Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suojatiellä tapahtuu joka toinen jalankulkijan liikennekuolema

Moottoriajoneuvon kuljettaja oli aiheuttajana 78 prosentissa tapauksista, joissa jalankulkija kuoli suojatiellä taajamassa vuosina 2010–2014.
Moottoriajoneuvon kuljettaja oli aiheuttajana 78 prosentissa tapauksista, joissa jalankulkija kuoli suojatiellä taajamassa vuosina 2010–2014.Lehtikuva
Julkaistu 19.09.2016 13:33(Päivitetty 19.09.2016 17:04)

MTV UUTISET - STT

Vauhdin hidastaminen on keskeinen keino vähentää suojatieonnettomuuksia. Suojateillä tapahtuu noin puolet taajamien kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista.

– Tilannenopeus merkitsee eniten, sanoo liikennetutkija Niina Sihvola Onnettomuustietoinstituutista, joka toimii osana Liikennevakuutuskeskusta.

Yksi syy suojatieonnettomuuksien runsauteen on Sihvolan mukaan se, että suojateitä käytetään paljon.

Tyypillisesti suojatiellä tapahtuvan onnettomuuden taustalla on autoilijan havaintovirhe. Hitaampi ajovauhti antaisi enemmän aikaa havainnoida ja jarruttaa. Vauhti vaikuttaa myös siihen, miten pahaa jälkeä onnettomuudessa syntyy.

– Kun vauhti on 50 kilometrin paikkeilla tunnissa, pienetkin ylinopeudet voivat lisätä jalankulkijan riskiä loukkaantua vakavasti törmäyksessä, sanoo Sihvola. 

Kasvit matalaksi

Pelkät nopeusrajoitukset eivät Sihvolan mukaan riitä turvallisuuden parantamiseen.

– Liian usein lasketaan nopeusrajoitusta esimerkiksi viidestäkymmenestä neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa ja oletetaan, että ihmiset noudattavat rajoitusta, sanoo Sihvola. 

Hyviä keinoja ovat Sihvolan mukaan suojatien korottaminen ja tien kaventaminen suojatien kohdalla. Myös liikennevaloista on apua. Tärkeää on sekin, että kasvillisuus on suojatien kohdalla tarpeeksi matalaa. 

– Pienet lapset eivät helposti näy, jos kasvillisuus on korkeaa, toteaa Sihvola. 

Lähes neljä viidestä autoilijan syytä

Selvityksessä tarkasteltiin vuosina 2010–2014 taajamissa tapahtuneita onnettomuuksia. Mukana eivät olleet tapaukset, joissa onnettomuus johtui sairauskohtauksesta.

Lähes neljässä jalankulkuonnettomuudessa viidestä pääasiallinen aiheuttaja oli moottoriajoneuvon kuljettaja. Tavallisimmin taustalla oli kuljettajan havaintovirhe.

Tapauksissa, joissa jalankulkija itse oli kuolemaansa johtaneen onnettomuuden aiheuttaja, oli hän useimmiten lähtenyt ylittämään tietä väärässä paikassa. Heijastimen puuttuminen oli osasyynä yli kolmasosassa pimeällä tai hämärässä tapahtuneista onnettomuuksista.

Ikäihminen kuolee vähemmästä

Iäkkäät jalankulkijat joutuvat kuolemaan johtaviin onnettomuuksiin selvästi useammin kuin nuoret. Kuolemaan johtaneiden polkupyöräonnettomuuksien tilastot ovat samansuuntaisia. 

Vuosina 2010–2014 taajamissa kuoli viisi 18–24-vuotiasta jalankulkijaa. Sen sijaan 65–74-vuotiaita jalankulkijoita kuoli 22 ja 75 vuotta täyttäneitä 34.

– Iäkkäät ihmiset ovat yliedustettuina, koska samat vammat johtavat heillä helpommin kuolemaan kuin nuoremmilla, selvittää Sihvola. 

Lisää aiheesta:

MTV selvitti: Millainen vaara suojatielle astuminen todellisuudessa on? Asiantuntijat toivovat uusia liikenneratkaisuja tienkäyttäjien turvaksiLiikenteessä alkuvuonna kuoli enemmän mutta loukkaantui selvästi vähemmän kuin vuosi sitten – Liikenneturvalla on kaksi selkeää keinoa turvallisuuden parantamiseenPoliisi tekee tällä viikolla tehovalvontaa – syynissä suojatiesäännöt ja puhelimen näpräys: "Suojatie ei ole nimensä veroinen"Näillä suojateillä tapahtui onnettomuus – katso kartasta, onko lapsesi koulu lähelläPyöräturmassa menehtyy usein iäkäs mies – moottoriajoneuvon kanssa kolaroidaan tietä ylittäessäSurullinen tilastotieto: Lähes neljäkymmentä kouluikäistä kuollut liikenteessä kymmenen vuoden aikana
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:23
    Luonto ja eläimet

    Matin linturetki sai yllättävän käänteen – otti kiinni äärimmäisen harvinaisen jättiläisen

  • 18:25
    Eduskunnan takahuone

    Kansanedustajan yöllinen tiedote käynnisti keskustelun – "Siinä sohvalla istuessa sen naksuttelin"

  • 18:11
    Kuolemantapaukset

    Autoilija kuoli törmättyään puuhun Savonlinnassa

  • 17:10
    Sairaalat ja hoitolaitokset

    Karu lakiesitys: Näin Suomen sairaaloiden on varauduttava Venäjän pommituksiin – "Keskeinen sodankäynnin kohde"

  • 17:05
    Koirat

    Nämä koirarodut on kielletty monissa maissa – Suomi sallii kaikki