Kiusanteko hidastaa hätäkeskuksen toimintaa – päivittäin lähes 250 ilkivaltaisesti soitettua puhelua: "Soitetaan toistuvasti hätälinjaan ja pannaan puhelu poikki"

112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä 1:49
112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä.

Hätäkeskuksiin soitellaan edelleen turhissa asioissa. Kansainvälinen hätänumeropäivä muistuttaakin ihmisiä hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä.

Hätänumero 112 on melkein jokaiselle suomalaiselle tuttu. Vuosittain hätäkeskukseen soitetaan lähes kolme miljoonaa puhelua, joista suurin osa koskee aiheellisia hätätilanteita.

Joukkoon mahtuu kuitenkin paljon soittoja, jotka eivät hätätilanteen kriteerejä täytä.

– Saatetaan soittaa kaikkiin elämän osa-alueisiin liittyvistä suruista ja huolista tai esimerkiksi rahattomuudesta ja lasten kipeydestä, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Hanni Papinkivi Keravan hätäkeskuksesta.

Kiusanteko viivästyttää apua

Hätäkeskukseen tulvii turhia puheluita, mutta kaikki niistä eivät ole tietämättömyydestä johtuvia. Taustalla voi olla myös virhenäppäilyjä, lasten leikkejä tai taskupuheluja. 

Tietämättömyys ja tahattomuus muodostavat yhden osan turhista hätäpuheluista, kiusanteko taas toisen.

Viime vuonna virheellisiä hätäilmoituksia tehtiin 607 000, joista 90 000 tapahtui tarkoituksellisen kiusanteon merkeissä.

– Soitetaan toistuvasti hätälinjaan ja sitten kun vastataan, pannaan puhelu poikki. Tässä on kysymys sadoista ilkivaltaisista puheluista, joista on tälläkin hetkellä isompi kokonaisuus poliisin tutkittavana, kertoo Keravan hätäkeskuksen päällikkö Vesa Seppä.

Hätäkeskuksessa jokaisella puhelulla on merkitystä, sillä pahimmillaan aiheettomaan puheluun vastaaminen voi viedä oikealta avuntarvitsijalta hengen.

100 000 ilmoitusta kaatumisesta

Hätäkeskus muistuttaa kansalaisia hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä. Linja ei ole tarkoitettu esimerkiksi reittiohjeiden kysymiseen, numerotiedusteluun tai pienen haaverin ilmoittamiseen. 

Viime vuonna hätäkeskukseen tuli 100 000 puhelua, joissa ilmoitettiin kaatumisesta ja 11 000 puhelua taas koski haavoja.

Myös niin sanotut mykät puhelut riivaavat hätäkeskuspäivystäjiä. Näissä soittaja pysyy hiljaa, kunnes lopulta sulkee puhelun. Päivystäjän on tällöin mahdotonta tietää, onko kyseessä ollut virhenäppäily vai todellinen vaaratilanne, jolloin numeroon tulisi soittaa takaisin. 

Seppä muistuttaakin, että hätäkeskus on ainoastaan oikeita hätätilanteita varten.

Muissa tapauksissa, kuten pienissä haavatilanteissa, on hyvä soittaa päivystysapunumeroon 116117.

Lue myös:

    Uusimmat