Tämä arkinen tilanne voi hyydyttää autosi avaimen – ja johtaa uudemmissa autoissa melkoiseen kikkailuun

Uudenkin auton kaukosäätimestä löytyy perinteinen avain 1:23
Näin löytyy fyysinen avain eri automerkkien kauko-ohjainavaimista.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Mitä tehdä, jos auton kauko-ohjainavain hyytyy pakkasella? Miten pääsee autoon sisään?

Vastaus: Kauko-ohjainavaimen paristo ei ole ikuinen, vaikka yllättävän moni autoilija niin tuntuu ajattelevan. Vanhan, huonokuntoisen pariston kanssa joutuu herkästi ongelmiin erityisesti talvisen ulkoiluretken päätteeksi.

Kuten moni muukin pakkaseen ja talviautoiluun liittyvä ongelma – myös avainongelmat – olisivat monesti vältettävissä muistamalla pariston olemassaolo myös silloin, kun avain toimii. Ongelmilta välttyy parhaiten uusimalla paristo säännöllisesti. Osa autoista varoittaa pariston loppumisesta – osa puolestaan ei. Mahdolliseen varoitukseen on syytä suhtautua vakavasti ja vaihtaa paristo välittömästi.

Myös lukituksen mekaanisiin varatoimintoihin kannattaa perehtyä jo etukäteen eikä vasta sitten, kun jo ollaan pulassa.

Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä

Talvella ulkoillaan paljon, jolloin auton avain on usein ulkoilupuvun taskussa, pakkasessa. Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä, minkä vuoksi se ei pysty vapauttamaan energiaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimässä.

Tällaisessa tilanteessa kannattaa ihan ensimmäiseksi pyrkiä lämmittämään avainta, jolloin myös sen sisällä oleva paristo lämpenee. Lämmittämistä ei saa kuitenkaan tehdä millään asiaan kuulumattomalla apuvälineellä, kuten sytyttimellä, kuumailmapuhaltimella tms.

Jos lämpimään tuominen tai esimerkiksi kämmenessä lämmittäminen ei saa kauko-ohjainta heräämään eloon, kyse on oikeasti tyhjästä paristosta, joka pitää vaihtaa uuteen.

Lukituksen avaaminen ilman kauko-ohjainta

Pääsääntöisesti jokaisesta autosta löytyy myös mekaaninen varalukitusjärjestelmä, jonka avulla saa kuljettajan oven lukkoon ja auki myös ilman kauko-ohjainta.

Yleensä kuljettajan ovesta löytyy avaimenreikä, peitelevyn takaa. Käyttäjän tulee tietää, mistä avaimenreikää etsiä ja miten peitelevy irrotetaan oikeaoppisesti. Seikkaperäiset ohjeet oven avaamiseen annetaan käyttöohjekirjassa, joka hädän hetkellä on lukitun auton sisällä, hansikaslokerossa. Tällöin älypuhelin ja sähköinen käyttöohjekirja tai käyttöohjeapplikaatio saattaa vielä pelastaa tilanteen.

On tärkeää, että peitelevy irrotetaan ovesta ohjeiden mukaan, jotta se ei vaurioidu eikä auton maalipinta naarmuunnu. Lukkopesän toiminnan varmistamiseksi se pitää muistaa öljytä aika ajoin – piilossa olostaan huolimatta.

Mekaaninen avain löytyy tavalla tai toisella kaukosäätimen sisältä.

Auton käynnistäminen

Mikäli autossa on avainkäynnistys, onnistuu käynnistäminen autoon sisälle pääsyn jälkeen normaalisti, avainta virtalukossa kääntämällä.

Nappikäynnistyksen osalta asia ei olekaan yhtä yksinkertainen: Kuljettajan antaessa käynnistyskäskyn nappia painamalla, lähettää avaimettoman järjestelmän ohjainlaite signaalin auton avaimelle. Mikäli avaimen paristossa on virtaa, lähtee siltä vastaussiginaali auton ohjainlaitteille. Signaali liikkuu auton ohjainlaitteiden ja avaimen välillä molempiin suuntiin useampia kertoja avaimen aitouden ja ajonestolaitteen koodien varmistamiseksi. Kun prosessi on ohi, moottori käynnistyy.

Mikäli avaimen paristo on loppu, avain ei kykene lähettämään signaalia eikä auto käynnisty. Tällaisia tilanteita varten on autossa lukupuola, jonka avulla voidaan suorittaa niin sanottu hätäkäynnistys. Tällöin auton saa käymään käyttöohjekirjan ohjeita seuraamalla, yleensä joko painamalla käynnistysnappia kohtisuoraan avaimella (avainosa sisään taitettuna) tai asettamalla avain johonkin tiettyyn kohtaan ennen käynnistysnapin painamista.

Mikäli hätäkäynnistykseen joudutaan turvautumaan kauko-ohjainavaimen pariston loppumisen vuoksi, on auton käyttäjällä peiliin katsomisen paikka: Auto on erittäin todennäköisesti varoittanut käyttäjäänsä pariston loppumisesta jo useampaan otteeseen.

Lue myös:

    Uusimmat