F1-autoissa on tapahtunut hurja muutos siitä, mitä ne olivat kuusi vuotta sitten, kun V6-turbohybridiaikakausi oli alkamassa.
Kauden 2014 alla ajetut talvitestit olivat jo rakenteeltaan hyvin erilaiset kuin nyt, kuusi vuotta myöhemmin. Testit ajettiin kolmessa neljän päivän jaksossa: ensin neljä päivää Jerezissä, sitten yhteensä kahdeksan päivää Bahrainissa.
Kun kaikki oli tekniikan puolesta uutta, talleilla oli enemmän tai vähemmän vaikeuksia saada testirupeamaa käyntiin, ja Lotus, nykyinen Renault, sai itse asiassa E22-autonsa radalle vasta toiselle testiviikolle Bahrainiin.
Ero nykytilanteeseen on valtava. Kaikki kymmenen tallia saivat tämän kauden talvitesteissä vyölle yli 100 kierrosta heti ensimmäisenä testipäivänä. Toki muistissa on vielä viime vuosi, kun Williams sai autonsa valmiiksi vasta kolmanneksi testipäiväksi.
Jos tarkastellaan sarjan kärkitalleja – Mercedestä, Ferraria ja Red Bullia – niiden suhteelliset testikilometrit ovat lisääntyneet kuudessa vuodessa huimasti.
Mercedes ajoi kuusi vuotta sitten 12 testipäivänä yhteensä 4973 kilometriä, Ferrari 4483 ja Red Bull 1711. Päiväkohtaiset lukemat olivat 414, 374 ja 143 kilometriä.
Viime perjantaina päättyneissä kuusipäiväisissä testeissä Mercedes ajoi 4203 kilometriä, Ferrari 3929 ja Red Bull 3631. Päiväkohtaiset lukemat ovat 701, 655 ja 605 kilometriä.
Mutta jos nykyautot ovat luotettavia, ne ovat myös nopeita.


