Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Syksyn turvaistuintesti julki: Yksi istuin hylättiin vaarallisena

Autoliitto kertoo tiedotteessaan turvaistuintestin tuloksista. Kuvituskuva.
Autoliitto kertoo tiedotteessaan turvaistuintestin tuloksista. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 22.10.2024 19:01
Toimittajan kuva
Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Syksyn turvaistuintestissä yksi istuin hylättiin sen liian kemikaalipitoisuuden vuoksi, kertoo Autoliitto tiedotteessaan.

Turvaistuintestissä oli mukana Euroopan eri maiden autoliittoja ja kuluttajajärjestöjä. Tarkastelussa oli 17 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. 

12 istuimen kokonaisarvosana oli hyvä, neljä sai arvosanakseen tyydyttävän.

Lue myös: Tee tämä tärkeä toimenpide nyt talvirenkaillesi

Hylätyssä istuimessa oli liikaa kemikaaleja

Heikoiten suoriutunut, hylätyksi päätynyt istuin oli nimeltään "Graco Snuglite i-Size". Autoliitto ei suosittele sen käyttöä.

Törmäystesteissä se pärjäsi ihan hyvin, mutta ongelmaksi muodostuivat kemikaalit. Kävi ilmi, että turvakaukalon päälliskankaassa oli niin suuri määrä formaldehydiä, että se oli lapsille vaarallista.

Vaikka istuin selviäisi testissä muista kokeista, kokonaisarvosanaksi annetaan heikko, jos yksikin testin osa-alue menee metsään.

Alla olevalla videolla muistutetaan turvaistuinten oikeaoppisesta käytöstä. Juttu jatkuu videon alla.

3:04Lapsia menehtyy turvaistuinten väärän käytön seurauksenaTurvaistuimen oikeaoppinen käyttö olisi voinut pelastaa monta lasta, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusasiantuntija Niina Sihvola.

Kahdeksan erinomaista istuinta, neljä tyydyttävää

Erinomaisiksi arvioitiin kahdeksan istuinta. Ne kaikki olivat selkä menosuuntaan asennettavia turvakaukoilta.

Muutaman testatun tuotteen kokonaisarvosanaksi tuli tyydyttävä. Näiden joukossa oli Isofix-telakkaan asennettu Britax Römer Baby-Safe Core -turvakaukalo, joka repesi etutörmäyksessä hieman telakan takaosasta. Etutormäystestissä arvosanaksi sille annettiin välttävä, joten kokonaisarvosana jäi tyydyttäväksi.

Ilman telakkaa sama kaukalo arvioitiin etutörmäystestissä erinomaiseksi.

Etutormäystestissä annettiin välttävä arvosana myös Joie i-Bold-turvaistuimelle ja siten sille annettiin kokonaisarvosanaksi tyydyttävä.

Tyydyttävän arvosanan saivat myös seuraavat istuimet: Maxi-Cosi Rodifix M ja Cosatto All in Ultra 360 Rotate i-Size.

Lue myös: Älä sorru tähän harhaluuloon, kun kuljetat pientä lasta autossa –"Ei onnettomuus varoita etukäteen tulostaan" 

Korokeistuimet heikkoja

Tarkastelussa, mutta varsinaisen arvostelun ulkopuolella, olivat myös erilaisten korokeistuinten ominaisuudet. Niistä yksikään ei tarjonnut sivutormäyssuojaa ja täten kaikkien kokonaisarvosanaksi olisi annettu heikko.

"EU:ssa on syyskuusta lähtien saanut myydä vain ECE-R129 -tyyppihyväksyttyjä korokeistuimia. Tyyppihyväksynnän mukaan korokeistuimia ilman sivutörmäyssuojaa ei voida hyväksyä alle 125 cm pituisille lapsille. Olemassa olevia vanhan R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisia istuimia saa kuitenkin edelleen käyttää."

Korokkeen rakenteesta tehtiin sellainen havainto, että puhallusmuovaamalla valmistettu ontto muovirakenne osoittautui kestävimmäksi etutörmäystestissä. Styrox-rakenteisen korokkeen lantiovyön ohjaava uloke murtui.

Tiedotteessa muistutetaan, että korokkeella ei pidä korvata hyvää sivusuojan tarjoavaa turvaistuinta, vaan se on hätävara tilapäiseen lasten kuljetukseen. 

Näin tarkastat talvirenkaiden kunnon. Juttu jatkuu videon alla.

4:54Näin tarkastat talvirenkaiden kunnonAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota talvirenkaiden kuntoa arvioitaessa. Lisäksi hän esittelee erilaisia tapoja renkaan kulutuspinnan mittaamiseksi.

Lue myös: Hengenvaarallinen skuutti-ilmiö totta Suomessa: "Tällaisten laitteiden paikka ei ole todellakaan liikenteessä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Autoliiton turvaistuintesti: Yksi kannattaa jättää kauppaan30 turvaistuimen testissä yksi harvinaisen hyvä arvosana – käsitys turvallisesta matkustussuunnasta vahvistuiTurvaistuinta ostamassa? Älä tuhlaa rahojasi näihin kuuteen – saivat hylätynAutoliitto testasi turvaistuimet, kahdelle surkea arvosana – "Lensi halki testilaboratorion"Turvaistuimet testattu – yksi malli ylitse muidenTurvaistuimet testissä: Kuusi heikointa kärsivät kemikaaleista
LiikenneturvallisuusAutotLapsetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille