Tällaisia sähköautojen kotilatauslaitteita Suomessa asennetaan nyt: "Palvelee joustavasti myös myöhemmin"

Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa valtavia eroja 2:12
Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa on valtavia eroja.

Sähköteknisen Kaupan Liitto (SKL) on julkaissut ensimmäisen tilastonsa kiinteistöihin asennettavien sähköautojen latauslaitteiden myyntimääristä. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla auton lataamiseen tarkoitettuja laitteita asennettiin yksityiskäyttöön yli 20 000 kappaletta.

Julkisten latauspisteiden määrän kehitystä on seurattu jo pitkään, mutta nyt myös yksityistalouksiin, taloyhtiöihin sekä työpaikoille asennettavien latauslaitteiden määrän kehitystä on ryhdytty tilastoimaan.

SKL tulee kokoamaan tilastonsa sähköteknisen alan toimijoiden myyntiluvuista puolivuosittain. Ensimmäiset tilastot yksityisistä latauslaiteasennuksista julkaistiin keskiviikkona.

Yksityiskäyttöön myytyjä laitteita tilastoitiin vuoden alkupuoliskolla yhteensä 20 208 kappaletta. Useimmin kiinteistöihin asennettiin nimellisteholtaan 22 kilowatin peruslatauslaite, jonka antama suurin teho voidaan valita kuhunkin tilanteeseen sopivaksi 3,7–22 kilowatin välillä.

Peruslaitteiden osuus kaikista asennuksista oli 11 763 kappaletta. STK:n hallituksen puheenjohtaja sekä Onninen oy:n toimitusjohtaja Martti Forss kertoo SKL:n tiedotteessa, että peruslatauslaite on hyvä vaihtoehto taloyhtiöille, joissa halutaan asentaa heti alussa riittävän kokoinen laturi.

– Se palvelee asukkaita joustavasti myös myöhemmin, kun lataustarpeet todennäköisesti kasvavat auton vaihduttua uudempaan. Vaikka laitteen kyljessä lukeekin 22 kW tai 3x32A, alkuun päästään usein ilman isompaa sähköremonttia, Forss kertoo.

Myös kotitalouspistorasialla varustetut noin 2–3 kilowatin tehoiset latauslaitteet ovat SKL:n tilastojen perusteella edelleen yleisiä edullisen hankintahintansa vuoksi. Näitä niin sanottuja hidaslatauslaitteita asennettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 8 267 kappaletta.

SKL:n mukaan näissä laitteissa on varsinaisen sähköautokäyttöön tarkoitetun tyypin 2 pistorasian sijaan tavallinen maadoitettu kotitalouspistorasia. Ne muistuttavat usein rakenteeltaan autolämmityskoteloita, joiden tilalle niitä usein myös asennetaan.

DC-pikalatauslaitteita meni yksityiseen käyttöön ensimmäisellä vuosipuoliskolla 178 kappaletta.

Lue myös:

    Uusimmat