. Vakuutusyhtiö Folksamin tuoreen tutkimuksen perusteella nelivetoisella autolla ajava kuljettaja joutuu talvella onnettomuuteen todennäköisemmin kuin kaksivetoisella autolla ajava.

Folksam kävi läpi yhteensä noin 35 000 Ruotsin poliisin raportoimaa onnettomuutta vuodesta 2003 lähtien ja vertaili eroja kaksi- ja nelivetoisten henkilöautojen välillä.

Liukkaalla ja lumisissa olosuhteissa ajettaessa nelivetoisten henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät 20–30 prosenttia.

Tutkittujen onnettomuuksien perusteella ei ollut väliä sillä, oliko kyseessä jatkuva vai tarvittaessa kytkeytyvä neliveto. Kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla ajettaessa onnettomuusriski oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla.

Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli talvella tapahtuneissa onnettomuuksissa jopa 10 prosenttia korkeampi kuin kaksivetoisilla autoilla. Kuivalla ja märällä alustalla nopeuserot eivät olleet merkittäviä.

Tulokset viittaavat Folksamin liikenneturvallisuustutkijan Matteo Rizzin mukaan siihen, että nelivetoiset onnistuvat ”naamioimaan” liukkaat ajo-olosuhteet kaksivetoisia paremmin ja luovat virheellisiä tuntemuksia turvallisuudesta. 

– Nelivetoisten parempi ote tienpinnasta kiihdytyksessä johtaa siihen, että kuljettaja ei sopeuta vauhtia ajo-olosuhteiden mukaan. Jarrutustilanteessa ajovauhti on usein suurempi, joten myös jarrutusmatka on pidempi. Nelivetoinen ei jarruta kaksivetoista yhtään tehokkaammin, Rizzi kertoo.

Folksam on tutkinut kaksi- ja nelivetoisten autojen onnettomuusriskiä myös aiemmin. Edellisessä tutkimuksessa ei havaittu merkittäviä eroja.

Lähde: Folksam

***

Volvo-kuski hämmensi suorassa lähetyksessä 0:45

Lue myös:

    Uusimmat