Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Täyssähköautot ja ladattavat hybridit yleistyvät kovaa vauhtia työsuhdeautoina

4:56Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometrin matka sähköautolla kuin bensa-autollaNäin paljon vähemmän maksaa 100 kilometrin matka sähköautolla kuin bensa-autolla
Julkaistu 17.04.2022 05:38

MTV UUTISET – STT

Yhä useampi Suomessa käytössä oleva työsuhdeauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

–  Viime vuonna 15 prosenttia työsuhdekäyttöön ensirekisteröidyistä autoista oli täyssähköautoja ja 28 prosenttia ladattavia hybrideitä. Luvut viisinkertaistuivat edellisvuodesta. Kasvu tulee jatkumaan jyrkkänä myös tänä vuonna – globaalista komponenttipulasta ja Ukrainan sodan mahdollisista vaikutuksista huolimatta, Kallio sanoo.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien nopean suosion kasvun taustalla on viime vuoden alussa voimaan tullut ”hankintakannuste”, jolla on lisätty täyssähköautojen ja ladattavien hybridien houkuttelevuutta autoedunsaajan näkökulmasta. Käyttöedussa täyssähköautoon saa 170 euron ja ladattavaan hybridiin 85 euron alennuksen kuukausittaisesta verotusarvosta. Vapaassa edussa puolestaan kuukausittainen alennus on 290 euroa täyssähköautossa ja 145 euroa ladattavassa hybridissä.

Vapaa autoetu kattaa auton kaikki kustannukset, kuten huollot. Käyttöedussa edunsaaja sen sijaan maksaa vähintään polttoaineet. Vapaassa edussa polttoaineet kuuluvat maksettavaan verotusarvoon: verotusarvo sisältää tietyn laskennallisen määrän ajoa eli polttoainetta.

Kaikista Suomessa vuosittain myytävistä uusista autoista joka viides myydään työsuhdeautoksi. Työsuhdeautoja on tällä hetkellä noin 80 000, mutta koska ne ovat käytössä yleensä vain kolme vuotta, paremman kokonaiskuvan saa katsomalla Suomen henkilöautokantaa: yhteensä 2,7 miljoonasta autosta yli puoli miljoonaa on nykyisiä tai entisiä työsuhdeautoja.

Autoliiton viestintäpäällikön Jukka Tolvasen mukaan monilla suomalaisyrityksillä on ollut jo pitkään päästörajoja työsuhdeautoille yritysten omien ympäristöohjelmien takia. Yritys myös hyötyy siitä, että vähäpäästöisestä autosta koituu vähemmän kustannuksia esimerkiksi pienemmän polttoaineenkulutuksen ja alemman ajoneuvoveron ansiosta.

Uusien autojen tilauskanta ennätyksellisen suuri

Viime vuoden alussa tuli voimaan myös työsuhdepyörien veroetu: työsuhdepyörät ovat verovapaa luontoisetu 1 200 euroon asti vuosittain. Tolvanen ja Kallio eivät usko edun vaikuttaneen työsuhdeautomarkkinoihin. Työsuhdeautolla ajetaan enemmän pidempiä matkoja kuin pyörillä.

Työsuhdeautojen vuosittainen kokonaismäärä on pysynyt melko vakaana. Kallion mukaan uusia autoja rekisteröidään tällä hetkellä komponenttipulan ja tuotannon viiveiden takia poikkeuksellisen vähän – lähes 20 prosenttia vähemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

– Uusien autojen tilauskanta on kuitenkin kasvanut viime kuukausina jopa ennätyksellisen suureksi. Ilmiö koskee yhtä lailla työsuhde- kuin muitakin autoja.

Enemmän yksityisellä sektorilla

Kallion mukaan autoetua käytetään eniten yksityisellä sektorilla, harvemmin julkisella sektorilla. Suurimmalle osalle työsuhdeautoilijoista kertyy ”työajoa”, eli työantajan lukuun suoritettavaa ajoa.

Tolvasen mukaan työsuhdeautopolitiikka vaihtelee paljon yrityksittäin. Suurten firmojen lisäksi myös monissa pienissä yrityksissä on työsuhdeautoetu käytössä.

– Paljon ajavilla – esimerkiksi myyntityöntekijöillä – on paljon työsuhdeautoja, mutta yhtä lailla etua tarjotaan monissa muissakin tehtävissä. Varsinkin, jos etu kuuluu kokonaispalkkaan eikä tule palkan päälle. Joissakin työpaikoissa ja toimenkuvissa työsuhdeautoa saatetaan jopa edellyttää työntekijältä, Tolvanen huomauttaa.

Vapaa autoetu on käyttöetua yleisempi

Suomen noin 80  000 työsuhdeautoedun saajasta noin kahdella kolmasosalla on vapaa autoetu ja kolmasosalla käyttöetu, kertoo Tolvanen.

–  Kaikissa tilanteissahan esimerkiksi vapaa autoetu ei ole työntekijälle lainkaan kannattava – esimerkiksi jos kilometrejä tulee hyvin vähän ja etu on osa kokonaispalkkaa, Tolvanen sanoo.

Autoedun ottaja maksaa autostaan käyvän arvon verran, muistuttaa Kallio. Autoedun arvo vaikuttaa veroprosenttiin aivan kuten rahapalkkakin. Esimerkiksi vapaassa autoedussa maksetaan myös yksityisajosta verottajan määrittämä kilometrihinta.

–  Taloudellista etua autoedun saaja ei siis saa – muista kuin täyssähköautoista ja ladattavista hybrideistä viime vuoden alussa voimaan tulleen hankintakannusteen johdosta – mutta autoedun vahvuus on helppous ja huolettomuus, Kallio toteaa.

Lisää aiheesta:

Autoleasing yleistyy – nämä ovat plussat ja miinuksetTyösuhdeautokin menee välittömästi käyttökieltoon tästä unohduksesta – "Ei tarvitse kantaa huolta kolmen ensimmäisen vuoden aikana"Hämmästyttävän suuri osa töpselihybrideillä ajavista työsuhdeautoilijoista ei koskaan lataa autoaanPienestä se on kiinni! Tämän verran sähköauton hankintaa pitäisi tukea, jotta suomalaiset vetäisivät ostohousut kainaloihin astiSähköpaku voi tulla dieselmallia halvemmaksi, kunhan sitä ei käytetä pelkkänä työkaluvarastonaHybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”
AutotSähköautotTyöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa