Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tallinna siirtyi ilmaiseen joukkoliikenteeseen – ansaitsee nyt 20 miljoonaa lisäeuroa vuosittain

Tallinnassa on ollut kaupungin asukkaille ilmainen joukkoliikenne vuoden 2013 alusta lähtien.
Tallinnassa on ollut kaupungin asukkaille ilmainen joukkoliikenne vuoden 2013 alusta lähtien. Lehtikuva
Julkaistu 14.10.2016 07:59
Toimittajan kuva

Pertti Nyberg

pertti.nyberg@mtv.fi

Tallinnassa siirryttiin ilmaiseen joukkoliikenteeseen lähes neljä vuotta sitten. Toimenpidettä pidettiin itsevaltaisen keskustalaisen kaupunginjohtajan Edgar Savisaaren poliittisena temppuna kannatuksen nostattamiseksi.

Nyt Savisaar on siirretty syrjään kaupungin johdosta, mutta Tallinna haluaa silti jatkaa hanketta. Ilmainen joukkoliikenne tuo nimittäin roimasti rahaa kaupungille.

Helsingissä puolestaan kuukauden arvolippu maksaa 52,40 ja usean kunnan alueella toimiva seutulippu jo yli sata euroa. Helsingin seudun isojen joukkoliikennehankkeiden takia Helsingin seudun liikenne haluaisi nostaa hintoja huomattavasti inflaatiota nopeammin.

Tallinnassa ilmaisliikenne toi miljoonatulot

Siinä missä Helsingissä haluttaisiin nostaa joukkoliikenteen hintoja kustannusten kattamiseksi, Tallinnassa on tehty juuri päinvastoin. Ilmaislipuista huolimatta rahaa näyttää ropisevan kaupungin kassaan entistä enemmän. 

Edelleen muiden kuin Tallinnan asukkaiden täytyy maksaa kaupungin liikenteen kuukausilipusta 23 euroa. Moni pitää summaa suurena, joten ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan.

Vuoden 2013 alusta lähtien noin 25 000 naapurikuntiin rekisteröitynyttä ihmistä on rekisteröitynyt Tallinnan asukkaaksi ja nyt myös he ovat oikeutettuja ilmaisiin lippuihin. Asiasta kertoo brittiläinen The Guardian -lehti. 

Ensimmäisenä käyttöönottovuotena uusiksi asukkaiksi rekisteröityi 10 000 ihmistä. Sittemmin tahti on hiipunut, ja tälle vuodelle ennustetaan 3000 - 4000 uutta rekisteröitymistä tallinnalaiseksi.


Verotulot siirtyvät naapurikunnista Tallinnaan

Kun jokaisen uuden asukkaan arvellaan tuovan kunnallisveroja vuosittain kaupunkiin noin tuhannen euron edestä, on Tallinnan ansaitsema lisäpotti nyt vuosittain yli 20 miljoonaa euroa.

Asukkaan ainoa kustannus on kahden euron vihreä kortti, joka täytyy ostaa yhden kerran. Tämän oston jälkeen matkat ovat ilmaisia.

Kuten arvata saattaa, veronmaksajiaan menettäneet naapurikunnat eivät ole yhtä innoissaan Tallinnan ilmaisista matkoista. Se ylimääräinen, minkä Tallinna ansaitsee, on pois naapurikuntien kassoista. Jos valtioiden välillä on niin sanottua verokilpailua, Tallinnan ja sen naapurikuntien välillä näyttää olevan kilpailu julkisista palveluista. 

Tallinnan ilmaista bussiliikennettä on tutkittu hollantilaisessa teknillisessä yliopistossa. Apulaisprofessori Oded Cats kertoo brittiläisessä The Guardian-lehdessä, että hankkeen aikana kahdeksan prosenttia aiemmin autoa käyttäneistä on siirtynyt julkisen liikenteen käyttäjiksi.

Samaan aikaan autojen matka-ajat ovat kuitenkin pidentyneet 31 prosentilla, mikä tarkoittaa tutkijan mukaan, että uusia autoja on tullut runsaasti liikenteeseen.

Lähteet: The Guardian, Postimees, HSL 

Lisää aiheesta:

Bussiliput uhkaavat viedä kesätyörahat – nuoret kertovat joukkoliikenneongelmistaNäin Euroopassa halutaan hillitä ilmastonmuutosta: Brittikaupunki aikoo kieltää yksityisautoilun, Saksassa junalippujen hinnat laskemassa ensimmäistä kertaa vuosiinAiemmin neliö maksoi noin 5 euroa, nyt yli kympin – suurkaupunki yrittää suitsia vuokramarkkinoita, jotka räjähtivät kymmenessä vuodessa käsiinAinutlaatuinen ratkaisu! Venetsia alkaa periä pääsymaksua päiväturisteilta – näin monta euroa joudut pulittamaanViro 100: Tere perestroika, demokraatia, veisasi punkkari 30 vuotta sitten – nyt maan kehitystä kuvaa parhaiten onnittelukirje TrumpiltaSadat taksikuskit osoittivat mieltään Tallinnassa – vastustivat Uber-toiminnan laillistamista
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • Eilen23:05
    Kulttuuri

    Frank Gehry on kuollut

  • Eilen22:44
    Eurojackpot

    Eurojackpotin muhkea päävoitto Saksaan: Suomeen pienempiä voittoja

  • Eilen22:34
    Israel

    Moni maa huolestunut Israelin tuoreesta ilmoituksesta

  • Eilen21:42
    Avaruus

    Valtava ilmiö Auringossa osoittaa suoraan Maahan: Pelottava muistutus 1800-luvulta

  • Eilen21:01
    Tiede

    Tutkimus: Tulivuorenpurkaus saattoi käynnistää yhden maailmanhistorian pahimmista tappotaudeista