Reima tarjoaa palvelua, jossa kiinteällä kuukausimaksulla saa lasten kausivaatteita kotiin kuljetettuna. Vastaavanlaisesta palvelullistumisesta Huomenta Suomessa torstaina keskustelivat Avanto Venturesin operatiivinen johtaja Hanne Kettunen ja Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Päivi Timonen.
Suomeenkin on rantautunut trendi, jossa ollaan tavaroiden sijaan yhä kiinnostuneempia siitä, saisiko asian palveluna, kertoo Päivi Timonen. Esimerkiksi lasten kausivaatteet ovat tavaroita, joilla on yhdessä perheessä hyvin rajallinen käyttöaika. Kurahaalaria tarvitsee ehkä kolmena kuukautena vuodessa, mutta sen jälkeen se jää kaapin perälle odottamaan seuraavaa kurakautta – tai seuraavaa lasta.
Nyt lasten kausivaatteita voi saada käyttöönsä kiinteällä kuukausimaksulla, joka takaa vaatteiden kotiinkuljetuksen kolme kertaa vuodessa. Palvelua tarjoaa suomalainen vaatevalmistaja Reima.
– Ajatuksena on se, että periaatteessa saisi kaiken, mitä lapselle tarvitsee ulos päälle, automaattisesti, Hanne Kettunen.
Samalla vaatteiden kierrätys tehostuu.
– Se, mitä et tarvitse hirveän usein tai hirveän pitkään, saataisiin sitten tehokkaasti seuraavalle käyttäjälle eteenpäin. Turha niitä on hillota, Kettunen sanoo.
– Tykkään palveluyhteiskunnassa siitä ajatuksesta, että asiat ovat oikeasti käytössä silloin, kun niitä tarvitaan.