Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näillä suojateillä tapahtui onnettomuus – katso kartasta, onko lapsesi koulu lähellä

MTV Uutiset
Julkaistu 18.08.2017 06:31
Toimittajan kuva

Jouni Munukka

jouni.munukka@mtv.fi

jmunukka
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

MTV Uutiset listasi kaikki vuonna 2015 tapahtuneet suojatieonnettomuudet kartalle. Yhteensä suojatiellä sattuneita turmia tapahtui vuoden aikana 974. Poliisissa ja liikennepiireissä pohditaankin radikaalia ratkaisua suojatieturmien vähentämiseksi. 

Kartassa näkyvät Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustilastoon merkityt suojatiellä tapahtuneet onnettomuudet vuodelta 2015, jolta on olemassa tuoreimmat tilastot. 

Sinisissä pisteissä ei tapahtunut vahinkoja, keltaisessa uhri on loukkaantunut ja punaisissa kuollut.

Pistettä painamalla aukeaa lisätietoa tapahtuneesta.

Suojatien pitäisi nimensä mukaisesti olla paikka, jossa on turvallista kulkea. Statistiikka todistaa kuitenkin toista. Liikenneturvan vuoden 2015 tilastojen mukaan joka viides tieliikenteessä kuollut jalankulkija sai surmansa suojatiellä tapahtuneessa onnettomuudessa.

Jalankulkijoiden loukkaantumisista jopa puolet tapahtui suojatiellä. Pyöräilijöiden osalta tilastot ovat puutteellisemmat, mutta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksista suurin osa tapahtuu auton kanssa taajama-alueella. 

– Tämä on haaste. Paljon on puhuttu siitä, onko meillä liian paljon suojateitä. Esimerkiksi Saksassa rakennetaan paljon vähemmän suojateitä ja keskeisemmille paikoille. Jos Suomessa on T-risteys taajama-alueella, niin joka puolella on suojateitä, poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein sanoo.

– Jos suojateitä olisi vähemmän, niin kunnioitettaisiinko niitä enemmän? Ja jos suojateitä olisi vähemmän, niin voisiko niistä rakentaa turvallisempia? Poliisissa, liikennepiireissä ja kaupunkisuunnittelijoiden parissa on keskustelu aiheesta. Tätä kannattaa pohtia, mutta myös sääntöjen noudattamisessa on tekemistä.

Vaikeuttaisiko suojateiden vähentäminen kevyen liikenteen kulkua kaupungissa?

– Tietysti voi olla tilanteita, jolloin jalankulkija joutuu useammin kävelemään pidemmän matkan tai ylittämään tien ilman suojatietä, jolloin se on jalankulkijan vastuulla.

Esimerkiksi Helsingissä pyöräilijöiden määrä määrä kasvoi vuosien 2015 ja 2016 välillä kymmenen prosenttia ja moni pitää väistämissääntöjä hyvin epäselvinä. Ne tuottavat päänvaivaa sekä pyöräilijöille että autoilijoille, mikä lisää suojatieonnettomuuksien vaaraa.

– Varmaankin stilisoinnin tarvetta on. Poliisin laatimassa testissä väistämissäännöistä 20 prosenttia ihmisistä vastasi kahdeksan kohdan testissä kaikkiin oikein. Tieliikenteen kokonaisuudistuksessa on muutoksia koskien väistämissääntöjä.

Kokonaisuudistuksen on määrä tulla eduskunnan käsiteltäväksi kuluvan vuoden syksyllä.

Suojatieonnettomuudet nousevat herkästi otsikoihin, mutta kannattaa muistaa, että pitkällä aikavälillä tieliikenteessä suojatiellä kuolleiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteismäärä on laskussa. Kun vuonna 1999 pyöräilijöitä ja jalankulkijoita kuoli yhteensä 21, on luku kahtena viime vuotena ollut kymmenen.


Lisää aiheesta:

MTV selvitti: Millainen vaara suojatielle astuminen todellisuudessa on? Asiantuntijat toivovat uusia liikenneratkaisuja tienkäyttäjien turvaksiUuden lain pitäisi suojata jalankulkijaa, mutta viesti ei ole mennyt perille – "Suojatie ei valitettavasti vieläkään ole nimensä veroinen"Näitä kolmea asiaa poliisi kyttää ensi viikolla liikenteessä: "Tässä kohtaa on vielä iso parantamisen paikka"Liikenteessä alkuvuonna kuoli enemmän mutta loukkaantui selvästi vähemmän kuin vuosi sitten – Liikenneturvalla on kaksi selkeää keinoa turvallisuuden parantamiseenPoliisi tekee tällä viikolla tehovalvontaa – syynissä suojatiesäännöt ja puhelimen näpräys: "Suojatie ei ole nimensä veroinen"Onko suojateillä turvallista? Moni kuljettaja sortuu tähän pahaan virheeseen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen21:09
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja: Räjähdyksellä saattaa olla kolmaskin uhri

  • Eilen19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • Eilen19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa