Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suurin osa hätäkeskuspäivystäjistä kokee työnsä kuormittavaksi

1:49112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeaoppisesta käytöstäKatso videolta hätänumeron oikeaoppista käyttöä.
Julkaistu 24.05.2020 13:08

MTV UUTISET – STT

Hätäkeskuspäivystäjistä noin 70 prosenttia kokee työnsä kuormittavaksi.

Uupumisoireita kokee viikoittain noin 10 prosenttia ja kuukausittain noin 20 prosenttia päivystäjistä, kertoo Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.

– On hyvin todennäköistä, että luvut ovat kasvaneet vuosien varrella, Koskela sanoo.

Koskelan mukaan työ koetaan kuormittavaksi pääosin siksi, että se sisältää jatkuvaa valppaana oloa, haasteellisia tapauksia sekä hankalia asiakkaita. Moni myös kokee, että kiire on lisääntynyt. Henkilöstöpula ja alimiehitys sekä uuden hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönotto ovat lisänneet kuormitusta.

Lue myös: Hätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiin

Työntekijöiden taakkaa pyritään helpottamaan jatkuvalla koulutuksella, työnohjauksella sekä keskusteluilla, joissa päivystäjät pääsevät purkamaan kokemuksiaan kuormittavista tilanteista.

Kehitteillä on myös posttraumatyöpaja. Koskelan mukaan viime vuonna poikkeuksellisen moni hätäkeskuspäivystäjä vaihtoi toiseen työhön: vaihtuvuus oli 13 prosenttia, kun normaalisti se on noin seitsemän prosenttia.

– Joillekin kuormitus ja jatkuva negatiivisten asioiden parissa työskentely ei sovi. Moni pitää työstään sen kuormittavuudesta huolimatta: tärkeintä on, että saa auttaa ihmisiä.

Lisää aiheesta:

Tämä tiedetään poliisi-itsemurhien syistä – "Kaikissa taustalla vähän erilaisia asioita"Hätäkeskuspäivystäjä saattaa vastata päivässä yli sataan hätäpuheluun – "Lapsi syntyi puhelun aikana"Yle: Ylikuormitus romahduttanut hätäkeskuspäivystäjien työssä jaksamisen – voi johtaa hengenvaarallisiin virheisiinAlimiehitys ja arvostuksen puute kuormittavat vuorotyöläisiä Suomessa – tuore tutkimus paljastaa huolestuttavia seikkojaHätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiinVuoden hätäkeskuspäivystäjä Päivi vastaa työssään noin 8000 puheluun vuodessa – lähes joka kerta soittajalla on hätä päällä: "Raskaimpia ovat lapsia koskevat tehtävät"
PelastuslaitosPoliisiTyöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pelastuslaitos
  • 14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • 11:12
    Nurmijärvi

    Parkkipaikalta löytyi auto ovet avoinna – aiheutti suuren operaation Nurmijärvellä

  • 26.10.06:00
    Kuolemantapaukset

    Mies kuoli pudottuaan kerrostalon sisäpihalle Helsingissä

  • 25.10.15:43
    Hukkuminen

    Vene karkasi rannasta – sitä hakemaan lähtenyt mies hukkui

  • 25.10.14:53
    Tulipalot

    Palaneesta mökistä löytyi menehtynyt mies Suonenjoella