Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Te-toimiston virkailijalla jopa 600 asiakasta – Ministeri: En voi taikoa rahaa

Työnhakijat etsivät työpaikkoja TE-toimiston tietokoneilla.
Työnhakijat etsivät työpaikkoja TE-toimiston tietokoneilla.Lehtikuva
Julkaistu 07.07.2015 16:51
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Te-toimistojen hätä näkyy Uudenmaan toimipisteissä. Kasvokkaisten kontaktien määrä on romahtanut. Eniten siitä kärsivät työttömät työnhakijat. Työttömyydet pitkittyvät.

Hotelli- ja ravintola-alan ammattilainen Jenni Räsänen laittoi paperit työvoimatoimiston työnhakuun tammikuussa.

– Siitä asti olen yrittänyt saada työvoimatoimistosta kontaktia. Vaikka itse aktiivisesti haen töitä, niin ois se hyvä saada ammatillista apua, sanoo Räsänen.

Pitkä matka vastaanotolle

Ministeriö siirtyi vuoden 2013 alussa järjestelmään, joka kannustaa te-toimistojen asiakkaita asioimaan vahvemmin netissä. Se myös näkyy. Uudellamaalla te-toimistojen kasvokkaiset asiakaskontaktit ovat romahtaneet alle puoleen, sanoo työvoimahallinnon asiantuntija.

– Vähintäänkin 60 prosenttia ovat vähentyneet. Meillähän jotkut palvelulinjat ovat sellaisia, joissa ei juuri ollenkaan tavata asiakkaita, sanoo te-toimiston ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologi Raimo Lahti.  

Lahti sanoo, että Uudellamaalla henkilökohtaiseen asiakkuuteen menee aivan liian pitkä aika. Odottamisella on seurauksensa.

– Työttömyydet pitkittyvät. Saattaa kestää puoli vuotta tai vuosikin ennen kuin asiakkaat pääsevät henkilökohtaisempaan palveluun. Työllistymisedellytykset jo heikkenevät siinä ajassa, psykologi jatkaa.

Työttömyyden kasvu näkyy myös työntekijöiden kuormituksena.

– Työnvälityksen asiantuntijalla voi olla henkilökohtaisessa asiakassalkussaan jopa 600 asiakasta. Siitä voi hyvin laskea, että yhtä asiakasta kohti ei kovin paljon aikaa voi käyttää, vaan kontaktit tapahtuvat pääosin puhelimitse, Lahti jatkaa.

Korkeakoulutettukin kaipaa kasvokkaista palvelua

Helsingin Pasilassa päivystävä psykologi on erityisen huolissaan nuorten ja maahanmuuttajien tilanteesta.

– Mutta myöskin korkeakoulutettujen työttömyys on lisääntynyt radikaalisti. Vaikka oletetaan, että yliopistotason koulutuksen ja pitkän työuran omaava ihminen löytää itse mahdollisuutensa, niin ei kuitenkaan ole. Heidän on hankala katsella laajemmalle, vaikka heillä on moniin muihinkin töihin mahdollisuuksia. 

Lahden mukaan vanha järjestelmä oli huomattavasti uutta tehokkaampi tapa työllistää. Huolta kannetaan myös määrärahoista. Te-toimiston työllistämisrahat ovat nimittäin lopussa jo puolessa välissä vuotta.

Ministeri: Kallista puuhaa

Ministeri Lindström, Uudenmaan te-toimistossa sanovat, että kasvokkaisen kontaktin puute pidentää työttömän työttömyysjakson kestoa. Eikö tämä ole kallista puuhaa?

– Tämä on kallista puuhaa. Me tiedämme tämän. Meillä on 724 miljoonaa tälle vuodelle määrärahaa ja siitä on tehty tällainen linjaus tämän vuoden alussa, että ne kohdennetaan 300-päiväisille ja pitkäaikaistyöttömille. Näille rahat riittää, mutta tämä muu porukka on haasteellinen, sanoo oikeus- ja työministeri Jari Lindström. 

Te-toimistoissa eri puolella Suomea alkaa olemaan rahat loppu. Mitä tälle aiotte tehdä?

– Me olemme tietoisia tästä. Me olemme huolestuneita tästä, mutta minä en voi taikoa rahaa. Meillä ei riitä rahat tähän nykyiseen järjestelmään ja siksi järjestelmää pitää muuttaa, vastaa Lindström.

Lisää aiheesta:

Venäläistaustainen Zhanna asui Suomessa kahdeksan vuotta ennen kuin ”lottovoitto”, eli työpaikka osui kohdalle – "Viimeiset kaksi vuotta selasin joka päivä internetistä vapaita paikkoja"TE-toimistot toivovat lisävoimaa työllisyyden vauhdittamiseksi: "TE-hallinnossa 3000 asiantuntijaa, Ruotsissa 15 000-16 000"Työttömien osallistuttava pian haastatteluun kolmen kuukauden välein – tuoko muutos säästöjä?Työvoimatoimistot pursuavat asiakkaita – Ruotsissa resurssit aivan eri tasollaKuntaliitossa toivotaan tukien poistamista työhaluttomilta: "Aktivoituvat, kun rahat loppuvat"Työvoimatoimistopomo nuorisotakuusta: Hallitus teki silmänkääntötempun
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:51
    Köyhyys

    Suomessa on 46 000 pienituloista enemmän kuin vuotta aiemmin

  • 06:42
    Anneli Auer

    Auer-käräjillä tänään poikkeuksellinen kuuleminen: Lasten uv-valolöydöksistä erimieliset lääkärit kohtaavat

  • 06:35
    Venäjä

    Suomesta turvapaikan saaneet venäläislapset määrättiin palautettavaksi Venäjälle – ihmisoikeustuomioistuin antaa ratkaisun

  • 06:19
    F-35

    F-35 on sotinut tänä vuonna: Kysyimme Ilmavoimilta, mitä hävittäjän taistelutehosta on paljastunut

  • 06:05
    Kela

    Kelan hallitus ja valtuusto kokoustavat tänään