Taloyhtiöt ja yritykset asentavat yhä useammin aiempaa suuritehoisempia latauslaitteita. Ammattilaisen mukaan tämä selittyy muun muassa varautumisella sähköautojen tekniikassa tapahtuvaan kehitykseen sekä valtion myöntämällä tuella.
Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tilastot paljastavat taloyhtiöiden ja yritysten hankkineen sähköautojen latauslaitteita vuoden ensimmäisellä puoliskolla peräti 28 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Yhteensä latauslaitteita myytiin alkuvuoden aikana hieman yli 20 000 kappaletta.
Käytännössä kaikesta kasvusta on kiittäminen 22 kilowatin maksimiteholla varustettuja latureita, joiden myynti kaksinkertaistui viime vuodesta. Tätä alempitehoisten latureiden myyntimäärissä on sen sijaan tapahtunut iso notkahdus.
STK:n mukaan siirtymää suuritehoisempiin laitteisiin selittää muun muassa latausinfra-avustus, jonka saaminen edellyttää valmiutta vähintään 11 kilowatin tehoiseen lataukseen.
Lue myös: Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin mikä ettei – tässä vinkit
– Yhä useammin valitaan 22 kilowatin tehoinen laite, koska hintaero ei ole kovinkaan suuri. Lisäksi uusilla autoilla on kyky ottaa vastaan aiempaa suurempia tehoja, mihin taloyhtiöt näyttävät selvästikin varautuvan, STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen arvioi tiedotteessa.
