Vauhdin hidastaminen on keskeinen keino vähentää suojatieonnettomuuksia. Suojateillä tapahtuu noin puolet taajamien kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista.
– Tilannenopeus merkitsee eniten, sanoo liikennetutkija Niina Sihvola Onnettomuustietoinstituutista, joka toimii osana Liikennevakuutuskeskusta.
Yksi syy suojatieonnettomuuksien runsauteen on Sihvolan mukaan se, että suojateitä käytetään paljon.
Tyypillisesti suojatiellä tapahtuvan onnettomuuden taustalla on autoilijan havaintovirhe. Hitaampi ajovauhti antaisi enemmän aikaa havainnoida ja jarruttaa. Vauhti vaikuttaa myös siihen, miten pahaa jälkeä onnettomuudessa syntyy.
– Kun vauhti on 50 kilometrin paikkeilla tunnissa, pienetkin ylinopeudet voivat lisätä jalankulkijan riskiä loukkaantua vakavasti törmäyksessä, sanoo Sihvola.
Kasvit matalaksi
Pelkät nopeusrajoitukset eivät Sihvolan mukaan riitä turvallisuuden parantamiseen.
– Liian usein lasketaan nopeusrajoitusta esimerkiksi viidestäkymmenestä neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa ja oletetaan, että ihmiset noudattavat rajoitusta, sanoo Sihvola.
Hyviä keinoja ovat Sihvolan mukaan suojatien korottaminen ja tien kaventaminen suojatien kohdalla. Myös liikennevaloista on apua. Tärkeää on sekin, että kasvillisuus on suojatien kohdalla tarpeeksi matalaa.
– Pienet lapset eivät helposti näy, jos kasvillisuus on korkeaa, toteaa Sihvola.
