Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen varovainen suunnitelma matkailun avaamisesta kerää laajaa kritiikkiä –"Riskeeraamme Suomen aseman lentoliikenteen solmukohtana"

2:07Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki maahantulomallista:"Vaarannamme Helsinki-Vantaan aseman suosittuna eurooppalaisena vaihtokenttänä"Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki maahantulomallista: "Vaarannamme Helsinki-Vantaan aseman suosittuna eurooppalaisena vaihtokenttänä".Lehtikuva
Julkaistu 02.06.2021 12:31(Päivitetty 02.06.2021 13:10)

MTV UUTISET – STT

Suomen suunnitelma matkailun avaamisesta herättää laajaa kritiikkiä. Finavia ja Finnair sekä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupungit eivät ole tyytyväisiä lakiluonnokseen. 

Myös Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK pitävät suunnitelmaa ongelmallisena.

"Suomen linja ei voi olla poikkeava"

Suomen linja ei voi niiden mukaan olla poikkeava muista EU-maista. EU:ssa on sovittu vihreästä todistuksesta, jonka periaatteita myös Suomen pitäisi niiden mielestä seurata.

Maanantaina lausuntokierrokselta palanneen lakiluonnoksen mukaan ulkomaalaisella matkustajalla pitäisi olla todistus joko sairastetusta koronasta kuuden viime kuukauden aikana, saadusta rokotesarjasta tai negatiivinen ennakkotestitulos.

Jos matkustaja on liikkeellä negatiivisella ennakkotestituloksella, hän joutuisi käymään uudessa testissä Suomessa kolmen vuorokauden kuluttua.

Suomen kansalaista ei perustuslain mukaan saa estää saapumasta maahan. Myöskään vakituisesti Suomessa asuvalta ulkomaalaiselta tai esimerkiksi diplomaatilta todistusta ei edellytettäisi. 

"Kaupunkien resurssit kuormittuvat kohtuuttomasti"

Finavia, Finnair ja muut keskeiset tahot arvostelevat sitä, että matkustaminen ei olisi vapaata edes niistä maista, joissa pandemiatilanne on hyvä ja ilmaantuvuusluku alle 75.

– Rokotekattavuuden kasvaessa on odotettavissa yhä useamman maan pääseminen tähän kategoriaan kesän kuluessa, yhteisessä tiedotteessa todetaan.

Rajoille on niiden mukaan odotettavissa ongelmia, kun terveystodistuksia ei tarkasteta lähtömaassa vaan maahan tultaessa.

– Tämä aiheuttaa pullonkauloja lentoasemille ja satamiin, ja kuormittaa kaupunkien terveydenhuoltoresursseja kohtuuttomasti.

Toimivampi vaihtoehto niiden mielestä olisi, että lentoyhtiöt velvoitettaisiin tarkastamaan koronatodistukset lähtömaassa. 

Suomen kapasiteetti tehdä luotettavampina pidettyjä PCR-testejä on noin 30 000 näytettä vuorokaudessa. Lisäksi antigeenitestauskapasiteettia on noin 5 000 näytettä vuorokaudessa.

Heikkeneekö Helsinki-Vantaan asema kansainvälisenä solmukohtana

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki sanoi asiasta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, että Suomen ja Helsinki-Vantaan asema on vaarassa suosittuna eurooppalaisena vaihtokenttänä, jos ehdotus tulee voimaan.

– Monet eri kentät kilpailevat Helsinki-Vantaata vastaan. Jos emme tässä kilpailussa pärjää, Suomen yhteydet tulevat pysyvästi heikkenemään, ja se koskee koko Suomen saavutettavuutta ja sillä on todella suuri vaikutus Suomen kilpailukykyyn.

Helsinki-Vantaa on Mäen mukaan Suomen käyntikortti maailmalle.

– Suomella on erinomainen maine siitä, kuinka asioita hoidetaan. Nyt esillä oleva malli on tämän kanssa aika lailla ristiriidassa. Tämän kommunikointi kansainvälisesti on todella hankalaa. Tämäntyyppisellä mallilla riskeeraamme aidosti Suomen aseman lentoliikenteen solmukohtana.

Lisää aiheesta:

Helsinki ja Vantaa pistävät stopin massiivisille rajatarkastuksille – seitsemän tahoa jyrähti: Hallituksen esitystä mahdoton noudattaaVapaavuorelta täystyrmäys rajamallille: Johtaisi täydelliseen kaaokseen – katso pysäyttävä animaatio satamastaMurskaavaa arvostelua matkustamista helpottavalle lakiuudistukselle – joidenkin mielestä maahantulo vaikeutuu ja rahaa palaaHarvinainen yhteisvetoomus: Yhdellä koronatestillä tai rokotteella pitäisi päästä Suomeen, sanoo kolme työmarkkinajärjestöäPääkaupunkiseudun johtajilta tiukkaa kritiikkiä hallituksen esitykselle matkailusta: "STM ei ole ottanut todellisuutta huomioon"Asettavatko matkailurajoitukset koronatestauksen koetukselle? Ylilääkäri povaa ruuhkaa: "Kyllä se paljon työtä vaatii"
KoronavirusMTV Uutiset LiveHelsinkiVantaaRajavalvontaFinnairSAKElinkeinoelämän keskusliittoKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus
  • 13.9.08:33
    Yskä

    Yskänlääkkeet tuskin auttavat, jos ikävä yskä vaivaa – kokeile sen sijaan tätä: "Oikeasti ihan tutkittua"

  • 9.9.13:03
    Flunssa

    Koronavirustartunta voikin olla ehkäistävissä apteekin nenäsuihkeella

  • 8.9.07:27
    Koronarokotus

    Suomessa kiertää kymmeniä koronan omikron-variantteja – riskiryhmille rokotussuositus

  • 28.8.21:04
    Saksa

    Uusnatsi muutti sukupuolistatusta saatuaan tuomion Saksassa – päässee nyt naisten vankilaan

  • 26.8.12:56
    Rokotteet

    Tutkimus: Vanhempien tulo- ja koulutustasolla suuri vaikutus nuorten koronarokotuksiin