Isännöintipalveluiden ostaminen taloyhtiöön ei ole aivan yksinkertaista puuhaa, sillä alan palvelutarjonta ja hinnoittelukäytännöt saattavat vaihdella paljonkin. Taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat kaipaavatkin hinnoitteluun lisää selkeyttä.
Kun kotona putket vuotavat tai lämpöpattereita pitäisi ilmata, taloyhtiöiden asukkaat tietävät ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön. Sen sijaan isännöintitoimistoon on asiaa vain harvoin, eikä isännöitsijän työtehtäviä välttämättä edes tiedetä kovin tarkkaan.
– Isännöinti ostaa taloyhtiön palvelut eli esimerkiksi veden, sähkön ja lämmön, ja katsoo, että nämä järjestelmät myös toimivat. Isännöitsijä myös huolehtii siitä, että tv-ruudussa näkyy kuva, taloyhtiön netti toimii ja jätehuolto ja siivous pelaavat, luettelee aluejohtaja Timo Metsälä Oveniasta.
Lisäksi työsarkaa kasvattavat mahdollisten remonttien, esimerkiksi putkiremontin tai julkisivusaneerauksen, tilaaminen ja valvominen.
Jos isännöitsijän työlista on monipuolinen, sitä ovat myös alan hinnoittelukäytännöt. Isännöitsijän palkkiot maksetaan yleensä kahdessa osassa: toinen osa on kiinteä kuukausimaksu, ja toinen nippu niin sanottuja erillisveloituksia, jotka pitävät sisällään esimerkiksi kopio- ja toimistokuluja sekä kokouspalkkioita.
– Kiinteä kuukausiveloitus perustuu yleensä huoneistojen lukumäärään ja neliöihin, ja on aika yhteneväinen koko maassa. Toki pääkaupunkiseudulla hinnat ovat korkeampia, kuten muutkin asumiskustannukset, kertoo toiminnanjohtaja Kai Haarma Kiinteistöliitosta.
– Erillisveloitukset sen sijaan tekevät hinnoitteluun paljonkin vaihtelua, sillä ne perustuvat tapauskohtaiseen, tuntiperusteiseen tai kappalekohtaiseen hinnoitteluun. Niiden osalta alalla on hyvinkin suurta hajontaa.