Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Supermittausasema paljastaa liikenteen päästöjen vaikutukset ilmanlaatuun

1:55Uusi supermittausasema tutkii Helsingin ilmanlaatua
Julkaistu 21.03.2016 15:17
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Helsingin Mäkelänkadulle on pystytetty uusi ilmanlaadun mittausasema. Aseman kymmenet mittalaitteet selvittävät liikenteen päästöjen vaikutusta ilmanlaatuun aiempaa tarkemmin.

Asemaa kutsutaan supermittausasemaksi, koska missään muualla Suomessa ei tehdä liikenneympäristössä yhtä tarkkoja mittauksia.

Mittaus, liikenne,HSY
Erilaiset mittalaitetteet täyttävät mittausaseman katon.MTV

– Täällä mitataan tavallisten säädeltyjen ilmansaasteiden lisäksi hyvin yksityiskohtaisesti pienhiukkasten kokojakaumaa, pitoisuuksia, koostumusta ja niistä analysoidaan niiden lähteitä. Eli täällä tiedetään jatkossa varmaankin parhaiten Suomessa, mitä liikenteen päästöissä, pakokaasupäästöissä ja katupölyssä tulee tapahtumaan, kuvailee Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi.

Uudelta mittausasemalta odotetaan paljon.

– Haluamme tietää, purevatko nykyiset päästövähennystoimet todellisissa kaupunkiolosuhteissa ja kaupunki-ilman laatuun liittyen. Jatkossa on suunnitteilla esimerkiksi kaupunkiympäristön tiivistämistä ja kaupunkibulevardeja. On tärkeä tietää, onko ilmanlaatu jo riittävän hyvää. Mittaukset varmistavat, vähenevätkö pakokaasut ja katupöly suunnitelmien mukaisesti, luettelee Niemi.

Mittaus, liikenne,HSY, pakokaasutMittausaseman sisällä on kymmeniä erilaisia ilmanlaadun mittalaitteita.MTV

Katukuilut keräävät saasteita

Ilmanlaadun kannalta Mäkelänkatu on yksi Helsingin pahimmista paikoista. Ilmanlaadun raja-arvot ylittyvät kadulla toistuvasti.

– Mäkelänkadulla on suuret liikennemäärät ja kerrostalot reunustavat tätä katua. Tänne kertyy erityisen korkeina pitoisuuksina niin pakokaasua kuin katupölyäkin. Vilkasliikenteiset katukuilut, joita on noin 6 kilometriä Helsingissä, ovat semmoisia paikkoja, joissa jopa typpidioksidille säädetty raja-arvo ylittyy, kertoo Niemi.

Mittaus, liikenne,HSY,saasteetSupermittausasema sijaitsee osoitteessa Mäkelänkatu 50.MTV

Dieselautoilla suurimmat päästöt

Mäkelänkadun huono ilmanlaatu johtuu pääosin vilkkaasta liikenteestä. Sen lisäksi pääkaupunkiseudulle kantautuu kauempaa Euroopasta iso määrä pienhiukkasia ja talvisaikaan myös puun pienpolton savuja esikaupunkialueilta. Pakokaasujen kannalta suurimpia pahiksia ovat dieselautot.

– Dieselautojen päästöt ovat huomattavasti suuremmat kuin bensa-autoissa. Niiden polttoaine ja moottorit ovat toiminnaltaan semmoisia, että tulee helpommin typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. Vasta viime vuosina dieselautojen pakokaasunormeja on kiristetty, huomauttaa Niemi.

Mittaus, liikenne,HSY, Mäkelänkatu, saasteetEnsimmäisiä tutkimustuloksia odotetaan jo vuoden sisällä.MTV

Huono ilmanlaatu on myös terveysriski. Ilmansaasteiden pienhiukkaset aiheuttavat Suomessa 1 800 ennenaikaista kuolemantapausta vuodessa. Ajoneuvo-onnettomuuksissa kuolee alle 300 ihmistä vuodessa.

Helsingin uudessa ilmansuojelusuunnitelmassa etsitään keinoja ilmanlaadun parantamiseksi. Typpidioksidin raja-arvot ylittyvät Helsingin keskustassa toistuvasti.

– Se on ollut pettymys. Oletimme, että jo vuosi sitten oltaisiin päästy alle raja-arvojen, mutta näin ei valitettavasti ole käynyt. Se johtuu aika pitkälti dieselautojen päästöistä. Ne ovat olleet suurempia kuin mitä on tiedetty ja se näkyy näissä raja-arvoissakin, arvioi Helsingin ympäristöjohtaja Esa Nikunen.

Mittaus, liikenne,HSY,pakokaasut, mittaritTutkimuslaitteet mittaavat esimerkiksi pienhiukkasten kokoa, koostumusta ja alkuperää.MTV

Tietullit vähentäisivät päästöjä

Ilmansuojelusuunnitelmassa luetellaan kaikkiaan 45 erilaista toimenpidettä ilmanlaadun parantamiseksi. Yksi on kuitenkin ylitse muiden.

– Tietullit olisivat kaikkein tehokkain keino vähentää päästöjä. Ilmanlaadun raja-arvojen alle päästäisiin tietullien avulla ehkä 4 vuotta nopeammin kuin mitä muuten tullaan pääsemään. Varsinkin, jos Helsinkiin rakennetaan lisää kaupunkibulevardeja, olisi suotavaa, että tietullisysteemiä muodossa tai toisessa kokeiltaisiin, esittää Nikunen.

Tietullien arvioidaan vähentävän henkilöautoliikennettä noin 20 prosentilla.

Muita keinoja päästöjen vähentämiseen ovat esimerkiksi bussikaluston uusiminen, pysäköintimaksujen korotukset ja sähköautojen latausverkon laajentaminen.

HSY:n omien mittausten lisäksi Mäkelänkadulla tehdään erityismittauksia yhteistyössä useiden tutkimuslaitosten kanssa. Tällä hetkellä tutkimusyhteistyössä ovat mukana Ilmatieteen laitos, Tampereen teknillinen yliopisto, Helsingin yliopisto, Metropolia ammattikorkeakoulu ja Nordic Envicon Oy.

Lisää aiheesta:

Ilmansaasteet tappavat miljoonia ihmisiä joka vuosi – tutkimusprofessori kertoo miksiEdes Suomen ilmanlaatu ei täytä Maailman terveysjärjestön uusia ohjearvoja – tällainen oli saastetilanne tänäänKoronakriisi puhdisti huimasti Suomen kaupunkien ilmaa vaikka keväinen katupöly vaivaakin – Uudenmaan eristys saattaa parantaa tilannetta entisestäänTyyni pakkaskeli estää päästöjä laimenemasta – liikenne ja takat heikentävät ilmanlaatuaSuurkaupunkien vanhojen bussien päästöt kuriin suomalaisvoimin – oululaisfirma myynyt jättimäärän puhdistuslaitteitaDieselautot myrkyttävät Helsingin ilman – tiemaksut ja uudet bussit avuksi
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:50
    Ukrainan sota

    Orpo: Euroopan maiden pitäisi osallistua Ukrainan tukemiseen tasapuolisemmin

  • 19:21
    Ähtäri

    Eläimet jäävät toistaiseksi Ähtäriin, eläinpuisto menee kiinni

  • 17:26
    Talous

    Olut maistuu Suomessa yhä entistä vähemmän – nyt myös lonkeroissa tapahtunut käänne

  • 16:38
    Sauli Niinistö

    Niinistö MTV:lle: En jarruttanut Suomen Nato-prosessia – "Minä taisin avata tämän"

  • 16:12
    Huomenta Suomi

    Helena Koivu sai Pekka Lehtisen laulamaan viskibaritonillaan suorassa lähetyksessä: "Mun lempibiisi" – katso, mistä on kyse