Talousahdinko vain kiihdyttää kiinalaisten luksusvimmaa

29-vuotias Christina Lau aikoo hankkia 11. merkkilaukkunsa taantumasta huolimatta.

Lännessä pintaliito on jo mautonta, idässä menestyksen täytyy yhä näkyä.

Luksusmerkit panostavat nyt entistä enemmän Aasian, ja erityisesti Kiinan, markkinoille. Maailmanlaajuisesta talousahdingosta huolimatta kiinalaiset ostavat yhä kalliita laukkuja, vaatteita ja autoja kuten aina ennenkin.

Ökytuotteiden ostaminen ei Kiinassa ole poissa muodista. Päinvastoin, se koetaan peräti terapeuttisena harrastuksena taantumauutisten keskellä. Kiinalaiseen kulttuuriin kuuluu, etteivät elämässä kohdatut vaikeudet ja taloudelliset ahdingot saa näkyä ulkopuolelle.

Luksustuotteiden myyntin on romahtanut koko maailmassa viidenneksen viime vuodesta, Euroopassa ja Yhdysvalloissa jopa neljänneksen. Kiinassa kuitenkin on koettu ainoastaan pieni notkahdus, ja niiden myynti on pudonnut viisi prosenttia entisestä, selviää World Luxury Assosciation -ryhmittymän tilastoista.

Kiinan markkinoiden veto selittyy kasvavalla uusrikkaiden määrällä. Luksus myös yhdistetään menestykseen suoraviivaisemmin kuin esimerkiksi Euroopassa, jossa menestyksen mittareita on toki muitakin.

- Talousvaikeudet eivät juurikaan kosketa minun elämääni. En osta luksusta joka päivä, ja toki näillä tavaroilla on oma ainutlaatuinen arvonsa, myös keräilymielessä, sanoo 29-vuotias Christina Lau Pekingistä.

Lau omistaa kymmenen Luis Vuittonin ja Guccin laukkua, mutta hypistelee jo käsissään uutta, parin tuhannen euron arvoista statussymbolia.

(MTV3-AP)

Lue myös:

    Uusimmat