Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätäkeskuspäivystäjä saattaa vastata päivässä yli sataan hätäpuheluun – "Lapsi syntyi puhelun aikana"

Hätäsoittoihin vastataan 12 tunnin vuoroissa, eivätkä puhelut ole aina mukavimmasta päästä.
Hätäsoittoihin vastataan 12 tunnin vuoroissa, eivätkä puhelut ole aina mukavimmasta päästä.All Over Press
Julkaistu 11.02.2022 07:11
Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Hätäkeskuslaitos saa vuodessa noin 2,8 miljoonaa hätäilmoitusta. Hätäkeskuspäivystäjä saattaa kuulla työvuoronsa aikana kaikkea maan ja taivaan väliltä.

– Osa on pitkiä puheluita, osa lyhyitä. Saan suurin piirtein päivässä noin 100–120 puhelua, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Aapo Huttunen.

Keravan hätäkeskuksessa puhelimet pirisevät taukoamatta. Täällä syntyvät päätökset siitä, mille viranomaiselle soittajan tilanne ohjataan, ja miten häntä neuvotaan hädän hetkellä.

Hätäsoittoihin vastataan 12 tunnin vuoroissa, eivätkä puhelut ole aina mukavimmasta päästä – hädästä kun on kyse.

Päivystäjien mukaan ihmisten auttaminen on kuitenkin työn suola. Työkaverit kannattelevat paikoin raskaassakin työssä.

Yhteen työvuoroon saattaa toisinaan mahtua lähes koko elämän kirjo.

– Iloisimpia ovat sellaiset, kun esimerkiksi ihan äskettäin puhelun aikana lapsi syntyi kotona, turvallisesti ja terveenä. Se on jäänyt mieleen. On ihana asia, että välillä on tällaisia mukavia juttuja, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Kiira Siitonen.

Ilmastonmuutos ja jännitteet kuormittavat hätäkeskusta

Hätään vastaamisessakin on pysyttävä alati ajan hermoilla.

Esimerkiksi ilmastonmuutoksesta johtuvat sään ääri-ilmiöt tulevat yleistymään. Myrskyjen keskellä hätäkeskuskin joutuu puheluruuhkan armoille.

Soittojen määrä hätäkeskuksiin kasvaa merkittävästi myös yhteiskunnan myllerryksessä.

Tämä näkyy Hätäkeskuslaitoksen johtajan Taito Vainion mukaan kansainvälisesti jännitteisissä tilanteissa, kuten Afganistanin kriisin aikaan tai Ukrainan tilanteen takia.

– Ylipäätään, kun tämmöiset jännitteet lisääntyvät, se aiheuttaa ihmisissä epävarmuutta ja meille tulee entistä enemmän jopa hätäilmoituksia, Vainio kertoo.

Hätäkeskuksen puhelimet ovat soineet myös koronapandemiaan liittyvien kysymysten tiimoilta. Koronaohjeistus ei kuulu hätäkeskukselle, ellei paikalle tarvita ensihoidon yksiköitä.

Lue myös: Suomessa soitettiin uutenavuotena liki 15000 hätäpuhelua – nämä olivat yleisimmät hälytystehtävät

Apu yhdestä numerosta: 112

Suomalaisen hätäkeskuslaitoksen vahvuus piilee johtaja Vainion mukaan siinä, että useiden eri hätäviranomaisten apu saapuu yhteen numeroon soittamalla.

Ammattilaisiin myös luotetaan. Viimeisimmässä Luottamus&Maine-tutkimuksessa Hätäkeskuslaitos oli julkishallinnon organisaatioista mittauksen kärkisijalla Rajavartiolaitoksen kanssa.

Viranomaisten yhteistyötä tuodaan vuosittain esiin 112-päivänä, jota on vietetty 11. helmikuuta vuodesta 1997 lähtien. Mukaan mahtuu toki myös pientä ennaltaehkäisevää kansalaisvalistusta.

– Paras onnettomuus on sellainen, jota ei tapahdu. Aika pienillä toimenpiteillä kyetään välttämään onnettomuudet tai ainakin vähentämään vahingot, joita niistä aiheutuu, Vainio sanoo.

Tehokkaammaksi lähivuosina

Hätäkeskuslaitos aikoo lähivuosina tehdä toiminnastaan tehokkaampaa ja panostaa hätätilanteisiin ennakointiin.

Tämä edellyttää yhteistyön vahvistamista entisestään hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten, kuten poliisin ja pelastustoimen kanssa.

Työnsarka vaatii paitsi teknisten järjestelmien kehittämistä, myös työyhteisön kouluttamista ja heidän jaksamisestaan huolehtimista.

Samaan aikaan hätäpuhelin ei lakkaa soimasta.

– Hätäilmoitusten määrä on usein jatkuvasti lisääntynyt ja henkilöstömäärä on sillä tavalla kuitenkin niukka, että varsinkin kesäaikoina ja juhlapyhinä voimavarat tuntuvat olevan alakanttiin. Se on ehkä suurin asia, jota olemme parantamassa.

Lisää aiheesta:

Uusi ambulanssilinja näkyy rajusti: Ensihoidossa lähes 100 000 tehtävän pudotus Hätäkeskuspäivystäjän täytyy olla aina valmiudessa, oli kyseessä pilapuhelu tai kuolintaistelu: "Välillä jää miettimään, teinkö kaikkeni"Hätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiinHätäkeskuksiin tulee vuosittain 3 miljoonaa puhelua, näistä syistä soitetaan eniten – väestön ja teknologian kehitys tuovat uusia haasteita pelastajilleTodellinen aaton ihme! Tätä puhelua hätäkeskuspäivystäjä ei unohda koskaan – neuvoi puhelimitse kätilö-isälle, kuinka lapsi autetaan maailmaan tienposkessaVuoden hätäkeskuspäivystäjä Päivi vastaa työssään noin 8000 puheluun vuodessa – lähes joka kerta soittajalla on hätä päällä: "Raskaimpia ovat lapsia koskevat tehtävät"
YhteiskuntaIlmastonmuutosKonfliktitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Yhteiskunta
  • 12:58
    Lahti

    Lahdessa etsitty ampuja saatu kiinni

  • 12:54
    Huijaukset

    Poliisi varoittaa Ritvoja

  • 12:43
    Kadonneet

    Lauttasaaren kadonnut löytyi

  • 10:48
    Liikenneonnettomuudet

    Puolustusvoimien pakettiauto nokkakolarissa vakavin seurauksin – syyn uskotaan selvinneen

  • 07:45
    Ilmastonmuutos

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista