Tällä uutuusmopolla kehtaavat ajaa muutkin kuin teinit: "Jopa 80 prosenttia myyty työikäisille aikuisille"

Honda Monkey teki paluun kevarina – upea muotoilu ja huokea hinta yhdistyvät 1:17
Honda Monkey teki paluun kevarina.

Sähköskoottereiden myötä mopot ovat löytämässä aivan uudenlaisia käyttäjiä.

Muun muassa Hondan moottoripyöriä maahantuova Oy Brandt Ab ryhtyy maahantuomaan uutta NIU-sähköskootterimerkkiä.

Brandt näkee sähköskootterien sektorissa suurta potentiaalia työikäisissä aikuisissa. Perinteisesti 15 vuotiaat ovat olleet mopojen ja skoottereiden suurin käyttäjäryhmä, mutta uusien sähköskootterien tullessa markkinoille ostaja on yhtiön näkemyksen mukaan yhä useammin aikuinen. Keski-Euroopassa aikuiset ovat perinteisesti mopoilleet, ja samaa ilmiötä odotetaan nyt Suomeen.

– Vastoin ennakko-odotuksia Ruotsissa ja Hollannissa NIU-sähköskoottereista jopa 80 prosenttia on myyty työikäisille aikuisille. Etenkin keski-ikäiset naiset ovat olleet skoottereista innoissaan ja niitä ostetaan paljon esimerkiksi työmatkoja varten. Myös Suomessa aikuisten kiinnostus sähköskoottereihin näyttää olevan kasvussa, sanoo Brandtin tuotepäällikkö Ulf Lemström.

100 kilometrin toimintasäde

Sähköskoottereiden suosion kasvua ajaa teknologian kehitys. Moderneilla skoottereilla voi yhdellä latauksella ajaa noin 100 kilometriä. Se on kaupungissa monen tunnin ajo.

Skoottereissa on myös älyominaisuuksia, kuten sisäänrakennettu GPS ja mobiiliyhteys.

– Sähköskootteri on helppo ja ympäristöystävällinen valinta kaupungissa liikkumiseen. Skootterin voi pysäköidä kaupungissa helposti, eikä pakokaasun hajun tarttumisesta vaatteisiin tarvitse huolehtia. Polttoaineiden tai öljyjen kanssa ei tarvitse läträtä, vaan pelkkä akun lataus riittää. Esimerkiksi Ruotsissa valtaosa sähköskoottereista onkin myyty juuri suurimpiin kaupunkeihin, Lemström kertoo.

NIU:n siirrettävän litium-ioniakun ansiosta skootterin voi ladata myös sisällä, tavallisesta sähköpistokkeesta. Akun lataaminen vie 8 tuntia. Yhden latauksen hinta on noin 20 senttiä, eikä laitteella ole perinteistä huolto-ohjelmaa, joten käyttökustannukset ovat edulliset. Sähköskootteriin kuuluu lisäksi mobiilisovellus, jonka avulla voi tarkistaa reaaliaikaisesti esimerkiksi akun lataustilanteen.

– Vuonna 1985 ja sitä ennen syntyneet eivät tarvitse sähköskootteriajoon korttia, mutta sen jälkeen syntyneet pääsevät liikenteeseen tavallisella B-kortilla tai mopokortilla, Lemström sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat