Tätä rallihistoriallisesti merkittävää Peugeotia et saa edes nähdä, ennen kuin olet näyttänyt myyjälle pankkitilisi saldon

Kaipaatko kokoelmiisi ripauksen rallin B-ryhmän historiaa siviilikuosissa? Nyt sellainen olisi tarjolla, mutta 450 000 euron hintapyyntö karsii ostajakuntaa.

Olemme kertoneet vuosien varrella useammastakin B-ryhmän ralliauton huutokaupasta. Esimerkiksi vuonna 2016 huutokauppakamari Sotheby's kauppasi Ari Vatasen voittoisan Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 1:n, ja seuraavana vuonna vasaran alle päätyi ajamaton Mazda RX-7 vuodelta 1985

Nyt ranskalainen Luxury Car Consulting etsii uutta omistajaa Peugeotin ikoniselle pikkusportille, jonka mallimerkintä on niin ikään 205 Turbo 16 Evolution 1. Kyseessä ei kuitenkaan ole tällä kertaa täysiverinen ralliauto, vaan sen katulaillinen tuotantoversio eli niin sanottu siviilimalli.

Koska rallin MM-sarjan sääntöjen mukaan WRC-sarjaan oli osallistuttava sarjatuotantoautosta muokatulla ajoneuvolla, toi ranskalaisvalmistaja markkinoille 219 auton painoksen näitä 205 Turbo 16 Evolutioneja.

Nelivetoisen auton voimanlähteenä sykkii 200-hevosvoimainen 1,8-litrainen moottori. Turbo 16 -nimi on peräisin auton turboahtimesta sekä moottorin venttiilien lukumäärästä.

205 T16 Evo oli huomattavasti enemmän omistushaluja herättävä auto verrattuna sen kesyyn pikkuveljeen, tavalliseen 205:een, joka oli etumoottorinen ja etuvetoinen. Vaan eipä sillä tehokkaammallakaan versiolla ihan autenttiseen rallifiilikseen pääse, sillä aidossa B-ryhmän 205 T16 Evossa hevosvoimia oli viitisensataa. Kuppipenkit ja pari ylimääräistä mittaria kojelaudassa tuovat kuitenkin vähän karvalakkimallia kisaisempaa tunnelmaa sorapoluille.

Salamyhkäisyyden verhoa ei raotettu

Myynnissä olevasta autosta kertonut yhdysvaltalainen Carscoops otti yhteyttä autoa kaupittelevaan Luxury Car Consultingiin saadakseen lisätietoa ja kuvia myytävästä yksilöstä. Yrityksen verkkosivuilla nähtävät kuvat ovat nimittäin toisesta vastaavasta ja aiemmin omistajaa vaihtaneesta yksilöstä.

Vastaus oli kuitenkin tylyhkö, sillä myyjäliike pyysi nähdä todisteen riittävistä varoista pankkitilillä ennen kuin pyydettyjä tietoja olisi toimitettu. Tämä ei ole Carscoopsin mukaan harvinaista arvokkaiden klassikkoautojen ja super- sekä hyperautojen kohdalla.

– Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun meille käy näin Peugeotin kohdalla, se kirjoittaa artikkelissaan.

Luxury Car Consulting -sivustolla myynnissä olevan auton hintapyyntö on peräti 450 000 euroa. Kuvat ovat autosta, joka myytiin vuonna 2017 noin 185 000 eurolla.

Tragediat päättivät B-ryhmän aikakauden

B-ryhmäläisten lyhyeksi jääneeseen aikakauteen 1980-luvulla viitataan usein ralliautoilun kultaisina vuosina. B-ryhmän autoista kehittyi lopulta liian nopeita, mikä johti vakaviin onnettomuuksiin.

Luokka kiellettiin viiden kauden jälkeen kokonaan vuonna 1986, mihin vaikutti erityisesti Henri Toivosen ja hänen kartanlukijansa Sergio Creston onnettomuus, jossa kumpikin saivat surmansa.

Lue myös:

    Uusimmat