Ensimmäinen testiviikko teki kunniaa F1-tallien kehitystyölle – Mercedes rohmusi taas suurimman kierrosmäärän

Miksi Mercedeksen ratti-innovaatio kielletään vuoden 2021 säännöissä? F1-asiantuntijat kertovat formulamaailman viimeisimmät käänteet 5:07
Niki Juusela ja Ossi Oikarinen paketoivat ensimmäisen testiviikon annin Barcelonan varikolta käsin.

F1-testien ensimmäisen vikon suurin puheenaihe oli Mercedeksen autosta paljastunut DAS-järjestelmä, mutta kolme ensimmäistä testipäivää paljastivat myös sen, että tallien tehtailla on paiskittu talven aikana kovasti hommia.

Ensimmäisen testirupeaman nopeimmasta kierrosajasta vastasi Mercedeksen Valtteri Bottas, joka latasi pehmeimmällä renkaalla tauluun 1:15,732. 

Bottaksen perjantaiaamuna kellottama aika on puoli sekuntia kovempi kuin viime vuoden testien pohja-aika. Avausviikon kärkinoteeraus jää lisäksi vain reilut kaksi kymmenystä Bottaksen viime toukokuussa tekemästä rataennätyksestä.

Mercedeksen lisäksi kaksi muutakin tallia – Racing Point ja Alfa Romeo – teki jo nyt kovemman kierrosajan kuin viime vuoden testeissä. Kimi Räikkösen 1:17,091 oikeutti ensimmäisen testiviikon kolmossijaan heti Bottaksen ja Lewis Hamiltonin jälkeen. Räikkönen teki kierrosaikansa niin ikään pehmeimmällä, C5-renkaalla.

Ferrarin strategia oli hyvin erilainen kuin Mercedeksen. Tallin parhaaksi vedoksi jäi nyt Sebastian Vettelin 1:18,154, joka syntyi C4-seoksella.

Merkittävin huomio ensimmäisesta testiviikosta on vauhdin lisäksi se, miten kestäviä tallien autot olivat suoraan pakasta vedettyinä.

Punaisia lippuja nähtiin erittäin vähän, ja käytännössä ainoastaan Ferrarin kierrosmäärä oli nyt pienempi kuin viime vuoden kolmena ensimmäisenä testipäivänä. Ferrarille kertyi kolmessa päivässä 354 kierrosta – 106 vähemmän kuin vuosi sitten.

Taulukon toisesta päästä löytyy tuttuun tapaan Mercedes. Bottas ja Hamilton saivat kolmessa päivässä pankkiin yhteensä 494 kierrosta – yhden vähemmän kuin viime vuoden kolmena ensimmäisenä testipäivänä.

Kolmas kärkitalli, Red Bull, oli vuosi sitten testien alussa pienoisissa ongelmissa, mutta nyt jopa Mercedeksen kovimmaksi haastajaksi povattu talli saldotti toiseksi suurimman kierrosmäärän, 471 kierrosta. Tämä on 142 enemmän kuin vuosi sitten.

Alfa Romeo oli kolmas 424 kierroksella, ja sekin on 71 kierrosta vuoden takaista enemmän.

Muista talleista esiin on syytä nostaa Williams, joka pääsee jatkamaan FW43-auton kehitystyötä täysin eri tilanteesta kuin vuosi sitten.

Viime vuonna Williams sai FW42-autonsa testikuntoon vasta kolmanneksi testipäiväksi, ja hukkaan valui näin kaksi täyttä ajopäivää.

Nyt Williams kiersi rataa heti keskiviikkoaamusta lähtien, ja kierroksia kertyi kolmessa päivässä 324. Viime vuonna talli sai kolmen ensimmäisen päivän aikana kasaan vain 23 kierrosta ja kuuden ajamansa testipäivän aikanakin vain 567 kierrosta.

Eikä Williams – viime vuoden heittopussi – ollut edes porukan hitain.

Nopeimmat kierrokset:

Sija:Talli:Aika:Rengas:Vrt. 2019:
1.Mercedes1:15,732C5-0,492
2.Alfa Romeo1:17,091C5-0,148
3.Renault1:17,102C4+0,259
4.Racing Point1:17,338C4-0,218
5.AlphaTauri1:17,427C4+0,545
6.Red Bull1:17,516C3+0,425
7.McLaren1;17,842C3+0,929
8.Ferrari1:18,154C4+1,933
9.Williams1:18,168C3+0,038
10.Haas1:18,380C3

+1,304


Kierrosmäärä:

Sija:Talli:Kierrosta:Vrt. 2019, päivät 1-3:
1.Mercedes494-1
2.Red Bull471+142
3.Alfa Romeo424+71
4.McLaren423+110
5.AlphaTauri384+38
6.Renault380+4
7.Racing Point371+195
8.Ferrari354-106
9.Williams324+301
10.Haas316+62


Lue myös:

    Uusimmat