Tällä Ferrarilla saa kiitää Rooman kaduilla sireenit ulvoen vielä tänäkin päivänä – vanhan poliisiauton taustalla huikea tarina

2:29
Muistatko vielä tämän? Klassikkoautojen Graalin maljaksikin kutsutusta, vuoden 1962 Ferrari 250 GTO:sta, maksettiin vuonna 2018 tähtitieteelliset 48,4 miljoonaa dollaria. Yhdestäkään autosta ei ole huudettu yhtä suurta summaa.

Pian huutokaupattava veteraaniauto saa pitää edelleen pillit soimassa ja majakan pyörimässä vanhojen hyvien aikojen kunniaksi.

Harva siviiliauto saa kaahata Rooman kaduilla sireenit soiden ja majakka vilkkuen.

Tai oikeammin, koko Italiassa vain yksi siviiliauto on saanut moiset valtuudet. Hälytysajoneuvoille varattu oikeus on poikkeuksellinen, mutta niin on siitä nauttiva autokin, brittiläinen Top Gear kuvailee.

Kyse on nimittäin Rooman esivallan aikanaan käyttämästä yönmustasta Ferrarista vuosimallia 1962. "Mustana Pantterina" alamaailmassa tunnettu Ferrari 250 GTE eläköityi poliisihommista vuonna 1968.

Vakinaisesta palveluksesta vapautettu kaunotar huutokaupattiin Italian armeijan ylijäämäkaluston mukana vuonna 1972.

Onnellinen omistaja ymmärsi uniikin Ferrari arvon ja esitteli sitä erilaisissa yhteyksissä ympäri Eurooppaa.

Auto vaihtoi omistajaa 2015 ja on lopulta päätynyt huutokauppakamari Girardo & Co:n myyntilistoille.

Ferrareita hankittiin kaksi, toinen heti lunastukseen

Ferrarin päätyminen poliisiautoksi Roomaan on tarina sinänsä. Kuulun Pininfarinan luomus kun tunnetaan pikemminkin jet-set-piirien lellikkinä kuin virkavallan työjuhtana.

Tarinan mukaan tuon ajan roomalaisrosvot tarjosivat kissalan pojille vauhdikkaan vastuksen. Poliisi sinnitteli konnien kannoilla erilaisilla autoilla, mutta yleensä turhaan. Niin Alfa Romeon 1900 Giulia kuin 1600 Saloon olivat rosvojen kalustoon verrattuna yksinkertaisesti liian hitaita.

Liian usein virkavalta kurvasi kamarille häntä koipien välissä. Lopulta poliisijohto kävi kärsimättömäksi.

Pulmassa käännyttiin touhua läheltä seuranneen poliisiupseeri Armando Spataforan puoleen. Hän tarjosi kysyttäessä yksinkertaista ratkaisua:

– Hommatkaa Ferrari, hän totesi.

Epäilemättä Spataforan hämmästys oli melkoinen, kun pääkaupungin poliisilaitoksen pihaan todella kaarsi - ei yksi vaan kaksi – uuden uutukaista Ferraria.

Pulmaan oli löytynyt ratkaisu. Auton keulalla ärjyvä Colombon 3-litrainen V12-moottori kehitti mukavat 240 hevosvoimaa.

Jotakin ajasta ja tavoista kertoo, että toinen poliisi-Ferrari törmäiltiin lunastuskuntoon lähes saman tien.

Mutta korinumerolla 3999 varustettu yksilö kiisi rosvojen kiusana kaikkiaan kuusi vuotta. Usein ratin takana oli juuri Spatafora, joka yhdessä kolmen muun kollegan kanssa oli kurssitettu Maranellossa urheilullisen ajon saloihin.

Parivaljakosta tuli käsite, jota alamaailma sekä pelkäsi että kunnioitti. Myös suuri yleisö ja poliisikollegat osasivat arvostaa Spataforaa ja hänen Mustaa Pantteriaan.

Aiheesta tehtiin jopa väljästi Spataforan seikkailuihin perustuva elokuva, jossa kuvattiin tositapahtumiin perustuvia takaa-ajoja ympäri Roomaa. Eräässä niistä musta Ferrari seuraa Espanjalaisia portaita alas rytistelevää pakoautoa. Ja kuten tosielämässä 1964, myös elokuvassa konna jää lopulta päättäväisen takaa-ajajan saaliiksi.

Katso alta vuonna 2013 kuvattu video autosta.

Sireeniä ja vilkkuja saa käyttää yhä

Huolimatta ruhjovista takaa-ajoista ja rankasta elämästä eläkeläinen on edelleen hyvissä voimissa. Tämä johtuu siitä, että lukuisissa poliisioperaatioissa osumaa ottanut auto kärrättiin tasaisin väliajoin Ferrarin kehtoon Maranelloon, jossa sitä hoivattiin kuin omaa poikaa.

Kovia kokenutta maalipintaa uusittiin, lommoja oiottiin ja rakenteellisia vaurioita korjattiin. Niinpä kovan koulun käynyt autovanhus on edelleen hämmästyttävän hyvässä kunnossa.

Eläkeläisauton kestävästä statuksesta kertoo jotakin se, että auto saa edelleen esiintyä liikkuvan poliisin eli “Squadra Volanten” väreissä. Ja kyllä, katolle kiinnitetty sininen majakka sekä sireeni kuuluvat edelleen tämän poikkeuksellisen veteraanin vakiovarusteisiin.

Niitä on myös lupa käyttää, vanhojen hyvien aikojen kunniaksi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja