Hätäkeskuslaitos saa vuodessa noin 2,8 miljoonaa hätäilmoitusta. Hätäkeskuspäivystäjä saattaa kuulla työvuoronsa aikana kaikkea maan ja taivaan väliltä.
– Osa on pitkiä puheluita, osa lyhyitä. Saan suurin piirtein päivässä noin 100–120 puhelua, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Aapo Huttunen.
Keravan hätäkeskuksessa puhelimet pirisevät taukoamatta. Täällä syntyvät päätökset siitä, mille viranomaiselle soittajan tilanne ohjataan, ja miten häntä neuvotaan hädän hetkellä.
Hätäsoittoihin vastataan 12 tunnin vuoroissa, eivätkä puhelut ole aina mukavimmasta päästä – hädästä kun on kyse.
Päivystäjien mukaan ihmisten auttaminen on kuitenkin työn suola. Työkaverit kannattelevat paikoin raskaassakin työssä.
Yhteen työvuoroon saattaa toisinaan mahtua lähes koko elämän kirjo.
– Iloisimpia ovat sellaiset, kun esimerkiksi ihan äskettäin puhelun aikana lapsi syntyi kotona, turvallisesti ja terveenä. Se on jäänyt mieleen. On ihana asia, että välillä on tällaisia mukavia juttuja, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Kiira Siitonen.
Ilmastonmuutos ja jännitteet kuormittavat hätäkeskusta
Hätään vastaamisessakin on pysyttävä alati ajan hermoilla.

