Urheiluautot mielletään usein lähinnä kesäkäyttöön sopiviksi, ja moni auto lepäileekin talviaikaan. Pääsimme kokeilemaan, miltä talviautoilu tuntuu takavetoisella 911 Carreralla.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Eurokitkojen pito-ominaisuuksista
Koeajoauto 134 800 €
Porsche esitteli mallikoodilla 991 kulkevan 911-sukupolven vuonna 2012. Malli koki verrattain suuren teknisen päivityksen loppuvuodesta 2015, jolloin perusmallien vapaasti hengittävät moottorit vaihtuivat nykytrendin mukaisesti turboahdettuihin. Porsche on jo julkaissut uuden 911-sukupolven, joka tunnetaan mallikoodilla 992. Pääsemme tutustumaan uutuuteen ensimmäisten joukossa, mutta sitä ennen pääsimme viettämään vielä hetken aikaa edellisen mallin kanssa Suomen talvessa, jotta muistamme mistä perusmallin 911:sta on kysymys.
Porscheille tyypilliseen tapaan virta-avaimen paikka löytyy ohjauspylvään vasemmalta puolelta. Avaimen kääntö höräyttää ilmoille räkäisen bokserikutosen äänen. Kun Stuttgartin ori sai perusmallien voimanlähteekseen turbokoneet, heräsi monelle pelko äänimailmaan laimentumisesta. Tämä on onneksi osoittautunut pääosin turhaksi peloksi, ja etenkin sporttiputkistolla varustettuna sekä ulos että sisään kantautuu 911-mallille ominainen ääni. Ainoastaan vaparikoneiden korkeiden kierrosten raikkaus puuttuu. Pieni myönnytys äänimaailmassa on kuitenkin varsin vähäinen hinta parantuneesta alaväännöstä, minkä myötä käytännön suorituskyky on ottanut harppauksen ripeämpään suuntaan.






