Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tähän Audi-kysymykseen moni haluaa kuulla vastauksen

Julkaistu 18.03.2015 14:01
Toimittajan kuva

Jussi Ojala

jussi.ojala@teknavi.fi

ojalajus

Audi vietti viime sunnuntaina päättynyttä Geneven autonäyttelyä vahvasti sporttihengessä. Urheilullisista uutuuksista huolimatta eniten kiinnosti merkille huipputärkeän A4:n uudistuminen. Teknavi kävi Genevessä jututtamassa Audin tuoreehkoa Suomen johtajaa Aki Juhakorpea, joka vastaili kysymyksiin A4:sta ja Geneven uutuuksista.

A4-malli on Audin kivijalka, jonka uudistumista on odotettu. C-Mercedeksen tiukan kilpailijan edellinen sukupolvi esiteltiin ensimmäisen kerran jo 2007 Frankfurtin autonäyttelyssä. Uudistua siis tarvitsisi – ja mielellään pian. Toistaiseksi A4:sta ei ole ollut edes kunnon vuotokuvia tarjolla.

Aki Juhakorpi, huolimatta Audin kaikesta Geneve-tarjonnasta, isoin kysymys kuuluu: mikä on Audi A4:n tilanne?
– Tilanne on sellainen, että auto hinnoitellaan ja ennakkomyynti alkaa tänä kesänä. Auton lanseeraus on loppuvuonna, mutta tänä vuonna saadaan ensimmäisiä autoja myös asiakastoimituksiin.

Kesällä jo. Selvä. Kyseessä on teille ”melko” merkittävä tuote.
– Onhan se meidän syömähammas. Vahva kuten A3. Me odotamme sitä ja asiakkaat odottavat sitä.

Suurella todennäköisyydellä A4:sta pääsee siis pällistelemään ainakin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Mutta mennään Geneven uutuuksiin. Kuten sanottua, niin Audilla on urheilullinen painotus Genevessä. Tärkeimpiä uutuuksia olivat RS3 ja R8.

Uusi R8 ei sinänsä yllättänyt. Lanseeraus tapahtui kahden V10:n voimin (540 ja 610 hv), mutta kasikone saattaa yhä tulla valikoimaan myöhemmin – tai sitten sen tilalla nähdään kireä tuplaturbo-V6. Yllätys oli se, että lavalla nähtiin myös e-tron-versio, joka kulkee pelkästään sähkömoottorien (yhteensä 462 hv) voimin. Audi tappoi e-projektin jo kertaalleen, mutta mieli on taas muuttunut. Myöhemmin R8:sta lienee luvassa myös pistokehybridiversio.

RS3:sta katsoessa voi puolestaan tulkita, että yleinen mielipide painaa sittenkin autotehtaiden suunnitelmissa. Kun Audi mietti uutta RS3:a, oli selvää, että se rakennetaan uudelle modulaariselle pohjalevylle. Se tarkoitti uutta moottoria. Lehdistö ja autoileva kansa huusi kuitenkin isoon ääneen huolensa siitä, ettei neloskone pystyisi korvaamaan vanhaa viisisylinteristä voimanlähdettä. Audi ei halunnut lopulta ottaa riskiä, joten auton etupäätä rempattiin, jotta uskollisesti palvellut vitonen sai jatkaa palveluksiaan. Luvut kirjataan nyt 367 hv ja 465 Nm.

RS3 ja R8 ovat aika marginaalisia tuotteita Suomessa, mutta mikä merkitys näillä lippulaivoilla on merkin imagoon?
– Audi tunnistetaan sporttisena merkkinä. Quattro on osa Audin DNA:ta. Merkitys on suuri brändin rakentamisen kannalta, vaikka nämä eivät ole Suomessa volyymituotteita. Mutta kaikkia näitä kuitenkin myydään Suomessa – joitakin kappaleita, Juhakorpi vastasi.

Kuinka monta RS3:sta myydään vielä tänä vuonna?
– Riippuu hyvin pitkälle, että miten auton hinnoittelu onnistuu. Uskon silti, että kymmeniä kappaleita.

Entä R8?
– R8:n volyymit ovat Suomessa pieniä, johtuen tietysti meidän verotuksesta. Joitain kappaleita myydään.

RS3:n ja R8:n lisäksi Audilla oli Genevessä näytillä mielenkiintoinen A9 farmarin konsepti. A9 Avant on näyttävä konsepti, eräänlainen iso shooting brake -tyylinen farmari. Toivottavasti Audin rohkeus riittää vihdoin siihen, että A8-mallistoa laajennetaan. Tämä erottaisi ainakin Audin Volkswagenista, jonka tuleva Passat CC laittaa jo Audi A7:n ahtaalle.

Voisiko A9-konsepti tulla vihdoin tuontantoon?
– Siihen on vaikea ottaa kantaa, mutta kun konseptiauto tuodaan messuille, niin ainahan siinä haistellaan yleisön ja kuluttajien tuntemuksia. Onko tuote sen tyyppinen, että saattaisi alkaa kiinnostaa? Silloin on mahdollista, että tuotteet saattavat tulla tuotantoon, mutta näissä asioissa liikutaan aina pitkässä aikajänteessä. Ei puhuta ihan vuodesta, eikä välttämättä kahdestakaan.

Mitä mieltä olet itse A9:stä?
– Näyttävä auto ja iso auto. Tämän tyyppisellekin autolle löytyy varmasti oma käyttäjäkuntansa, mutta Suomessa tämäkin auto on marginaalissa.

Puhutaan vielä vähän loppuun Audin tilanteesta Suomessa. Viime vuonna taioitte ennätyksiä.
– Viime vuonna markkinaosuus oli kuusi prosenttia, eli myimme runsaat 6200 autoa. Tulos oli kaikkien aikojen paras. Nelivedoissa olimme Suomen myydyin Quattroilla. Oli kaikin puolin hyvä vuosi Audille, vaikka periaatteessa oli ylimenovuosi.

Entä sitten 2015? Miltä näyttää?
– Vuosi 2015 ollaan menty siinä tahdissa, kun olemme itse suunnitelleet. Tulee uutuuksia tässä keväällä lanseeraukseen (mm. TT ja Audi Q3). Loppuvuotta kohden vauhti senkuin kiristyy.

Lisää aiheesta:

Skodan pääjohtaja haastattelussa – nämä kolme megatrendiä määrittelevät merkin tulevaisuutta”Ford etenee autoyhtiöstä kohti auto- ja mobiliteettiyhtiötä”Päästöskandaali teki Volkswagenin vuodesta vaikean – näin pääjohtaja kommentoi merkin tilannettaQ2 esiteltiin Genevessä – Audin pääjohtaja lupaa vielä lisää Q-mallejaHaastattelussa Seatin tuore pääjohtaja – uusi katumaasturi tuli, mutta mitä muuta on luvassa?Haastattelussa Porschen pääjohtaja – mitä on luvassa ja miltä merkin tulevaisuus näyttää?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"