Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
1:49112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä.
Julkaistu 11.02.2019 22:28
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Hätäkeskuksiin soitellaan edelleen turhissa asioissa. Kansainvälinen hätänumeropäivä muistuttaakin ihmisiä hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä.

Hätänumero 112 on melkein jokaiselle suomalaiselle tuttu. Vuosittain hätäkeskukseen soitetaan lähes kolme miljoonaa puhelua, joista suurin osa koskee aiheellisia hätätilanteita.

Joukkoon mahtuu kuitenkin paljon soittoja, jotka eivät hätätilanteen kriteerejä täytä.

– Saatetaan soittaa kaikkiin elämän osa-alueisiin liittyvistä suruista ja huolista tai esimerkiksi rahattomuudesta ja lasten kipeydestä, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Hanni Papinkivi Keravan hätäkeskuksesta.

Kiusanteko viivästyttää apua

Hätäkeskukseen tulvii turhia puheluita, mutta kaikki niistä eivät ole tietämättömyydestä johtuvia. Taustalla voi olla myös virhenäppäilyjä, lasten leikkejä tai taskupuheluja. 

Tietämättömyys ja tahattomuus muodostavat yhden osan turhista hätäpuheluista, kiusanteko taas toisen.

Viime vuonna virheellisiä hätäilmoituksia tehtiin 607 000, joista 90 000 tapahtui tarkoituksellisen kiusanteon merkeissä.

– Soitetaan toistuvasti hätälinjaan ja sitten kun vastataan, pannaan puhelu poikki. Tässä on kysymys sadoista ilkivaltaisista puheluista, joista on tälläkin hetkellä isompi kokonaisuus poliisin tutkittavana, kertoo Keravan hätäkeskuksen päällikkö Vesa Seppä.

Kiusanteko hidastaa hätäkeskuksen toimintaa – päivittäin lähes 250 ilkivaltaisesti soitettua puhelua: "Soitetaan toistuvasti hätälinjaan ja pannaan puhelu poikki"

Hätäkeskuksessa jokaisella puhelulla on merkitystä, sillä pahimmillaan aiheettomaan puheluun vastaaminen voi viedä oikealta avuntarvitsijalta hengen.

100 000 ilmoitusta kaatumisesta

Hätäkeskus muistuttaa kansalaisia hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä. Linja ei ole tarkoitettu esimerkiksi reittiohjeiden kysymiseen, numerotiedusteluun tai pienen haaverin ilmoittamiseen. 

Viime vuonna hätäkeskukseen tuli 100 000 puhelua, joissa ilmoitettiin kaatumisesta ja 11 000 puhelua taas koski haavoja.

Myös niin sanotut mykät puhelut riivaavat hätäkeskuspäivystäjiä. Näissä soittaja pysyy hiljaa, kunnes lopulta sulkee puhelun. Päivystäjän on tällöin mahdotonta tietää, onko kyseessä ollut virhenäppäily vai todellinen vaaratilanne, jolloin numeroon tulisi soittaa takaisin. 

Seppä muistuttaakin, että hätäkeskus on ainoastaan oikeita hätätilanteita varten.

Muissa tapauksissa, kuten pienissä haavatilanteissa, on hyvä soittaa päivystysapunumeroon 116117.

Lisää aiheesta:

Osa nuorista pelkää hätäkeskukseen soittamista: "Viekö poliisi minutkin?"Terveyshuolia, lääkeneuvoja, jopa hiekkatilauksia omille teille – hätäkeskuksen päivystäjät kertovat turhista puheluistaSylvia-myrsky ylikuormitti hätäkeskusta osin turhaankin – hätäilmoituksia tehdään vuosi vuodelta enemmän, vaikka vain joka toiseen puheluun tarvitaan kiireellistä apuaJos kännykkä tai älykello soittaa vahingossa hätänumeroon, älä katkaise puheluaHätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiinHätäkeskus saa lähes 100 000 ilkivaltaista puhelua vuodessa – "Ihmiset soittavat kysyäkseen puk-koodeja"
PelastuslaitosYhteiskuntaSuomiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pelastuslaitos
  • 14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • 11:12
    Nurmijärvi

    Parkkipaikalta löytyi auto ovet avoinna – aiheutti suuren operaation Nurmijärvellä

  • 26.10.06:00
    Kuolemantapaukset

    Mies kuoli pudottuaan kerrostalon sisäpihalle Helsingissä

  • 25.10.15:43
    Hukkuminen

    Vene karkasi rannasta – sitä hakemaan lähtenyt mies hukkui

  • 25.10.14:53
    Tulipalot

    Palaneesta mökistä löytyi menehtynyt mies Suonenjoella