F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Tallipomo tyrmää spekulaatiot Max Verstappenin sopimuksesta: "Ei missään nimessä"

8:29
C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen ennakoi Nürburgringin osakilpailua, joka ajetaan Saksassa ensi viikonloppuna.

Hondan viimeviikkoinen ilmoitus F1-sarjasta vetäytymisestä on johtanut huhumyllyyn Max Verstappenin ympärillä. Esillä on ollut erilaisia spekulaatioita siitä, minkälainen purkupykälä Verstappenin vuoteen 2023 ulottuvassa Red Bull -sopimuksessa on.

Tallipäällikkö Christian Horner tyrmäsi jo kaksi viikkoa sitten Venäjällä – siis ennen Hondan ilmoitusta – huhut siitä, että Verstappen olisi vapaa lähtemään Red Bullilta, mikäli talli ei saavuttaisi tällä kaudella tiettyjä ennalta määriteltyjä tulostavoitteita.

Hondan ilmoituksen jälkeen huhut muuttivat muotoaan. Nyt Verstappenin lähtöä on pidetty mahdollisena, mikäli Red Bull ei saisi hankittua itselleen kilpailukykyistä voimayksikköä kaudelle 2022.

Hornerin mukaan näissäkään väitteissä ei ole mitään totuuspohjaa.

– Sopimukset ovat yksityisiä, mutta Maxin sopimuksessa ei missään nimessä ole voimayksikköön liittyvää pykälää, Horner sanoi Red Bullin omalla ServusTV-kanavalla GP Today -sivuston mukaan.

– Hän on kilpailukykyinen, tuntee olonsa kotoisaksi tallissa ja on uskonut suuresti Hondan ohjelmaan. Hän tietää myös, että alun perin kaudelle 2022 suunniteltu voimayksikkö otetaan käyttöön jo 2021, mikä on erittäin rohkaisevaa.

Red Bullin vaihtoehdot Hondan voimayksikölle ovat Mercedes, Ferrari ja Red Bull. Viimeisen viikon aikana on väläytelty myös sitä, että talli jatkaisi Hondan voimayksiköiden kanssa mutta ottaisi niiden kehitystyön omalle kontolleen.

Missed Apex -podcastissa kerrottiin tiistaina, että Horner ja neuvonantaja Helmut Marko olisivat tällä hetkellä Itävallassa neuvottelemassa asiasta Red Bullin perustajan, yhtiön osakkeista 49 prosenttia omistavan Dietrich Mateschitzin kanssa.

Podcastissa kerrotaan, että Red Bull olisi mahdollisesti ostamassa Hondan voimayksikön immateriaalioikeuksia itselleen ja ulkoistamassa sitten sen kehitystyötä japanilaistaustaiselle Mugenille, joka toimii aivan Red Bullin päämajan naapurissa Milton Keynesissä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja