Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tällaiset sähköauton latauslaitteet tuplasivat myyntinsä vuodessa – "Hintaero ei ole kovinkaan suuri"

0:48Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonaMuista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotona.
Julkaistu 24.08.2022 06:27

Ville Järveläinen

Taloyhtiöt ja yritykset asentavat yhä useammin aiempaa suuritehoisempia latauslaitteita. Ammattilaisen mukaan tämä selittyy muun muassa varautumisella sähköautojen tekniikassa tapahtuvaan kehitykseen sekä valtion myöntämällä tuella.

Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tilastot paljastavat taloyhtiöiden ja yritysten hankkineen sähköautojen latauslaitteita vuoden ensimmäisellä puoliskolla peräti 28 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Yhteensä latauslaitteita myytiin alkuvuoden aikana hieman yli 20 000 kappaletta.

Käytännössä kaikesta kasvusta on kiittäminen 22 kilowatin maksimiteholla varustettuja latureita, joiden myynti kaksinkertaistui viime vuodesta. Tätä alempitehoisten latureiden myyntimäärissä on sen sijaan tapahtunut iso notkahdus.

STK:n mukaan siirtymää suuritehoisempiin laitteisiin selittää muun muassa latausinfra-avustus, jonka saaminen edellyttää valmiutta vähintään 11 kilowatin tehoiseen lataukseen.

Lue myös: Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin mikä ettei – tässä vinkit

– Yhä useammin valitaan 22 kilowatin tehoinen laite, koska hintaero ei ole kovinkaan suuri. Lisäksi uusilla autoilla on kyky ottaa vastaan aiempaa suurempia tehoja, mihin taloyhtiöt näyttävät selvästikin varautuvan, STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen arvioi tiedotteessa.

Muhonen pitää valtion tuen jatkamista latauslaitteiden hankintaan erittäin tärkeänä, sillä kiinnostus ladattaviin autoihin on kasvanut ennakoitua nopeammin.

STK:n tilasto ei sisällä teholatureiden myyntilukuja, sillä ne ovat tyypillisesti latausverkostotoimijoiden ylläpitämiä julkisia latauspisteitä liikenneasemilla ja kauppakeskuksissa.

Eniten ARA-avustuksia Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on myöntänyt taloyhtiöille eniten avustuksia Uudellamaalla, jossa 1 200 hakemuksella tuettiin yhteensä 26 000 latauspisteen rakentamista. Monissa laturimalleissa on kaksi latauspistettä, jotka palvelevat vierekkäisiä autopaikkoja.

Uudenmaan jälkeen seuraavina tulevat Varsinais-Suomi ja Pirkanmaa, joissa kummassakin on hyväksytty noin 150 hakemusta kattaen 3 000 latauspistettä. Niin ikään lähellä toisiaan ovat Pohjois-Savo ja Pohjois-Pohjanmaa. Niissä noin 50 hakemusta on tuonut tukea 1 200 latauspisteelle.

Muiden maakuntien osalta tilanne on kuitenkin hyvin erilainen, sillä niissä on koko avustusaikana hyväksytty vain 3–28 hakemusta per maakunta.

Tuen määrä on 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa. Avustuksen edellytyksenä on vähintään viiden latauspisteen rakentaminen. Tukea voi saada myös latauslaitteiden hankintaan, mikäli laitteet tulevat tuen hakijan omistukseen.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

parkkisähkö taloyhtiö sähköauto lataus lataaminen laturi

Komponenttipula vaikuttanut myyntiin

Kuten olemme aiemminkin kertoneet, on maailmanlaajuinen komponenttipula hidastanut sähköautojen tuotantoa. Tilanne maailmalla on vaikuttanut jonkin verran myös latauslaitevalmistajien tuotantomääriin, mutta varsinaisesta ongelmasta ei ole Muhosen mielestä kyse.

– Siirtymä niin sanottuun päästöttömään sähköiseen liikenteeseen ja koko liikennejärjestelmämme muutos edellyttävät kattavaa latausverkostoa, jonka tulee ulottua taloyhtiöiden ja työpaikkojen pysäköintialueille. Niiden vaatimat laitteet kyllä kyetään toimittamaan, Muhonen lupaa.

Lue myös: Sähköautoihin liittyvä yleinen harhaluulo voi jarruttaa niiden yleistymistä – huomioi tämä, kun etsit sopivaa autoa

Lähteet: STK, ARA

Lisää aiheesta:

Sähköautojen latauslaitteilta halutaan nyt tehoa, mutta yksi asia olisi sitäkin tärkeämpää – tämä etu on verovapaa vielä kolme vuottaAutotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriSatojatuhansia sähköautoja Suomeen vuosikymmenen loppuun mennessä? "Jos elinkaarikustannuksia laskee..."Tällaisia sähköautojen kotilatauslaitteita Suomessa asennetaan nyt: "Palvelee joustavasti myös myöhemmin"Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa valtavia eroja – pienelle taloyhtiölle 9 000 euron yksikköhinta, jättihankkeessa 430 euroaSähköautosta haaveilevan kannattaa miettiä menopelinsä lataamisvaihtoehdot huolella: Omassa pihassa lataaminen voi tulla yllättävän kalliiksi – väärin tehtynä jopa vaarallista
SähköautotAuton lataaminenTaloyhtiötAutotLifestyle
Parkkisähkön latausjärjestelmä helsinkiläisessä asuinkiinteistössä.Parkkisähkö

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • ma10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"