Tanskalainen vodkamainos huvittaa Apulanta-dialogillaan – Toni Wirtanen: ”Mahtava meininki! Lähetän pullon punaviiniä, toivottavasti saan keissin vodkaa paluupostissa”

Tanskalaisen pientislaamon vodkaa mainostava video on saavuttanut internetissä huomiota parin päivän aikana hulvattomalla dialogillaan, joka koostuu suurelta osin Apulannan biisien nimistä. Apulannan Toni Wirtanen riemuitsee tilanteesta.

Helsingin Sanomat kertoi eilen, että Trolden Bryghusin Fenris-vodkaa markkinoidaan hillittömillä Suomi-kliseillä. Television uutishaastattelun muotoon puetussa mainoksessa haastatellaan ”suomalaista saunamestaria Jarkko Liutua”, joka istuu löylyhuoneen nurkassa kultamitali kaulassaan ja pyyhe lanteillaan. ”Uutislähetys” on tulevinaan TV Suomi -nimiseltä kanavalta. Saunamestarin finaalivastustaja on sulanut saunan lattialle hopeamitali kaulassaan.


Englanniksi tekstitetty ”toimittajan” ja ”saunamestarin” välinen keskustelu käydään suomeksi  pääosin. Osa puheesta on silkkaa siansaksaa, osasta suomenkielentaitoiselle erottuu yksittäisiä fraaseja kuten ” Kiitos” ja ”ei ole mun kuva”.

Huomio kiinnittyy kuitenkin selvästi erottuviin suomenkielisiin ilmaisuihin kuten ”Anna mulle piiskaa”, ”Teit meistä kauniin”, Viivakoodit” ja ”Missä taivas on, Missä jumala on”. Lukuisat suomalaiset tunnistavat sitaateista heti viittaukset huippusuosittuun Apulanta-yhtyeeseen.

"Älyttömän hieno mainos ja koominen"

Apulannan laulaja-kitaristi Toni Wirtanen kertoo huomanneensa tanskalaisvideon eilen päivällä. Eilisiltaan mennessä viestejä oli jo tullut.

–  Sanotaan nyt, että noin 28 viestiä on tullut, jengi on linkkaillut tuota videota. Lisäksi Twitterissä ja muissa sosiaalisissa medioissa on tullut lukuisia vastaavia. Nyt on ilmeisesti ainakin Fenris-vodka tavoittanut suomalaisen kuluttajan, sanoo Wirtanen MTV:lle.

Wirtanen tuntuu olevan mainosvideosta vähinäätkin mielissään.

– Mahtava meininki! Älyttömän hauskaa ja hieno mainos vielä ja älyttömän koominen. Täytyykin lähettää mainosvideon tekijälle pullo Apulannan Pirun Morsian -viiniä, jos minäkin sitten vaikka saisin paluupostissa Fenris-vodkaa keissin.

Wirtanen sanoo, ettei ollut aiemmin kuullut Fenris-vodkasta.

– En valitettavasti ollut, mutta näinhän sitä oppii kaikkea. Voisin kuvitella, että jos Fenris-vodka ei vielä ole Alkon listoilla, niin pian se on.

"Tietynlaista kulttipöhinää"

Mainosvideon dialogin kirjoittanut tanskalainen Spot on Studios-yhtiössä työskentelevä. Kim Nielsen. Trolden Bryghusin omistaja Michael Svendsen kertoo Helsingin Sanomille Nielsenin olevan Apulanta-fani, ”luultavasti ainut henkilö, joka Tanskassa tietää koko bändistä”.

Wirtanen sanoo, että Apulanta on käynyt kaksi kertaa keikalla Tanskassa, kerran Kööpenhaminassa ja kerran Århusissa. Nielsen ei ilmeisesti ole Tanskan ainoa Apulanta-fani, sillä Wirtasen mukaan bändillä on jonkin verran faneja Tanskassa.

– On pakko sanoa, etten tiedä tarkasti, paljonko faneja on. Toki olemme olleet siellä kaksi kertaa keikallakin. Siitä on jonkun verran aikaa. En ole ihan varma, että millainen suksee oli Juutteinmaalla, mutta kuten tämäkin osoittaa, niin tietynlaista kulttipöhinää meillä on tuolla pitkin maailmaa. Yllättättävästi Apulannisteja löytyy ympäri maailmaa, Wirtanen sanoo.

"Eivät tajua sanoista pätkän jytinää, mutta sillä ei ole merkitystä"

Svendsen sanoo Helsingin sanomille, että firma valitsi mainokseensa Suomi-teeman, koska Suomi vaikuttaa tanskalaisille niin eksoottiselta.

– Suomen kieli on todella erilaista verrattuna muihin pohjoismaisiin kieliin ja täysin käsittämätöntä kaikille muille. Lisäksi se kuulostaa meidän tanskalaisten korviin aika hauskalta.

Wirtanen sanoo, että kieli ei todellakaan ole este bändistä pitämiselle.

– Hehän eivät tajua pätkän jytinää, mitä meidän hommassa lauletaan, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä. Ne diggailee siitä muilta osin.

Wirtanen ottaa esimerkiksi saksalaisen Rammsteinin.

– Eihän keskivertoihminen ymmärrä mitään siitä, mitä vaikka Rammstein laulaa. Silti se soundaa hyvältä ja meininki on kova. Ei kukaan uskoisi, että saksankielinen bändi voisi olla globaali jättiläinen.

Suomi-kliseitä viljelty Pohjoismaissa ennenkin

Svendsen sanoi Helsingin Sanomien haastattelussa, että Tanskassa ei tiedetä Suomesta paljoakaan.

– Ajattelemme lähinnä, että suomalaiset miehet käyttävät kaiken aikansa saunassa juoden vodkaa. Päätimme mennä överiksi ja tehdä asiasta hauskan. Toivon suomalaisten tajuavan, että nauramme teidän kanssanne, emme teille, Svendsen sanoi.

Wirtanen on hieman yllättynyt Svendsenin ajatuksesta.

– Hassua, jos Tanskassa ei tiedetä paljoa Suomesta. Toisaalta, mitä me tiedämme Tanskasta tai heidän elämästään? Tämä on silmiä avaavaa. Perspektiiviharha voi tulla tällaiseenkin. Monet tuppaavat Euroopassa ajattelemaan, että Skandinavian maat ovat ihan sama asia.

Suomalaisista on toki tehty pohjoismaissa parodiaa aiemminkin. Norjalaisessa Borettslaget-komediasarjassa viinaanmenevä suomalaissiirtolainen ”Piirkka Kellivoite” joutui monenlaisiin ongelmiin muun muassa etsiessään työpaikkaa Norjasta.

Ruotsalaiskoomikko Robert Gustafsson taas esitteli Time Out -sarjassa pääosin siansaksaa puhuen ”suomalaisen humalan viisi vaihetta” yleisön räjähtäessä naurunremakkaan.

Lue myös:

    Uusimmat