Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Muutamien autojen lataus onnistuu vanhemmallakin sähköverkolla, mutta useamman auton yhtäaikainen tai nopea lataus vaatii suurempaa sähköliittymäkapasiteettia.
Muutamien autojen lataus onnistuu vanhemmallakin sähköverkolla, mutta useamman auton yhtäaikainen tai nopea lataus vaatii suurempaa sähköliittymäkapasiteettia.imago images / Jan Huebner/ All Over Press
Julkaistu 19.05.2019 20:32

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Sähköauton turvalliseen ja nopeaan lataamiseen tarvittava suurijännitteisempi latauspiste voi tulla kalliiksi taloyhtiölle. Vanhemmissa taloyhtiöissä kapasiteetti ei välttämättä riitä sähköautoille.

Jos sähköautoa haluaa ladata omassa pihassaan, perinteinen roikka ei riitä, tai ainakaan sitä ei suositella. Sen kautta vaikkapa lämpötolpasta lataaminen voi johtaa oikosulkuun tai jopa tulipaloon. Lisäksi sillä lataaminen on varsin hidasta, eikä se ole sallittua ilman talonyhtiön lupaa. Hitaus johtuu rajallisesta sähkön kapasiteetista.

Vähänkin vanhemmissa taloyhtiöissä kapasiteetin pullonkaulat tulevat nopeasti eteen. Sähköautojen lisääntyneeseen sähkön tarpeeseen ei olla osattu varautua edes muutamia vuosia sitten rakennetuissa asuinrakennuksissa, mikä voi tulevaisuudessa tarkoittaa isoja remontteja.

Remontin suuruus riippuu siitä, mitä halutaan. Muutamien autojen lataus onnistuu vanhemmallakin sähköverkolla, mutta useamman auton yhtäaikainen tai nopea lataus vaatii suurempaa sähköliittymäkapasiteettia.

– Ensimmäiset autopaikat menee aika pienin kustannuksin. Puhutaan tonnista-kahdesta per autopaikka, kertoo Kiinteistöliiton neuvontainsinööri Matts Almgrén.

Sen sijaan kokonainen sähköremontti taloyhtiöön maksaa helposti toistasataa tuhatta. Pullonkaula kulkee Almgrénin mukaan yleensä noin viidessä sähköautossa. Sen jälkeen voidaan joutua lisäämään sähkönsaannin kapasiteettia, joka vaatii remonttia.

Kuka maksaa?

Latauspisteiden mukana tulee yleensä mittari, jolla yksittäisen lataajan sähkönkulutusta voidaan mitata, joten lisääntynyt sähkönkulutus ei kaadu kaikkien asukkaiden maksettaviksi.

Sähköautosta haaveilevan kannattaa miettiä menopelinsä lataamisvaihtoehdot huolella: Omassa pihassa lataaminen voi tulla yllättävän kalliiksi – väärin tehtynä jopa vaarallista

Alkuperäisen investoinnin osalta taloyhtiö voi päättää ottaa sähköautojen lataukseen tarvittavan kartoituksen, mahdollisen remontin ja latauspisteet hoidettavakseen, jolloin se maksaa myös laskun. Toisin sanoen kustannus jaetaan kaikkien osakkaiden kesken. Tähän päätökseen riittää yhtiökokouksen enemmistön päätös, sillä kyseessä on ainakin kiinteistöliiton tuoreen tulkinnan mukaan tavanomainen uudistus. Asunto-osakeyhtiölain mukaan tavanomaisiin uudistuksiin riittää yhtiökokouksen yksinkertainen enemmistö, jos kustannukset eivät muodostu kohtuuttomiksi.

Uuden latauspisteen voi hankkia myös osakkeenomistajan muutostyönä, jolloin osakas maksaa kustannuksensa itse.

Valtio avustaa uudistuksia

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on vuoden 2018 syksystä lähtien tarjonnut taloudellista avustusta latausinfran rakentamiseen. Avustuksen saamiseksi tulee tehdä latauspaikka vähintään viidelle autolle, ja sen suuruus on 35 % hyväksytyistä ja toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.

ARAsta kerrotaan, että avustusta on myönnetty jo 900 000 euron verran, ja että määrärahaa vuodelle 2019 on vielä jäljellä 1,8 miljoonaa euroa. Keskimääräinen avustus on ollut noin 10 800 euroa per hakemus.

Matts Almgrenin mukaan suurta piikkiä latausinfran rakentamisessa ei silti vielä ole havaittavissa. Vaikka Kiinteistöliiton barometrin mukaan lähes neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee latauspisteitä tulevaisuudessa, vuoden 2019 aikana projektin toteuttamiseen aikoo ryhtyä kerrostaloyhtiöistä vain kolme prosenttia ja rivitaloyhtiöistä kaksi prosenttia.

Lisää aiheesta:

Sähköautojen latauslaitteilta halutaan nyt tehoa, mutta yksi asia olisi sitäkin tärkeämpää – tämä etu on verovapaa vielä kolme vuottaTällaiset sähköauton latauslaitteet tuplasivat myyntinsä vuodessa – "Hintaero ei ole kovinkaan suuri"Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka? Kiinteistöliitto vastaa kolmeen taloyhtiöitä askarruttavaan kysymykseenSähköauton lataaminen kotipihassa voi olla yllättävän tyyristä – tässä syy"Vaikuttaa koko kiinteistön arvoon" – naapuri osti sähköauton ja haluaa latauspisteen, mutta kuka maksaa?Taloyhtiöt lykkäävät sähköautojen latauspisteiden rakentamista – poikkeuksia kuitenkin löytyy
SähköautotAutotKauppalehtiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • Eilen11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään