Sylvia-myrsky ylikuormitti hätäkeskusta osin turhaankin – hätäilmoituksia tehdään vuosi vuodelta enemmän, vaikka vain joka toiseen puheluun tarvitaan kiireellistä apua

Hätäkeskukseen soitettiin useasti turhaan Sylvia-myrskyn aikana 1:56
Hätäkeskukseen soitettiin useasti turhaan Sylvia-myrskyn aikana

Sylvia-myrsky ruuhkautti hätänumeron tiistaina, mutta hätäkeskusten vastaanottamat hätäilmoitukset ovat muutenkin olleet kasvussa koronavuosien jälkeen. Hätäkeskus haluaa niukat resurssinsa tehokkaampaan käyttöön.

Viime vuonna hätäkeskus vastasi yli 2,9 miljoonaan hätäilmoitukseen. Jos alkuvuoden tahti jatkuu vuoden jälkimmäisen puoliskon ajan samana, tänä vuonna hätäilmoituksen määrä ylittää kolmen miljoonan ilmoituksen rajan.

– Siitä puolet on sellaisia tehtäviä, joihin hälytetään kiireellinen viranomaisapu, puolet on sellaisia jotka hoidetaan muulla tavoin. Tätä tietysti säätämällä sillä tavalla, että entistä suurempi osuus puheluista olisi niitä, joihin viranomaista todellakin tarvitaan, että jos sen tyyppiseen tilanteeseen päästään, niin oltaisiin jo paljon paremmassa tilanteessa, kertoo ylijohtaja Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksesta.

Eilisen Sylvia-myrskyn aikana Hätäkeskuslaitos vastaanotti yli 11 000 hätäilmoitusta, kun tavallisena päivänä tähän aikaan vuodesta niitä tulee alle 8 000. Näistä puheluista noin 2 200 oli tiedustelupuheluita, jotka eivät kuuluneet hätäkeskukselle.

Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että numeroon 112 tulee soittaa tilanteissa, joissa henki tai terveys on uhattuna taikka vakavat omaisuusvahingot uhkaavat. 

Tiedustelusoitot eivät kuulu hätäkeskukseen, ja ne voivat pahimmillaan viivästytää todellisessa hädässä olevien avunsaantia.

Viitisen vuotta sitten käyttöön otettu päivystysapunumero 116 117 on Vainion mukaan vähentänyt jonkin verran hätäkeskukseen tulevia tiedusteluluonteisia puheluita. Vanhaa poliisin numeroa tai muuta pelastuspäivystysnumeroa Vainio ei näe tarpeellisena, vaikka niistä olisikin hyötyä myrskyjen aikaan.

Lue myös:

    Uusimmat