Sähköauton turvalliseen ja nopeaan lataamiseen tarvittava suurijännitteisempi latauspiste voi tulla kalliiksi taloyhtiölle. Vanhemmissa taloyhtiöissä kapasiteetti ei välttämättä riitä sähköautoille.
Jos sähköautoa haluaa ladata omassa pihassaan, perinteinen roikka ei riitä, tai ainakaan sitä ei suositella. Sen kautta vaikkapa lämpötolpasta lataaminen voi johtaa oikosulkuun tai jopa tulipaloon. Lisäksi sillä lataaminen on varsin hidasta, eikä se ole sallittua ilman talonyhtiön lupaa. Hitaus johtuu rajallisesta sähkön kapasiteetista.
Vähänkin vanhemmissa taloyhtiöissä kapasiteetin pullonkaulat tulevat nopeasti eteen. Sähköautojen lisääntyneeseen sähkön tarpeeseen ei olla osattu varautua edes muutamia vuosia sitten rakennetuissa asuinrakennuksissa, mikä voi tulevaisuudessa tarkoittaa isoja remontteja.
Remontin suuruus riippuu siitä, mitä halutaan. Muutamien autojen lataus onnistuu vanhemmallakin sähköverkolla, mutta useamman auton yhtäaikainen tai nopea lataus vaatii suurempaa sähköliittymäkapasiteettia.
– Ensimmäiset autopaikat menee aika pienin kustannuksin. Puhutaan tonnista-kahdesta per autopaikka, kertoo Kiinteistöliiton neuvontainsinööri Matts Almgrén.
Sen sijaan kokonainen sähköremontti taloyhtiöön maksaa helposti toistasataa tuhatta. Pullonkaula kulkee Almgrénin mukaan yleensä noin viidessä sähköautossa. Sen jälkeen voidaan joutua lisäämään sähkönsaannin kapasiteettia, joka vaatii remonttia.
Kuka maksaa?
Latauspisteiden mukana tulee yleensä mittari, jolla yksittäisen lataajan sähkönkulutusta voidaan mitata, joten lisääntynyt sähkönkulutus ei kaadu kaikkien asukkaiden maksettaviksi.
