Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bussiliput uhkaavat viedä kesätyörahat – nuoret kertovat joukkoliikenneongelmista

12:34Onko ilmainen joukkoliikenne utopiaa vai seuraava menestystarina?Nuoret kertovat joukkoliikenteen ongelmista toimittamassaan jutussa. Mukana keskustelussa ovat myös Helsingin ja Tampereen seutujen joukkoliikennejohtajat.
Julkaistu 17.03.2025 19:30
Toimittajan kuva
Juuso Kääriäinen

juuso.kaariainen@mtv.fi

Joukkoliikenteen lippujen hintojen nouseminen tuntuu erityisesti pienituloisten lompakossa. Helsingin seudun liikenteeltä ja Tampereen seudun joukkoliikenteeltä todetaan, että hintaa tärkeämpänä kehitysprioriteettina on palveluiden laatu.

Helsinkiläinen Inna Rajapaju matkustaa joukkoliikenteellä joka päivä. Opiskelujensa aikana hän saa koulumatkatukea, mutta tuleva kesä huolettaa häntä.

– Minulla on kesätöitä, ja käyn töissä joka päivä. Todella suuri osa rahoista menee siihen, että on ostettava bussilippuja.

Hänen mukaansa monella opiskelijalla ei ole mahdollisuutta käydä opintojensa aikana töissä ja pienestäkin palkasta menee suhteellisesti suuri osa joukkoliikennelippuihin.

Nuoret Helsingissä, Kuopiossa ja Vaasassa kertoivat joukkoliikenteessä kokemistaan ongelmista Nuorten Ääni -toimituksen, Nuori Kuopion ja Pomedian Huomenta Suomeen toimittamassa jutussa.

Toimivuus hintaa suurempi prioriteetti

HSL nosti lippujensa hintoja viimeksi vuoden 2025 alussa keskimäärin kahdeksalla prosentilla. Kertalipun hinta nousi nyt 3,20 euroon.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) viransijainen toimitusjohtaja Vesa Silfer vastaa, että korotuspaineita on edelleen.

– HSL:llä toiminnan menot lähestyvät jo miljardia euroa.

Silferin mukaan hintapaineet johtuvat joukkoliikenteen kehittämiseksi tehdyistä panostuksista. Aleryhmiä kuitenkin löytyy.

– Tarjoamme 7–17-vuotiaille nuorille lipun puoleen hintaan, ja alle 7-vuotiaat pääsevät matkustamaan ilmaiseksi.

Tampereen seudun joukkoliikenteen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita toteaa hinnoittelun olevan tasapainottelua.

– Sen kanssa tuskailemme, että yritämme pitää hinnan kohtuullisena, mutta myös palvelut laadukkaina, Periviita sanoo.

Hän muistuttaa, että joukkoliikenteen hinnoista puhuttaessa tulee katsoa muutakin kuin kertalipun hintaa.

– Niin meillä kuin muillakin kaupunkiseuduilla hinnoittelu perustuu siihen, että mitä enemmän käytät, sitä edullisempaa se on.

Hän jatkaa, että Tampereen seudulla vuosilippu on hyvin suosittu lipputuote.

– Kun käyttää vuosilippua aikuisten hintaryhmässä, hintataso on reilun euron per päivä. Kertalipun hinta ei ole välttämättä se juttu tässä. 

Pienemmillä paikkakunnilla ei ole riittävästi vuoroja

Kuopiolainen Jasmin Puomilahti sanoo, että bussit ovat ruuhka-aikana toisinaan niin täysiä, ettei hän ole päässyt autosta ulos omalla pysäkillään.

Kehyskunnissa ongelmaksi muodostuvat taas heikot yhteydet.

– Kaukoliikenteen bussit kulkevat todella huonosti. Pääsen kesällä Tervoon aamulla töihin, mutta en enää illalla takaisin Kuopioon, hän sanoo.

Vaasan nuorisovaltuuston jäsen Alvar Slotte puolestaan toteaa omasta kaupungistaan, että bussilinjoja on tarjolla vähän.

– Jos haluan kotoani johonkin paikkaan, pitää mennä vaihtamaan kaupungilla. Siinä ei ole mitään järkeä.

Kanssajäsen Veera Hinkkanen kritisoi kaupungin joukkoliikenteen aikatauluja.

– Katsoin että, jos pitää olla töissä, koulussa tai harrastuksissa, aikataulut vaativat lähtemään tuntia aikaisemmin.

HSL:n Silfer vastaa, että joukkoliikenteen on tärkeää mahdollistaa nuorille autoton elämäntapa sujuvilla matkaketjuilla.

Tämä on kuitenkin haastavaa pienemmillä kunnilla.

– Tiiviimmin asutut kaupunkiseudut pystyvät paremmin rakentamaan yhteyksiä, että ne ovat riittävän tiheitä, täsmällisiä ja luotettavia.

Karkeasti puolet joukkoliikenteestä rahoitetaan verovaroin

HSL:llä menot on perinteisesti katettu puoliksi verovaroin ja puoliksi lipputuloilla. Tampereen seudun joukkoliikenteessä lipputulot kattavat 60 prosenttia ja verotulot 40 prosenttia.

Jos joukkoliikenteestä haluttaisiin maksutonta, lipputulojen menetykset olisi katettava niin ikään verovaroin.

– Haasteena on se, että kokonaan verotuloilla katettavassa järjestelmässä voi tulla tilanteita, joissa joukkoliikenteen kehittäminen putoaa päättäjien prioriteettilistalta, Silfer pohtii.

Hänen mukaansa hinnan pudottaminen nollaan on joka tapauksessa tehoton tapa houkutella autoilijoita joukkoliikenteen kyytiin.

Joukkoliikenteen on ensi sijassa palveltava riittävän hyvin.

– Liikennettä ja liikkumista tutkineen professori Heikki Liimataisen mukaan prioriteettijärjestys joukkoliikenteen käyttäjillä on vaiva, aika ja raha.

Katso Nuorten ääni -toimituksen, Nuori Kuopion ja Pomedian toimittama raportti joukkoliikenteestä jutun pääkuvan paikalta löytyvältä videolta.

Lisää aiheesta:

Onnibusilla ja Flixbusilla yhteinen vihollinen – eikä kyseessä ole bussi"Älä niitä lippuja katsele" – HSL vaatii yhtä, väkivaltaisista valelippulaisista kärsivät kuljettajat kertovat toistaOmikron: Näkövammainen Seija ei enää uskalla kuljetuspalvelun yhteiskyytiin – "Suostuisitko itse suljettuun tilaan tuntemattomien kanssa?"Bussien vuoroista uupuu jopa puolet – junien ja bussien kaukoliikenteelle luvassa vaikeuksissa vielä vuosiksiAutoala lobbaa valinnanvapauden puolesta – "Mitä sitten, kun sähköautot tulevat katukuvaan?"Ministeri yrittää aikaistaa VR-monopolin purkua – Onnibus tähtää valtakunnan junatoimijaksi
Julkinen liikenneHSLNuoretLinja-autotHuomenta SuomiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Julkinen liikenne
  • ke11:52
    Rikosepäilyt

    Mies masturboi yöbussissa ja uhkaili matkustajia Helsingissä – lausui kylmäävän kommentin

  • ma14:01
    Lontoo

    Metrolakko syöksi Lontoon liikennekaaokseen: "Tämä on todella epämiellyttävää"

  • 4.9.14:55
    Junat

    Ihminen kiipesi rautatietolppaan Espoossa – junaliikenteessä myöhästymisiä

  • 28.8.12:19
    Junat

    Ratavaurio Espoossa on korjattu – junaliikenteessä yhä häiriöitä

  • 24.8.08:59
    Huijaukset

    Kymmenet narahtavat vuosittain HSL:n "feikkilipuista" – yksi keino saattaisi kitkeä koko ilmiön