Tässä ne ovat: Ensituntuma PS4- ja Xbox One -konsoleihin

Konsolipelifanit ovat odotelleet uuden sukupolven pelikonsoleja kuin kuuta nousevaa. Odotus alkaa pian häämöttää loppuaan, sillä uudenkarheat PlayStation 4 ja Xbox One -konsolit tulevat pian myyntiin kauppojen hyllyille.

PlayStation 4 tulee kauppojen hyllyille jo tämän kuun lopussa. Xbox Onea täytyy odotella Suomessa ensi vuoden alkuun.

Helsingin messukeskuksessa järjestetyssä DigiExpo-tapahtumassa saatiin jo ennakkotuntumaa tulevasta. Tilaisuudessa pääsi kokeilemaan pelaamista kummallakin konsolilla. Ja pikaisen tutustumisen perusteella luvassa on todellista pelijuhlaa.

Sekä Sonyn PS4, että Microsoftin Xbox One tarjoavat hulppeata kuvanlaatua ja kaikin puolin sulavaa liikettä ja silmiä hivelevää menoa pelaamiseen. Esimerkiksi räiskintä- ja rallipelit näyttävät erittäin hyvältä isolta 55-tuumaiselta näytöltä lähietäisyydeltäkin pelattuna.

Pelien tarjoamat yksityiskohdat ovat uusimman konsolisukupolven myötä päässeet erinomaiselle tasolle, esimerkiksi Fifa 14 -jalkapallopelissä myös katsomon hahmot ja liikehdintä antavat loistavasti tunnelmaa pelaamiseen.

Forza Motorsport 5 -rallipelissä autojen yksityiskohdat on viritetty äärimmilleen ja esimerkiksi auton maalipinta kiiltelee vauhdikkaan ajon tiimellyksessä realistisesti.

Suomalainen osaaminen näkyy myös konsolipuolella

PlayStation 4:lle kehitetty Resogun-peli tarjoaa puolestaan tuttua otetta perinteisemmän räiskintäpelin ystävälle. Grafiikka ja kuvan vieritys on kuitenkin nyt nostettu uudelle tasolle eikä pelistä todellakaan puutu vauhdin tuntua.

Pelin idea on selkeä: "Käytä tuhoisaa asearsenaalia ja pelasta viimeiset selviytyjät etäisistä siirtokunnista, joiden kimppuun armottomat muukalaiset ovat käyneet."

Resogun on jälleen yksi osoitus suomalaisesta peliosaamisesta, peli on nimittäin Helsingissä päämajaansa pitävän Housemarque-peliyhtiön käsialaa.

Housemarquen markkinoinnista vastaava Mikael Haveri kertoo MTV3 Uutisille, että peliä on kehitetty yli puolentoista vuoden ajan. Kehitystyötä on tehty noin neljäntoista henkilön tiimillä. Haverin mukaan yhteistyö Sonyn kanssa on sujunut hyvässä hengessä.

 - Peliä on tehty tällaisella Arcade Classic -mentaliteetilla. Kyse on siitä, mistä pelit ovat oikeastaan alun perin lähteneetkin liikkeelle, kiteyttää Haveri.

Haveri toteaa, että suurin haaste pelialalla on näkyvyyden saaminen. Pelin on oltava luonnollisesti hyvä, mutta se pitäisi saattaa myös yleisön tietoisuuteen.

Resogun on valmiina heti PlayStationin tullessa myyntiin kuun lopussa, eikä pelissä ole enää paljon viilattavaa.

- Tosin koodarit ovat sellaisia perfektionisteja, että he kyllä löytävät aina korjattavaa, naurahtaa Haveri.

Lue myös:

    Uusimmat