Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tätä rallihistoriallisesti merkittävää Peugeotia et saa edes nähdä, ennen kuin olet näyttänyt myyjälle pankkitilisi saldon

Shutterstock
Julkaistu 29.06.2021 09:57

Ville Järveläinen

Kaipaatko kokoelmiisi ripauksen rallin B-ryhmän historiaa siviilikuosissa? Nyt sellainen olisi tarjolla, mutta 450 000 euron hintapyyntö karsii ostajakuntaa.

Olemme kertoneet vuosien varrella useammastakin B-ryhmän ralliauton huutokaupasta. Esimerkiksi vuonna 2016 huutokauppakamari Sotheby's kauppasi Ari Vatasen voittoisan Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 1:n, ja seuraavana vuonna vasaran alle päätyi ajamaton Mazda RX-7 vuodelta 1985. 

Nyt ranskalainen Luxury Car Consulting etsii uutta omistajaa Peugeotin ikoniselle pikkusportille, jonka mallimerkintä on niin ikään 205 Turbo 16 Evolution 1. Kyseessä ei kuitenkaan ole tällä kertaa täysiverinen ralliauto, vaan sen katulaillinen tuotantoversio eli niin sanottu siviilimalli.

Koska rallin MM-sarjan sääntöjen mukaan WRC-sarjaan oli osallistuttava sarjatuotantoautosta muokatulla ajoneuvolla, toi ranskalaisvalmistaja markkinoille 219 auton painoksen näitä 205 Turbo 16 Evolutioneja.

Lue myös: Lajinsa viimeinen? Tällä B-ryhmän Mazdalla ei ole ajettu metriäkään

Nelivetoisen auton voimanlähteenä sykkii 200-hevosvoimainen 1,8-litrainen moottori. Turbo 16 -nimi on peräisin auton turboahtimesta sekä moottorin venttiilien lukumäärästä.

205 T16 Evo oli huomattavasti enemmän omistushaluja herättävä auto verrattuna sen kesyyn pikkuveljeen, tavalliseen 205:een, joka oli etumoottorinen ja etuvetoinen. Vaan eipä sillä tehokkaammallakaan versiolla ihan autenttiseen rallifiilikseen pääse, sillä aidossa B-ryhmän 205 T16 Evossa hevosvoimia oli viitisensataa. Kuppipenkit ja pari ylimääräistä mittaria kojelaudassa tuovat kuitenkin vähän karvalakkimallia kisaisempaa tunnelmaa sorapoluille.

Salamyhkäisyyden verhoa ei raotettu

Myynnissä olevasta autosta kertonut yhdysvaltalainen Carscoops otti yhteyttä autoa kaupittelevaan Luxury Car Consultingiin saadakseen lisätietoa ja kuvia myytävästä yksilöstä. Yrityksen verkkosivuilla nähtävät kuvat ovat nimittäin toisesta vastaavasta ja aiemmin omistajaa vaihtaneesta yksilöstä.

Vastaus oli kuitenkin tylyhkö, sillä myyjäliike pyysi nähdä todisteen riittävistä varoista pankkitilillä ennen kuin pyydettyjä tietoja olisi toimitettu. Tämä ei ole Carscoopsin mukaan harvinaista arvokkaiden klassikkoautojen ja super- sekä hyperautojen kohdalla.

– Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun meille käy näin Peugeotin kohdalla, se kirjoittaa artikkelissaan.

Luxury Car Consulting -sivustolla myynnissä olevan auton hintapyyntö on peräti 450 000 euroa. Kuvat ovat autosta, joka myytiin vuonna 2017 noin 185 000 eurolla.

Tragediat päättivät B-ryhmän aikakauden

B-ryhmäläisten lyhyeksi jääneeseen aikakauteen 1980-luvulla viitataan usein ralliautoilun kultaisina vuosina. B-ryhmän autoista kehittyi lopulta liian nopeita, mikä johti vakaviin onnettomuuksiin.

Luokka kiellettiin viiden kauden jälkeen kokonaan vuonna 1986, mihin vaikutti erityisesti Henri Toivosen ja hänen kartanlukijansa Sergio Creston onnettomuus, jossa kumpikin saivat surmansa.

Lue myös: Ari Vatasen voittoisa Peugeot huutokaupataan Monacossa – hinta-arvio lähes miljoona!

Lähteet: Luxury Car Consulting, Carscoops

Lisää aiheesta:

Ralliautoilun ikoni myytävänä – kyseisellä yksilöllä hieno suomalaishistoriaJoku olisi maksanut puoli miljoonaa tästä Fordista, jonka huippunopeus on 8 km/h, mutta myyjä ei suostunut myymäänKuolleen supertähden kultainen kosketus: Ikonisen autoleffan Toyota Supra myytiin ennätyksellisellä summallaTätä Toyotaa ei noin vain ostetakaan – harva pystyy antamaan näihin 12 kysymykseen valmistajan toivoman vastauksenHistorian rajuin katulaillinen Toyota: GR Super Sport on hyvin kaukana tylsänharmaasta perhekuljettimesta – vetokoukkua tai suksiluukkua on lisävarustelistalta turha etsiäTyrmäävän tyylikäs Maserati 5000 GT unohdettiin aavikolle 50 vuodeksi – kunpa joku antaisi tälle kaunottarelle vielä uuden elämän
AutotKlassikkoautotKilpa-autotPeugeotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas