Te-toimistojen hätä näkyy Uudenmaan toimipisteissä. Kasvokkaisten kontaktien määrä on romahtanut. Eniten siitä kärsivät työttömät työnhakijat. Työttömyydet pitkittyvät.
Hotelli- ja ravintola-alan ammattilainen Jenni Räsänen laittoi paperit työvoimatoimiston työnhakuun tammikuussa.
– Siitä asti olen yrittänyt saada työvoimatoimistosta kontaktia. Vaikka itse aktiivisesti haen töitä, niin ois se hyvä saada ammatillista apua, sanoo Räsänen.
Pitkä matka vastaanotolle
Ministeriö siirtyi vuoden 2013 alussa järjestelmään, joka kannustaa te-toimistojen asiakkaita asioimaan vahvemmin netissä. Se myös näkyy. Uudellamaalla te-toimistojen kasvokkaiset asiakaskontaktit ovat romahtaneet alle puoleen, sanoo työvoimahallinnon asiantuntija.
– Vähintäänkin 60 prosenttia ovat vähentyneet. Meillähän jotkut palvelulinjat ovat sellaisia, joissa ei juuri ollenkaan tavata asiakkaita, sanoo te-toimiston ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologi Raimo Lahti.
Lahti sanoo, että Uudellamaalla henkilökohtaiseen asiakkuuteen menee aivan liian pitkä aika. Odottamisella on seurauksensa.
– Työttömyydet pitkittyvät. Saattaa kestää puoli vuotta tai vuosikin ennen kuin asiakkaat pääsevät henkilökohtaisempaan palveluun. Työllistymisedellytykset jo heikkenevät siinä ajassa, psykologi jatkaa.
Työttömyyden kasvu näkyy myös työntekijöiden kuormituksena.

