Hätäkeskuksiin soitellaan edelleen turhissa asioissa. Kansainvälinen hätänumeropäivä muistuttaakin ihmisiä hätänumeron oikeaoppisesta käytöstä.
Hätänumero 112 on melkein jokaiselle suomalaiselle tuttu. Vuosittain hätäkeskukseen soitetaan lähes kolme miljoonaa puhelua, joista suurin osa koskee aiheellisia hätätilanteita.
Joukkoon mahtuu kuitenkin paljon soittoja, jotka eivät hätätilanteen kriteerejä täytä.
– Saatetaan soittaa kaikkiin elämän osa-alueisiin liittyvistä suruista ja huolista tai esimerkiksi rahattomuudesta ja lasten kipeydestä, kertoo hätäkeskuspäivystäjä Hanni Papinkivi Keravan hätäkeskuksesta.
Kiusanteko viivästyttää apua
Hätäkeskukseen tulvii turhia puheluita, mutta kaikki niistä eivät ole tietämättömyydestä johtuvia. Taustalla voi olla myös virhenäppäilyjä, lasten leikkejä tai taskupuheluja.
Tietämättömyys ja tahattomuus muodostavat yhden osan turhista hätäpuheluista, kiusanteko taas toisen.
Viime vuonna virheellisiä hätäilmoituksia tehtiin 607 000, joista 90 000 tapahtui tarkoituksellisen kiusanteon merkeissä.
– Soitetaan toistuvasti hätälinjaan ja sitten kun vastataan, pannaan puhelu poikki. Tässä on kysymys sadoista ilkivaltaisista puheluista, joista on tälläkin hetkellä isompi kokonaisuus poliisin tutkittavana, kertoo Keravan hätäkeskuksen päällikkö Vesa Seppä.
