Tämän "autoilijan vähimmäistaidon" hallitsee 96 prosenttia miehistä, mutta vain 61 prosenttia naisista

Tuore kyselytutkimus paljastaa, että suomalaisautoilijat selviävät usein jopa välttämättöminä pidetyistä huoltotoimenpiteistä vaihtelevalla menestyksellä.

Kolarikorjaamo Autoklinikka teetti alkuvuodesta kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisautoilijoiden kykyä suoriutua yleisistä ja auton toiminnan kannalta olennaisista huoltotoimenpiteistä itse.

Tulosten perusteella suomalaisten tee-se-itse-taitoja ei voi varsinaisesti ylistää, sillä kohennettavaa oli paljonkin.

Esimerkiksi vain alle puolet (47 %) osaa vaihtaa auton ajovalon polttimon. Tätä selittänee osittain se, että etenkin osa uusista autoista on sellaisia, ettei polttimoa vaihdeta ihan käden käänteessä. Pelkkiä uusia autoja tarkastellessa lukema oli 36 prosenttia, kun taas vanhempien autojen omistajista 56 prosenttia kertoi suoriutuvansa toimenpiteestä itse.

"Tulisi olla jokaisen hallussa" 

Rengaspaineiden tarkistamista Autoklinikka pitää jokaisen autoilijan vähimmäistaitona. Vaikka vastaajista 80 prosenttia kertoikin halitsevansa toimenpiteen, oli sukupuolten välillä isoja eroja, sillä naisista rengaspaineiden tarkistamisen osasi 61 prosenttia, miehistä 96 prosenttia.

– Rengaspaineet ovat merkittävä liikenneturvallisuustekijä, joten niiden tarkistamisen tulisi olla jokaisen hallussa. Liian matalat tai korkeat paineet voivat ääritilanteessa tehdä auton hallinnasta todella hankalaa, toteaa Autoklinikalla työnjohtajana työskentelevä Janne Mouhu.

Väärät rengaspaineet voivat myös lisätä sekä renkaiden kulumista että polttoaineen kulutusta. Valmistajan suosittelemat paineet ovat usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannen sisäpuolella, mutta viimeistään ne löytyvät auton käyttöohjekirjasta.

Paineiden tarkistus kannattaa tehdä säännöllisesti ja aina ennen pidempää ajomatkaa. Usein paineet tarkistetaan vain renkaiden kausivaihtojen yhteydessä, mikä on ammattilaisten mukaan aivan liian harvoin. Esimerkiksi Autoliitto kehottaa tarkistamaan paineet vähintään kerran kuukaudessa sekä aina auton kuormitusta olennaisesti muutettaessa.

"Pahimmassa tapauksessa voi hajottaa auton"

Kyselytutkimuksen perusteella kaikkein heikoimmin huoltotoimenpiteet ovat hallussa alle 35-vuotiailla. 55–65-vuotiaat puolestaan hallitsevat toimenpiteet parhaiten.

Sukupolvien välinen kuilu ilmenee kaikkein selvimmin auton kaapelikäynnistyksessä, sillä alle 35-vuotiaista vain 36 prosenttia kertoo hallitsevansa taidon. 55–65-vuotiaissa lukema on 63 prosenttia.

Kaapelikäynnistys ei kuitenkaan ole suositeltava ensisijainen toimenpide etenkään uudelle autolle.

– Pahimmassa tapauksessa se voi hajottaa auton. Jos auton akku purkautuu itsestään toistuvasti, siinä tai jossain sähkölaitteessa on jotain vikaa, Mouhu huomauttaa.

Jos löydät itsesi tilanteesta, jossa apuvirtaa on annettava, lue tästä ohjeet sen oikeaoppiseen tekemiseen.

Autoklinikan tilaamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 846 suomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti.

Lähteet: Autoklinikka, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat